צה"ל חושף תשתית טרור ראשונית של חיזבאללה בגולן הסורי

לאחר מעקב מודיעיני ממושך וניטור הדוק, צה"ל חושף כעת את תשתית הטרור שמבקש חיזבאללה לבנות בדרום רמת הגולן ואת מנהיג הפרויקט ופעיליו. מתוכניות הארגון, דרך תיעוד העמדות, המסמכים ושיטות הפעולה שיוצאות לאור – כך זה נראה

כבר משנת 2013, אזור דרום סוריה, בדגש על רמת הגולן הוא קרקע מיטבית עבור ארגון הטרור חיזבאללה ״לפרוח״. באותה שנה, הכריז נשיא סוריה בשאר אל אסד על פתיחת מרחב רמת הגולן להתנגדות עממית נגד ישראל. כתוצאה מכך, החלו גורמים שיע׳ים, ובמרכזם חיזבאללה, לבסס תשתיות למטרות אלו במרחב, בפיקודם של סמיר קונטאר וג׳האד מע׳ניה. על פי פרסומים זרים, התשתיות הללו סוכלו, אך הספיקו לבצע פעילות חבלנית עוינת בין השנים 2013-2015.

״נקודת המפתח היא כשמלחמת האזרחים בסוריה מגיעה לסופה״, מסביר גורם מודיעיני בפיקוד הצפון, ״חיזבאללה, שכבר ביסס את נוכחותו בדרום סוריה כ׳מפקדת הדרום׳ על מנת לייעץ ולאמן את משטר אסד בלחימה נגד המורדים, מאבד לגיטימציה להימצאותו הגלויה במרחב״.

לכן, סובר הגורם, עלה הצורך בקרב בכירי הארגון לנסות ולבסס מחדש יחידה חשאית בעלת מוכנות מבצעית וארגונית גדולה יותר מאלו שסוכלו בעבר, שתדע לפעול נגד ישראל בהינתן פקודה. כך, בקיץ 2018, נצפים שינויים בהתנהלות ארגון חיזבאללה באזור רמת הגולן.

היחידה – ״תיק הגולן״

הגורם המודיעיני פותח בחשיפת חזון הארגון – מרגע שהסתיימה מלחמת האזרחים, חיזבאללה מחדש את רעיון יצירת הפח"ע על קו הגבול, אך הפעם – באופן ממוקד ולא רוחבי ושגרתי. על אף המשבר הכלכלי בו מצוי הארגון, הוא משקיע בפרויקט החדש החל מיוני-יולי 2018.

״שם התשתית הוא ״תיק הגולן״, והיא נמצאת כעת בשלבים ראשוניים״, הוא מספר, ״תוך היטמעות ושימוש בתשתיות של מפקדת הדרום של חיזבאללה בדרום סוריה, באופן בו המשטר הסורי לא יכול לזהותם, יוצר הארגון מענה מבצעי לפיתוח יכולת התמודדות מול ישראל בחזית רמת הגולן בחירום״.

אותו גורם אף טוען כי מטרת התשתית היא להוות כלי עבודה לזמן הידרדרות, ולא להפוך את הגבול לפעיל פחע״ית באופן שגרתי. התשתית הינה ראשונית ולא הגיעה לרמת פעילות מבצעית עד כה, אלא רק מצויה בתהליכי בניין כוח והתבססות.

"מפקדת הדרום" – התבססותו הקיימת של ארגון חיזבאללה בדרום סוריה, מסייעת לתשתית 'תיק הגולן' להיטמע בה ואף יוצרת איתה שיתוף פעולה למען חיזוקה, בדגש על חיזוק יכולות איסוף המידע מול ישראל. "למפקדה יש יכולות שדומים ליכולותיה של אוגדה מרחבית – יש לה גורמים מודיעיניים ולוגיסטיים, בנוסף לגורמי אש ועוד", הוא מרחיב, "כל אלו גורמים לכך שהיא תוכל לייצר תשתית עבור יחידות נוספות להתקיים. עם זאת, ציר הפיקוד והשליטה של המפקדה אומנם תומך במנהיגי 'תיק הגולן', אך מתנהל באופן נפרד מהציר שלהם".

המנהיג – אבו חסין סאג׳ד

״חיזבאללה עושה דברים באופן איכותי, ולכן מינה לתשתית מנהיג מנוסה מאוד מבצעית – עלי מוסא עבאס דקדוק, או בכינויו אבו חסין סאג׳ד״, אומר הגורם ומפרט, ״לאחר מגוון תפקידים מבצעיים בחזית לבנון וברצועת הביטחון, השתתף בפעולות נגד צה״ל בגזרה המזרחית בין 2003-2006״

מבנה ארגוני ופעילים – מטה ראשי בלבנון, פעילים מבצעיים בסוריה

הגורם מציג כי המטה המרכזי של התשתית, ובו סאג׳ד והדירקטיבה הראשית, יושב בביירות, בעוד שבדמשק יושב המטה המבצעי שדואג להכוונה למול חזית רמת הגולן.

התשתיות הפעילות, כך לפי החשיפה, נמצאות סמוך ובתוך הכפרים בגזרה בדגש על ע׳רנה, חצ׳ר וקונייטרה, משום שהפעילים, המופעלים על ידי חיזבאללה, הם סורים תושבי אותם כפרים. ״לחלק מהפעילים עבר פח״עי כנגד ישראל – בין אם בחבלה, תמ"ס או איסוף מל"ם, ומירב הדרישות מהם כעת כוללות סיורי שטח וניסיון להקים מערך איסוף – יכולת ראשונית הולכת ומתפתחת״, מוסיף אותו גורם מודיעיני.

