ברקע המשבר בין רוסיה לצמרת המשטר הסורי-פרטים חדשים

מקורות סורים יודעי דבר אמרו לרשת הטלויזיה -אוריינט ניוז כי ישנם חילוקי דעות קשים בין מאהר אלאסד ,אח הנשיא ומפקד דיויזיה 4 ותת אלוף סוהיל אלחסן מפקד מיליצייד כוחות אלנימר. המקורות ציינו כי לאחרונה הורו הרוסים לכל אנשי דיויזיה 4 לפנות את כוחותיהם מאזור העיר חמאת ומישורי אלרב שבצפון סוריה ולאפשר לכוחות גייס 5 לתפוס את השטח במקומם ואף הזהירו את כוחות צבא סוריה שלא להכשיל את ההסכם הרוסי-טורקי לגבי מחוז אידליב.

פירוק דיויזיה 4 

המקורות הסורים גילו כי רוסיה הוציאה,לפני כחודש וחצי, פקודות, שמקורם בבסיס חיל האוויר הרוסי בחמימים שבצפון מערב סוריה , לנשיא אסד ,למנוע מאחיו מאהר אלאסד לבצע כל פעילות צבאית חד צדדית היות ודיויזיה 4 עומדת בקרוב בפני פירוק.

הרוסים אף הורו לראש לשכתו ויד ימינו של האלוף מאהר אלאסד – רסאן בילאל לעזוב את יחידתו ולהתמנות כמפקד פיקוד דרום סוריה.

בתגובה איים האלוף מאהר אלאסד על כל מי שייתן יד לפירוקה של הדיויזיה.
כמו כן הורו הרוסים לפנות את כל הכוחות הסורים משדה התעופה הצבאי הסורי-אבו אלזוהור ורק כוחותיו של תת אלוף סוהיל אלחסן מורשים להישאר שם והמפקד עצמו מונה כמפקד כל האזור בין השדה הזה לשדה התעופה הרוסי חמימים במערב סוריה. כמו כן הורו הרוסים למקצת מיחידות כוחות אלנימר לנוע למזרח סוריה לאזורי מייאדין,אלבוכמאל ודיר א-זור ושם הקימו גשרים ניידים על נהר הפרת כדי לאפשר לכוחות הרוסים והסורים לנוע מזרחה מיד אחרי שהכוחות האמריקאים ייסוגו משם בהוראת הנשיא טראמפ.

היחסים בין מאהר אלאסד וסוהיל אלחסן

מקורות סורים חשפו כי היחסים בין השנים קשים ביותר היות ומאהר אלאסד רואה באלחסן מורד בשלטון המרכזי . האשמות אלו באו ברקע אי הזמנת האלוף מאהר אסד או אחיו הנשיא אסד להגיע לבקורים בבסיס חמימים הרוסי שבמערב סוריה בעוד סוהיל עצמו נחשב שם בן בית. כמו כן מתארח בבסיס חמימים סגן הנשיא המנוטרל – פארוק א-שרעא,שנוא נפשו של הנשיא הסורי ,שקבל שם משרדים ואמצעי שליטה וסמכות. כמו כן רוסיה לקחה מסד"כ דיויזיה 4 שריון את הטנקים החדישים שרוסיה שלחה לסוריה באחרונה והעבירו אותם לכוחות גייס 5 ולכוחות אלנימר. למעשה היחידה הצבאית המצויידת בשריון הרוסי המודרני ביותר היא כוחות אלנימר בעוד שבעבר דיויזיה 4 נחשבה לפאר יחידות השריון של צבא סוריה.
בעבר האשים מאהר אלאסד את סוהיל אלחסן בהרעלת 23 מחיילי הדיויזיה שלו , מה שהגביר את השנאה ביניהם וגם סירוב הרוסים לפגוש את מאהר אלאסד,יותר מפעם אחת, הגביר את התיעוב ההדדי בין השנים.

על פי מקורות בסוריה מאהר אלאסד והנשיא אסד עצמו נוטים יותר לטובת האירנים היות ולדעתם הרוסים יכולים "למכור" אותם בעוד האירנים לא יעשו זאת לעולם.הרוסים מודעים היטב לבחירת הצד של בני משפחת אסד במאבק בין רוסיה ואירן בנוגע להשגת השפעה ברחבי המדינה.

מקורות סורים מעריכים כי הימים הקרובים יביאו הרבה התפתחויות בנושא זה ובמיוחד כאשר רוסיה כבר מכינה את סוהיל אלחסן לאתגרי העתיד בסוריה בתקופת המעבר, בעוד שהיא מרחיקה את מאהר ובשאר אלאסד מכל תפקיד בעתידה של סוריה.

כתיבת תגובה