מאחורי מסע הרכש הצבאי העצום של מצרים

במהלך חמש השנים האחרונות ,מאז שהנשיא עבד אל-פתאח אל-סיסי תפס את השלטון במצרים בשנת 2014, ייבוא הנשק של המדינה גדל ב -215%, בתקופה זו חתמה מצרים על עסקאות גדולות עם מגוון רחב של ספקים, ארצות הברית, רוסיה, צרפת וגרמניה, … וכו '. הרכישות שיפרו באופן משמעותי את הארסנל המצרי, והעניקו לממשל הצבאי יכולות צבאיות שחסרו להם בעבר, כולל ספינות תקיפה אמפיביות מסוג Mistral Class , אניות מלחמה מדגם FREEM Frigates,  צוללות מסוג -209Mod-1400, מטוסי קרב מדגם רפאל,  סוללות הגנה אווירית מסוג אס-300 , מטוסי קרב רוסים מדגם מיג-29 ,מטוסי אפ-16 אמריקאים   וכו '.

בהתחשב בזאת שתקציב הצבא המצרי הוא כ -4.3 מיליארד דולר, זה כלום בהשוואה לתקציבי החימוש של צבאות של מדינות במזרח התיכון, שמצרים נחשבת בעלת התקציב הצבאי העני ביותר ביניהם, כמו תקציב החימוש של הצבא הטורקי המגיע ל-18 מיליארד דולר, ושל הצבא הישראלי המגיע ל-15 מיליארד דולר, תקציב הצבא האיראני המגיע ל-14 מיליארד דולר וסעודיה שיש לה את תקציב הנשק הגדול ביותר במזרח התיכון המגיע ל-56 מיליארד דולר בשנה .

נראה כי הצבא המצרי לא תלוי אך ורק בתקציב הצבאי שלו אלא יש לו מקורות נוספים משם הוא מקבל כסף  כמו למשל השתתפות הכוחות המזוינים בפרויקטים אזרחיים ובנוסף ברשותו מפעלים, חברות, בתי מלון, ומועדונים השייכים לכוחות המזוינים.

גרף המציין את גידול הרכש הצבאי המצרי מאז שנת 2002 ועד סוף 2015.יש לציין כי בשנים האחרונות הרכז עלה בצורה תלולה ביותר.

נתונים סטטיסטיים חדשים מראים כי יבוא הנשק ע"י מצרים גדל באופן משמעותי מאז 2013 ועד 2017.

מדינה לא מתחמשת כי המלחמה בפתח – זה קורה כדי לבנות עצמה צבאית   שתמנע מלחמה בעתיד.

– למצרים יש תפקיד חשוב בגיאופוליטיקה האזורית בשל מיקומה האסטרטגי: אומה חוצת גבולות שיש לה גשר יבשתי ( תעלת סואץ) בין אפריקה לאסיה, תעלה המחברת בין הים התיכון  והאוקיינוס ​​ההודי דרך הים האדום .

מצרים  ממוקמת באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, הנחשב לאחד האזורים החמים ביותר בעולם בשל סכסוכים בסוריה, עיראק, לוב, תימן, ותחרות על הנהגת האזור בין חמשת הכוחות החזקים  (מצרים – ישראל-תורכי – סעודיה-איראן).

Why Egypt is spending Money on Buying Arms??

– למצרים יש הסכם שלום עם ישראל, לאחר 4 מלחמות, האויב המסורתי הראשון בהיסטוריה, מבחינה תרבותית ואידאולוגית.

– מצרים סבלה מעלייה בפעילות הטרור לאחר מהפכת ה 25- בינואר 2011, לאחר קריסת כוחות המשטרה ובריחת האסירים, שסיכנו את שלום האזרחים, נפרסו כוחות הצבא סביב הערים והרחובות כדי לאבטחם , ומאז הפך הטרור לאיום הבולט ביותר  על מצרים והמזרח התיכון בשנים האחרונות, כחלק ממלחמת הדור הרביעי המסווגת כאיומים אסימטריים.

– למצרים יש שדה הגז הטבעי הגדול ביותר בשדה הגז "זוהר" של הים התיכון, וכל התחזיות והמחקרים מצביעים על כך שיש עוד עתודות גדולות של גז טבעי במימי מצרים, הן בים התיכון והן בים האדום, שעדיין לא התגלו, כמו כן הסכסוך בין מדינות מזרח הים התיכון על הגז עשוי לעלות בעתיד הקרוב ומצרים עשויה להיות מעורבת צבאית במשברים אלו.

– מצרים מפתחת אינטרסים כלכליים ומסחריים, במסגרת הפרויקטים האסטרטגיים הענקיים שהיא מעורבת בהם כיום, כמו  ציר תעלת סואץ ,פרויקטים לפיתוח סיני .בניית ערים חדשות ,בניית שדות תעופה חדשים ,בניית תחנת כוח גרעינית  באל-דעבה, בניית תחנות כוח חשמליות ,פיתוח רשת כבישים חדשים ופיתוח רכבות "אשר יסייע למשוך השקעות זרות וחברות תובלה בין לאומיות.

גרף ההכנסה לנפש במצרים:

– מצרים מבצעת תכנית אינטנסיבית של רפורמות כלכליות כדי להיפטר משגיאות שנצברו במשך עשורים, והיא עוברת תקופה קריטית שבה רוב האזרחים סובלים מהשפעות השליליות של רפורמה זו ועם תחזיות חיוביות ואינדיקטורים כי כלכלת מצרים גדלה במהירות, כדי להגיע לרמות טובות יותר של הכנסה לנפש בשנים הקרובות.

למצרים יש את הצבא הגדול ביותר באזור המזרח התיכון ויבשת אפריקה, והיא נחשבת למדינה הערבית החזקה ביותר, וכן במזרח התיכון (אחרי ישראל), כך שהצבא הזה צריך פיתוח מתמשך, חימוש, הגדלת כוחו ושיפור יעילותו, עם ההתקדמות הטכנולוגית העולמית כדי להיות מוכן לאתגרים והאיומים שמציע האזור.

 

 

 

 

כתיבת תגובה