עוד צוין לגבי עברם של הפעילים, שחלקם עברו קורסים והכשרות בחבלה, צליפה, ובהפעלת רקטות גראד מטעם ארגון חיזבאללה. החלק השני, הינם תושבים סורים מקומיים ממרחב חצ'ר שהצטרפו ככל הנראה ממניעים כלכליים, ולא ממניעים אידיאולוגיים. כלל הפעילים לא באמת יודעים עבור איזה גוף הם עובדים.

הדרך המתוחכמת בה ניסתה התשתית להתבסס היא באמצעות יצירת אחיזה מול ישראל בחסות מפלגות, תשתיות חצי צבאיות ואגודות אזרחיות סוריות – לכל הארגונים הללו יש לגיטימציה לפעול במרחב דרום סוריה ורמת הגולן בשל סיועם ופעילותם לצד המשטר הסורי בלחימה הפנימית.

הגורם מספר על שני ארגונים כאלו המוכרים לצה"ל:

1. הזרוע הצבאית של "המפלגה הסורית הלאומית סוציאליסטית" – 'נסור אלזובעה': מפלגה סורית בעלת סניפים בכלל המדינה, אשר מזוהה כמפלגה תומכת צבא סוריה ודוגלת בסוריה השלמה והגדולה. מורכבת ממיליציות הכוללות פעילים מעדות שונות.

כח הזבעה בחצ'ר מונה 15 פעילים, ומשמש עבור פעילות תשתית "תיק הגולן". במסגרת כך – כוח זה אמון היום על ביצוע תצפיות כנגד ישראל.

2. המשמר הלאומי הסורי – ארגון המשמר הלאומי הוא כח מתנדבים מיליציוני בעל אופי חילוני הפועל בסוריה. הנהגת "תיק הגולן" נעזרת בחלק מפעילי הארגון הפועלים במרחב רמת הגולן. כך יכולה התשתית לבצע מעקב שוטף אחר הפעילות הישראלית ללא חשש מחשיפה, משום שפעילות הארגון במרחב נחשבת לגיטימית.

פעילות התשתית – תצפיות ואיסוף

כיום, נחשף כי בכירי התשתית מרכזים מאמצים באיסוף מודיעין חזותי ותקשורתי גלוי, ובסקירת מרחב קו התפר הישראלי-סורי. פעילי השטח הסורים מבצעים תצפיות על ישראל מעמדות תצפית ואיתורים צבאיים הנמצאים על קו הגבול. "הקרבה של יישובים אלו לישראל היא שמאפשרת לפעילים לבצע את עבודת התצפית באופן שוטף אשר לא חושף את מטרתם האמיתית", קובע הגורם המודיעיני, "היום ברור לנו שמטרה זו היא העברת מידע על שגרת פעילות כוחותינו לידי ארגון חיזבאללה ובכירי תשתית 'תיק הגולן'.

העמדות, חלקן עמדות הקיימות בשטח ושייכות לצבא סוריה, מאוישות בשגרה ע"י חיילי צבא סוריה אשר פועלים לצד פעילים מ"מפקדת הדרום" – אותה מפקדת חיזבאללה שכבר קיימת בדרום סוריה מספר שנים. במקביל, הגורם מספר כי נעשים סיורים במרחב הגבול לטובת היכרות עם השטח, ניתוח נתיבי חדירה, אפיון שגרת הפעילות הצה"לית במרחב והצבעה על יעדים קונקרטיים לפעולה.

חשאיות התשתית – מידור כמילת מפתח

"כל הקבוצות והאישים הפועלים בתשתית 'תיק הגולן' נסתרות מעיניהן ומידיעתן זו של זו, וגם של האוכלוסייה המקומית – לרבות המשטר הסורי", הוא מדגיש, "בצורה זו, יכולה הנהגת התיק לפעול בחשאיות במרחב מבלי חשש להתוודעותו של המשטר לתשתית, ואף לקדם מספר פעולות שונות במקביל בלי שיפריעו זו לזו".

כפי שנאמר, גם הטמעתה של התשתית במסגרות הקיימות של ארגון חיזבאללה במרחב – דוגמת מפקדת הדרום, ותחת צבא סוריה, מסייעת לשמור על חשאיותה. הגורם מציין כי אף ישנם פעילים של התשתית בעלי שיוך כפול – הפועלים למען התשתית אך גם משרתים בצבא הסורי.

"דרום סוריה לא נמצאת בראש סדר העדיפויות של בשאר אל אסד – וישנו היעדר משילות במרחב", מוסיף הגורם, "מפקדת הדרום הקיימת שעדיין מסייעת לצבא אסד להשתקם, וגם תשתית 'תיק הגולן', מנצלות את העובדה הזו להתבססות חשאית במרחב – משום שנדמה שכל עוד מפקדת חיזבאללה הקיימת מסייעת לאסד, התעניינותו במרחב נמוכה".

ניטור ומעקב מתמיד

חשיפת צה"ל את תשתית הטרור, חושפת גם תהליך מתמשך של ניטור ומעקב אחריה באופן הדוק, שילך ויימשך על מנת לגדוע את 'תיק הגולן' באיבו ולא לאפשר התממשות מבצעית שלו למול מדינת ישראל.

"ברשותנו מגוון כלים למול התשתית הזו, וכמודיעין – אנו משתמשים בכולם", מסכם הגורם המודיעיני בפיקוד הצפון, "התהליך בשלב ראשוני, והעובדה שנערכנו מול כך וחשפנו זאת בהתאם – מכוונת לקטיעת התשתית בעודה מתפתחת".

קרדיט:אתר צה"ל

כתיבת תגובה