אירוע מנהרות החיזבאללה על גבול לבנון עד היום-הרהורים של 2 מומחים.

היום פרסם דובר צה"ל את ההודעה הבאה:

הודעת דובר צה"ל
מבצע "מגן צפוני"
איתור מנהרת טרור התקפית

דובר צה"ל מוסר כי במהלך סוף השבוע איתרו לוחמי צה"ל מנהרת טרור התקפית נוספת שחצתה משטח לבנון לשטח ישראל. תוואי המנהרה נמצא בשליטת צה"ל ואינו מהווה איום.
הודעה בנושא נמסרה לראשי הרשויות הרלוונטים.

התוואי, כמו יתר התוואים, מולכד על-ידי צה"ל וכל מי שייכנס אליו מצדו הלבנוני מסכן את חייו. צה"ל פועל בשעות אלה לביצוע תהליך מחקר על תוואי המנהרה, במקביל להמשך מימוש הפעולות בתוואים השונים על פי תוכנית.
האחריות על חפירת המנהרות משטח לבנון מוטלת על ממשלת לבנון. מדובר בהפרה חמורה של החלטה 1701 וריבונות מדינת ישראל.

מפת הקידוחים של צה"ל כפי שפורסם ע"י החיזבאללה:

 

להלן 2 דעות של מומחים צבאים ברקע הידיעה:

1.

אירוע המנהרות הוא אירוע מעצב ומשנה מצב בלבנון.

אירוע שגרם לשיתוק (שקט) מצד חיזבאללה שעד רגע זה לא הגיב למעט סרטון פרודיה עלוב.

חשיפת המנהרות פגעה בשילוש דרמטי :

*- הסב לארגון נזק מיידי באבדן כלי חשוב במלחמת הצפון הבאה. חשוב ,בראיית הארגון והאיראנים, כמעט כמו ואף יותר מפרויקט הטילים.

*- העמיד את הארגון במבוכה פנים ארגונית אל מול חדירות מודיעינית שמתווספת לאירועים בסוריה שפרמו את הפעילות החשאית בהגעת מטענים ואמל"ח, עיתוי, מיקום והסתרה,מוריד מידית מוטיבציה ללחימה כי אם ציר האמל״ח נפרץ ועכשיו ציר המנהרות המסווג אז מה עוד יודע האויב היהודי? (הרבה מאוד!!).

*- ובסוף ולא פחות חשוב, ערעור מעמד חיזבאללה בלבנון כמגן לבנון אלא כמסבך המדינה בצרות תוך הפרות גבול ודרדור המצב כשהוא חופר וחותר תחת הממשל הלבנוני לא פחות משהו חופר תחת הגבול עם ישראל.
העיסוק במנהרות מסיט קשב עיתונאים אולי אבל לרגע לא את הקשב המודיעיני לצירי ההובלה האיראנים. פרויקט שדרוג ודיוק הטילים שרשות החיזבאללה  נכשל בעיקר בקצב ואיכות. בראיית הארגון והאיראנים, היו היום צריכים להיות במחסנים אלפי טילים מדויקים והמצב רחוק מזה מאוד.

כשיש לארגון שני קלפים מנצחים לשיטתו, ארסנל טילים מדויקים ורשת מנהרות תקיפה הוא מרגיש חזק ומוכן לעימות ואז היזמה ובטח המוטיבציה להיענות ליוזמה איראנית היא גדולה. כשנלקחים ממך שני קלפים מהותיים אתה מרגיש פחות נוח להיכנס ללחימה, ובטח ליזום אותה.
חיזבאללה פעיל נגדנו כל הזמן, יום ולילה ופרויקט המנהרות הוא רק דוגמה קטנה.
מעמד הארגון נפגע מעצם הדיון הפנימי בקרב הנוצרים והסונים, והביקורת על הפעולה שיכולה להמיט אסון על המדינה, זה מנוצל פנימית להחלשת הארגון וגם לטובת כיפופו להסכמה במבנה הממשלה.
ההברחות לא נמשכות בגדול. האיראנים רוסנו ע"י הרוסים ולא כל מטוס מטען שנוחת בדמשק או ביירות מביא אתו טילים. ישראל יודעת בדיוק מתי מגיע מטען שדורש טיפול.
פרויקט השדרוג נפגע דרמטית ע"י חשיפת חלק מהאתרים, עוד אתרים נחשפים בפרופיל תקשורתי נמוך אבל הארגון יודע ששרפנו לו אותם ומקפל ציוד ומחפש אתר חלופי. השילוב בין המנהרות לסדנאות הוא חדירות מודיעינית.

