דיווח סורי: ישראל מפנה מוקשים בחזית הגולן ובונה פרימטר ביטחוני בגבול עם סוריה

הצבא הישראלי הסיר מוקשים והקים מחסומים חדשים בגבול בין רמת הגולן לאזור המפורז בגבול עם סוריה, מה שמעיד על אפשרות מוגברת להרחיב את פעולותיו הקרקעיות נגד חיזבאללה הלבנוני, תוך כדי חיזוק ההגנה של הכוחות הישראליים – כך מדווחים אמצעי תקשורת סורים.

סוכנות הידיעות רויטרס ציטטה חייל סורי המוצב בדרום סוריה, גורם ביטחוני לבנוני וגורם בכוחות שמירת השלום של האו”ם ביום שלישי, 15 באוקטובר, באומרו כי ישראל הזיזה את הגדר המפרידה בין האזור המפורז לכיוון הצד הסורי וחופרת עוד ביצורים באזור.

המקורות הוסיפו, לטענת הסוכנות, כי התנועות הצבאיות של ישראל כוללות חדירת כוחות ישראלים מהגולן  לאזור המפורז המפריד בינה לבין שטח סוריה, ועלולות להביא להרחבת הסכסוך בין ישראל לחיזבאללה.

 

סוכנות הידיעות רויטרס ציטטה גם קצין מודיעין סורי , חייל המוצב בדרום סוריה ושלושה מקורות ביטחוניים בכירים בלבנון, שאמרו כי פינוי מוקשים ועבודות הנדסיות  על ידי ישראל  באזורי הגבול הואצו בשבועות האחרונים.

המקורות אמרו כי עבודת פינוי מוקשים הואצה כאשר ישראל החלה את חדירתה הקרקעית בתחילת אוקטובר הקרוב, כדי להילחם בחיזבאללה לאורך האזור ההררי המפריד בין צפון ישראל לדרום לבנון, כ-20 קילומטרים מערבה, לפי רויטרס.

החייל מדרום סוריה אמר כי ישראל מזיזה את הגדר המפרידה בין הגולן הישראלי לשטח המפורז, ומקימה ביצורים משלה ליד שטח סוריה כדי שלא תהיה חדירה עויינת אם חזית זו תתלקח.

החייל הוסיף כי נראה שישראל פועלת ליצירת “אזור חיץ” באזור המפורז, לפי רויטרס.

מקור ביטחוני לבנוני בכיר  אמר כי כוחות ישראליים חפרו תעלה חדשה ליד האזור המפורז החודש.

אותו מקור ביטחוני לבנוני אמר לרויטרס כי פעולות פינוי מוקשים עשויות לאפשר לכוחות ישראליים לכתר את חיזבאללה ממזרח.

 

פלישה ונסיגה בסוריה

מאז תחילת השנה הנוכחית, כתבו של אתר החדשות “ענב בלדי” בקוניטרה עקב אחר פלישות חוזרות ונשנות של הצבא הישראלי לאזור המפורז בדרום המחוז, כדי לסלול כביש על אדמות חקלאיות מדרום לקוניטרה, כשהוא מוקף בתלי עפר.

פרוייקט סלילת הכביש, שנקרא “סופה 53”, החלה בשנת 2022, ומשתרע לאורך הגבול בגולן , לדברי הכתב.

סוכנות הידיעות הסורית הרשמית ( SANA ) ציטטה את מושל קוניטרה, מועטז אבו אל-נאסר ג’מראן, שאמר כי אין פלישה ישראלית לקוניטרה, בהתחשב בכך ש”תושבי הכפרים חיים כרגיל בבטחון מלא.”

בעוד מזכיר סניף מפלגת הבעת’ בקוניטרה, חאלד עבאזה, אמר כי לא הייתה פלישה ישראלית לדרום סוריה, כפי שדווח בעיתון המקומי, אל- וטן .

הוא הוסיף, “כל מה שפורסם על פלישה ציונית לשטח סוריה הוא חסר בסיס והוא רק דמיונם של אלה שמפיצים ומקדמים שמועות כאלה”.

 

גדר כדי להפריד את המדינות

ערוץ 14 הישראלי אמר ביום שני, 14 באוקטובר, כי ישראל פועלת בימים אלה להקמת מכשול יבשתי גדול בגבול עם סוריה, כדי להקשות על “מחבלים” שינסו להיכנס לישראל בעתיד.

המכשול יכלול גדר כפולה, תלי עפר ותעלות, כך לפי הערוץ הישראלי.

הערוץ הוסיף כי מערכת הביטחון בישראל מתייחסת ברצינות לאיומים המגיעים מגבול סוריה וגם מהגבול המזרחי, בדאגה.

בניית המכשול הביטחוני בגבול נועדה להפריע ל”כוחות אויב וגורמים עוינים” אם ינסו לפלוש לשטח ישראל, לפי ערוץ 14, ולקחים שהופקו מהחומה שחמאס פרץ באוקטובר 2023.

בין אמצעי ההגנה הכלולים בתוכנית להקמת המכשול החדש ניתן למנות מלי עפר בגובה של מספר מטרים, וחפירה בעומק דומה ליצירת מכשולים בגבול, והגדר עצמה תהיה כפולה.

קרדיט לתמונות: משרד הביטחון