ארה"ב מונעת פיתוח מטוס קרב טורקי חדש כתחליף לאפ-35

אפשר להגיד כי נשיא ארה"ב-טראמפ עושה לטורקיה את "מעשה אירן".

בימים האחרונים חתם טראמפ על צו המונע העברת מטוסי הקרב החדישים של ארה"ב – ה-"אפ-35" לטורקיה בעקבות סירובה לבטל את עסקת קניית סוללות טילי הנ"מ מרוסיה – ה-"אס-400".

טורקיה ,שניסתה עוד "לפתות" את ארה"ב בהזמנת יותר מ-100 מטוסי אפ-35 כדי להתגבר על האיסור לספק לה אותם , נתקלה בתגובה אמריקאית קשה,אפשר להגיד אלימה, לסירובה לבטל את העסקה עם הרוסים,פנתה לנתיב אלטרנטיבי.

באוגוסט 2016 חתמו תת-מזכיר התעשייה לביטחון לאומי (SSM) של משרד ההגנה הלאומי הטורקי והתעשייה האווירית הטורקית – TAI על הסכם לעיצוב ופיתוח מטוס הקרב המקומי. החוזה לארבע שנים כולל את שלב התכנון הראשוני ופעילויות פיתוח טכנולוגיות אחרות. הטיסה הראשונה של מטוס הקרב הטורקי אמורה להתקיים בשנת 2023.

המטוס החדש היו אמור להיות מהדור החמישי ובעל תכונות חמקנות ויכולות תקיפה.הטורקים מתכננים שהמטוס  יחליף את הצי הקיים של מטוסי קרב F-16 הנמצאים בשירות  חיל האוויר הטורקי ולהצטרף לצי מטוסי ה- F-35. הוא צפוי לשרת בחיל האוויר הטורקי עד שנת 2070.

מטוס הקרב TF-X יחליף את מטוסי הקרב F-16 הקיימים של חיל האוויר הטורקי. תמונה באדיבות מחמט דליצ

בינואר 2017, TAI ו- BAE Systems חתמו על הסכם אסטרטגי בסך 100 מיליון ליש"ט (כ -139 מיליון דולר) לשיתוף פעולה הדדי בפיתוח פרויקט המטוס. BAE תציע שירותי ייעוץ הנדסי ותמיכה נלווית הנדרשת לפרויקט, כחלק מההסכם.

כמו כן חתמו הטורקים על הסכם עם החברה הבריטית לייצור מטוסי סילון- רולס רויס.

הטורקים ,שיודעים שאין להם בכלל את האופציה לבטל את הזמנת סוללות האס-400 מהרוסים ,ושניסו לאיים על ארה"ב בפניה לרוסיה לרכישת המטוס החדיש סוחוי-57 ,הבינו מהר מאוד כי הוא לא בשל לפעילות מבצעית וכי אין בכלל תאריך יעד מתי הוא אמור להתחיל בשרות בחיל האוויר הרוסי אפילו, החלו לרכז את כל משאביהם להשלמת פיתוח המטוס הטורקי מהדור החמישי – TF-X.

Sukhoi T-50 Maksimov.jpg

אך האמריקאים לא מרפים מחניקת הטורקים גם בפרוייקט זה.

ממשל טראמפ החל ללחוץ על החברות הבריטיות בעלות החוזים הגדולים לנתק את קשריהם עם הטורקים ולא לסייע להם להשלים את פיתוח המטוס אחרת יוכנסו לרשימת הסנקציות האמריקאיות.

התוצאות לא אחרו לבוא.

ביום שני האחרון נסוגה חברת רולס רויס נסוגה מההסכם שלה עם הטורקים ויומיים אחר כך כבר חברת הענק הבריטית – BAE לא הייתה יכולה לעמוד בלחץ וגם היא בטלה את החוזים שלה עם הטורקים.

אולי יהיה בקרוב לטורקיה מערך הגנה אווירית מתקדם אך היא תעמוד עם חיל אוויר מתיישן וחסר מחץ בעוד היא רוצה לתפוס את מקומה כמעצמה אזורית. בלתי אפשרי במצב של היום,למדינה להיות מעצמה אזורית עם חיל אוויר מתיישן.

 

 

כתיבת תגובה