זה מתסכל, משתק, מסכסך פנימית ומוריד מוטיבציה.
בשלב הזה העיסוק במנהרות הוא הנדסי נטו . הפרק המודיעיני הסתיים מזמן. הקשב לשאר הצירים נותר כשהיה. אין משמעות להשמדת המנהרות, מרגע שנחשפו הן לא ברות שימוש יותר. חשוב לציין שאין פתחים בצד הישראלי!! הארגון נתפס בעיתוי הכי גרוע כשנדרש זמן רב למימוש האיום ולא ניתן להשלים את המנהרות (מצב שונה בתכלית ממנהרות חמאס).

כמו שלא שמעתם על נטרול המנהרות בשנתיים האחרונות למרות שצה"ל עסק בזה ללא הפסק, כך אתם גם לא שומעים לעת עתה על נטרול פרויקט הטילים. יום יבוא וגם שם יפורסמו הדברים אם כי בציר הזה יש יותר נסתר מגלוי עד ליום פקודה.

נטרול פתע וחדירה מודיעינית הוא הרתעה נטו. מי יתחיל עכשיו פרויקט חדש יקר ואסטרטגי כשהוא יודע שבשיא העבודות ולקראת מימוש, הכל יחורבן לו?
אם לא הייתה הרתעה הארגון היה מפעיל את מפעל השדרוג בלבנון. בגלל שהוא מורתע הוא נאלץ לעבוד בסדנאות מקומיות מוגבלת כמות ואיטיות בזמן. הוא יודע שהפעלת שדרוג חרושתי תוביל לתקיפה.

קרדיט: גיא א. – מומחה צבאי

 

2.

רעשי רקע

שיהיה ברור, בארגון הטרור חיזבאללה ממאנים לעכל את אבדן פרויקט העשור.

שוב בכירי ארגון הטרור הושמו ללעג וקלס עם היוודע קלונם ברבים.

הזעזוע גדול שבעתיים לנוכח החרדה מעוצמת הנזק בה פרויקט ממודר וסודי כל כך נחשף ויורד לטמיון בקול ענות חלושה.

עם חשיפת פרויקט מנהרות הטרור בישראל – בארגון הטרור נוקטים באסטרטגיית פוקר בה השחקן מעמיד פני יודע כאשר בעצם מחכה הוא לצעד הבא של היריב.

חיזבאללה הוא ארגון שלומד, חוקר ומפיק לקחים.
עד כמה הוא מיישם אותם בהצלחה?
זהו נושא לדיון בפני עצמו…

ישראל מצידה מנהלת את הפרשה בתבונה רבה תוך ניצולה המרבי לצורכי צבירת לגיטימציה לפעולה עתידית בלבנון, אם וכאשר.

הערכה בישראל לפיה ארגון הטרור חיזבאללה ימנע מלפעול בשמו בשלב זה כנגד הכוחות הפועלים בפרט וכנגד ישראל בכלל, זאת לאור ההבנה שיש בישראל המחכים בקוצר רוח ל"טעות האחרונה" שלו ותנוצל הלגיטימציה לפעולה כלפי הארגון וכלפי תשתיות בלבנון.

מנגד, קל להניח כי בכירי ארגון הטרור חיזבאללה יעדיפו לרכוב על גל קיים כזה שפקד את ישראל בשבוע החולף, בתקווה שיסיט את תשומת הלב העולמית מהעיסוק בעניין המנהרות שללא ספק אף מקשה עליו להתנהל פוליטית בזירה הפנים-לבנונית.

לגל הטרור הזה יש כתובת מאוד ברורה ועקבותיו מוליכות למקום אחד שבהינתן הפקודה – על מקומו יונח זר.

פיתגורס למתקדמים:
אבו מוחמד

שבוע מעניין לפנינו.

קרדיט: ס. – מומחה צבאי

 

כתיבת תגובה