פריסת יחידות מדיוויזיה 5 בצפון הגולן הסורי.משמעויות

הערב פרסם אתר חדשות לבנוני,המקורב למשטר אסד, את הכותרת הראשית הבאה:"צבא סוריה פרס תגבורות לאורך גבול הגולן".

האתר מדווח,מפי מקור יודע דבר, כי לראשונה מאז החל צבא סוריה בפעילותו במחוז קונייטרה הוא תגבר את כוחותיו מול גבול ישראל. על פי אותו מקור צבא סוריה שלח יחידות מדיויזיה 5 לתגבר את האזורים הנמצאים תחת פיקוד חטיבה 90 שבמחוז קונייטרה.

יחד איתם הגיעו לחזית, מול גבול ישראל , לוחמים מהמיליציות הסוריות הלאומיות ( National Defense Forces (NDF) הנלחמות לצד צבא סוריה ,שישבו קודם לכן באזור דרעא שבדרום סוריה,והם חומשו כך שיוכלו לפעול מול חזית הגולן.

ההחלטה של הפיקוד העליון של צבא סוריה באה רק 24 שעות לאחר שהוחלט להעלות את הכוננות בקרב כוחות ההגנה האווירית במערב סוריה.

אתמול,יום שני תקף צה"ל 3 אתרים נפרדים במחוז קונייטרה שהביא להשמדת 2 מתחמים צבאיים של צבא סוריה וכן בית החולים הישן שבקונייטרה ההרוסה. מקורות סורים טוענים כי  ישראל השמידה מצלמות תרמיות מתקדמות מתוצרת ארה"ב שהחיזבאללה קנה מגורמים לשעבר בצבא המורדים שקבלו אותם מחפ"ק בעלות הברית- מוק שבירדן. המצלמות הותקנו מול גבול ישראל כבר לפני זמן מה וישראל הבחינה בהם מיד וחיפשה הזדמנות להוציאם ממשוואת הכוחות בגבול הגולן מול הגורמים האירנים.

דיווח אחר ,שהגיע ממקורות ישראלים, עוד לפני 3 ימים , טען כי לוחמים ממיליציית 313 השיעית שבפיקודו של ואסים אלמאסלאמה יחד עם גורמים של החיזבאללה , כבר נמצאים במלון פאלם ,הממוקם ליד מעבר קונייטרה , כשהם לובשים מדים של שוטרים אזרחיים.

תובנות ברקע הדיווחים שלעיל:

**- בתחילת המרד הסוני,בשנת 2011, פעלו בחזית הגולן 2 חטיבות מטכ"ליות סוריות:

*- חטיבה 61 ששלטה על גזרת הגבול מקונייטרה ודרומה עד מפגש הגבולות ישראל-ירדן-סוריה.

*- חטיבה 90 ששלטה על גזרת הגבול מקונייטרה וצפונה עד מפגש הגבולות סוריה-לבנון-ישראל.

אלא שכוחות המורדים שהתרכזו בדרום סוריה מחקו את חטיבה 61 מהסד"כ הסורי והשתלטו על האזור.

לאחר שצבא סוריה החזיר את שליטתו על כל גזרת הגבול עם ישראל ,מדרום עד לצפון , במהלך שנת 2018 , הוא הביא את חטיבת השריון 112 מדיוויזיה 5 במקומה של חטיבה 61.חטיבת השריון מתפקדת,כעת, יותר כחטיבת קו המבוססת על פלוגות חי"ר התופסים מתחמים פלוגתיים לאורך קו הגבול,יותר מאשר יחידת שריון פרופר.

**- אלא שמי שמייחס את חטיבה 112 הסורית לצבא סוריה,חוטא למציאות. מפקדת דיוויזיה 5 נמצאת ליד העיירה איזרע  שמצפון מערב לעיר דרעא ,עשרות קילומטרים מגבול ישראל, שלידה נמצאים גם מפקדה אירנית השולטת על פעילות כוחותיה בכל דרום סוריה יחד עם מפקדה של החיזבאללה השולטת על יחידותיה בדרום. למעשה,ההערכה היא כי הפיקוד המעשי על דיוויזיה 5 נמצאת למעשה בידי מפקדים הנאמנים לאירן ולא מן הנמנע כי חטיבה 112 הפועלת כבר על גבול ישראל מדווחת אחורה ,ישירות לחפ"ק האירני את הנעשה בגזרתה.

**- היום, כשהתברר כי יחידות נוספות של דיוויזיה 5 הגיעו לגבול הגולן והתפרסו באזור חטיבה 90 התמונה הולכת ומתבהרת.

אירן הולכת ופורסת כוחות לכל אורך הגבול עם ישראל, אפילו אם הם יחידות אורגניות של צבא סוריה ,לובשים את מדיה ומקבלים משכורת מהאוצר הסורי. חטיבה 90 הפועלת בתנאי מלחמה כבר משנת 2011 היא חטיבה שחוקה עד היסוד ולא מן הנמנע כי היא תוצא להתאוששות בעורף הסורי או שהיא תשתלב בתוך יחידות דיוויזיה 5 הטריות שהגיעו לאחרונה.

**- המיליציה השיעית 313, שנודע על נוכחותה מול גבול ישראל,ונמצאת תחת פיקוד אירני, מורכבת מלוחמים סורים מקומיים שהוכשרו צבאית על ידי מדריכים של החיזבאללה בבסיסי הדרכה באזור איזרע . השימוש באזרחים סורים הלובשים מדי צבא סורים,נועדו למעשה לעקוף את הדרישה הישראלית האולטימטיבית שלא תהיה נוכחות של לוחמים זרים על גבולה עם סוריה.

**- ההתבססות המתמשכת והעקשנית של אירן מול גבול ישראל מוכיחה כי התקיפות הישראליות לאורך השנים אינן מרתיעות אותה וכי לא יהיה מנוס מנקיטת צעדים יותר חריפים,על מנת לעקור אותם מקרבתנו.

 

 

 

 

 

 

כתיבת תגובה