בסיסי מודיעין שאירן והחיזבאללה הקימו בגולן-פרק בהלכות מודיעין בסיסי

לא אכחש, כתבה זאת נכתבה בעקבות מה שנאמר בראיון הפרידה שערך עיתון החדשות האמריקאי – הניו יורק טיימס עם הרמטכ"ל היוצא -רב אלוף גדי אייזנקונט.

רוב מה שנאמר שם היה ידוע, פחות או יותר, אך הערה קצרה של עורך הראיון, משך את תשומת הלב וחשף פעילות שהייתה עד כה בחזקת "לא ידוע" במקורות הגלויים אך למי שבקי במתרחש על קרקע הגולן הסורי זה לא הפתיע לחלוטין.

זה מה שנאמר אי שם בתוl הראיון הארוך ונשוא הכתבה הזאת:

ישראל ממשיכה לתקוף את עמדות חזבאללה בגולן, האחרונה בחודש שעבר נגד עמדת מודיעין בכפר תל אל קודנה (שגם לא פורסם קודם לכן).

באחד ממהלכי הלחימה הגדולים האחרונים שסיימו את מלחמת האזרחים באזורים שמדרום לדמשק הייתה ההשתלטות מחדש של צבא סוריה בעזרת המיליציות השיעיות – אירניות והחיזבאללה על מחוזות דרעא שבדרום סוריה ומחוז קונייטרה בדרום מערב סוריה,

ישראל הבהירה ,עוד מראש, כי לא תסכים להתמקמות כוחות אירנים על גבול הגולן שלה וכי היא תשמיד כל מי שיתקרב. רוסיה שחששה מהתערבות הצבאית של ישראל נכנסה למהלך תיווך והרגיעה את ישראל כי בזכותה האירנים נסוגו לקו של כ-85 ק"מ מגבול הגולן.

אלא שקביעה זאת הייתה יותר משאת נפש מאשר המציאות בשטח.

עוד ועוד מאחזים אירנים ושל החיזבאללה הוקמו בתוך השטחים שישראל קבעה אותם כקווים אדומים.

ישראל הגיבה במתקפות על עמדות אירניות בחזית מול הגולן מה שגרם אמנם לנסיגת כוחות אירנים מהאזור אך הפעילות החתרנית האירנית לא פסקה לרגע.

אירן ניסתה בכל מאודה להחליף את נוכחותם הפיסית של הכוחות הצבאיים מול גבול ישראל במערך "אוזניים ועיניים אלקטרוניות" שיביאו להם מודיעין טקטי טוב באשר לפעילות של צה"ל בגזרה מול וכן תאפשר להם להשיג מידע מודיעיני אסטרטגי שאינם יכולים להשיג ממתקנים בעומק סוריה או עירק ובוודאי לא מאירן.

ואכן אירן בנתה בסיסי מודיעין אלקטרוניים לכל אורך גבול ישראל ,ממפגש הגבולות בגולן הדרומי ועד מפגש הגבולות בגולן הצפוני.

היות ואירן קבלה עדיפות ראשונה בבחירת אתרים בעלי הפוטנציאל "להפקת מודיעין" האיכותיים ביותר היא גם בחרה את האתרים "המובנים מאליו".

הבחירה הראשונה הייתה תל אלחארה במרכז הגולן אותו כבשו כוחות החיזבאללה מידי המורדים ולא אפשרו לצבא סוריה אפילו לשקול להיאחז שם. יש לציין כי לפני פרוץ המרד הסוני בסוריה בשנת 2011  בחרה רוסיה להקים בסיס האזנה שלה ,עבור היחידה שלה המקבילה ל-8200 הישראלית. הוכחות לכך נתקבלו מיד לאחר שכוחות המורדים כבשו את התל מידי צבא סוריה.

בחירת התל על ידי האירנים היתה טבעית ובעיקר מקצועית. תל אלחארה היא הנקודה הגבוהה ביותר  בכל מחוז קונייטרה והיא מסוגלת "להסתכל ולהקשיב" עד לעומק שטחה של ישראל.

אלא שמתקני המודיעין האירנים בתל אלחארה לא הצליחו למצות את הפוטנציאל שלהם בעיקר כי תל חזקה עמדה כעצם בינם לבין החפ"ק המרכזי של צה"ל בצפון ובסיס ההאזנה המרכזי של יחידת 8200 (מישר) באזור צפת.

כמו שאתם רואים בדיאגרמה בתחתית התמונה למעשה תל חזקה חוסמת את קו הראיה הישיר עם 2 המוצבים המרכזיים של מדינת ישראל בצפון

קרדיט לתמונה:גיא א. – מומחה צבאי

במלחמת לבנון השנייה פרסמו מקורות ערביים כי המודיעין הסורי והאירני והרוסי הצליחו להשיג מודיעין התרעתי ומבצעי רב ערך ולהעבירו לחיזבאללה עוד בטרם התקיפות הישראליות יצאו לפועל.

תובנה זאת הלכה אתם גם הפעם . אלא שהפעם קאסם סולימני החליט לעבות את מערך המודיעין ולהפחית את "הנקודות המתות" במערך מודיעין השדה שהקים מול גבול ישראל.

התוצאה: הקמת בסיס מודיעין האזנה אלקטרוני בתל אלכודנה הנמצאת ממש מול חפ"ק פיקוד צפון ובסיס מישר של 8200 בהרי צפת על המדרון הפונה לכיוון הגולן.

קו ראיה ישיר:

קרדיט לתמונה:גיא א. – מומחה צבאי

ישראל, ששום דבר לא נעלם מעיניה, מבינה היטב את הפוטנציאל של בסיסי מודיעין שאירן מקימה מול גבולה ודואגת מידי פעם "לעקור את עיני " האירנים ולשבש את מלאכת איסוף המודיעין. יש לזכור כי בסיסי המודיעין בתל אלחארה ובתל אלכודנה אינם היחידים מול חזית ישראל .

"עקירת" עין אחת עדיין לא גורמת ל-"עיוורון" כללי אבל יותר מרומז לאירנים כי כל פעולותיה וכוונותיה מול ישראל ברורים וגלויים ולא ירחק היום והכל יהפוך לעיי חורבות.

מצגת 2 בסיסי המודיעין האירנים בגולן הסורי בקרבת גבול ישראל

 

 

 

 

כתיבת תגובה