ברקע המלחמה בלבנון ניצפים שינויי הערכות נרחבים בשורות כוחות חיזבאללה והמיליציות הפרו-איראניות בסוריה

בזמן שהעימות בין ישראל לחיזבאללה בלבנון הולך ומסלים, המיליציות האיראניות בסוריה עדות ל”שינויים” ו”תנועות”, כך חשף מנהל מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, רמי עבד אל רחמן, בראיון לאתר החדשות האמריקאי “אל-חורה”.

לדבריו, “חיזבאללה הוציא רבים מלוחמיו מסוריה והעביר אותם ללבנון או לאזורי גבול בין שתי המדינות, תוך שהוא תגבר את היחידות בתוך סוריה בלוחמים שכירי חרב סוריים”.

הוא הסביר ששכירי חרב אלו שונים מחמושי חיזבאללה, “כיוון שהם חייבים נאמנות למי שמשלם הכי הרבה, ולא לאייטולות”, כלשונו.

הוא הוסיף כי מיליציות הפועלות עם משמרות המהפכה האיראניים בסוריה פועלות כרגע להעברת מחסני נשק ממרכזי חיזבאללה והעברתם למחסנים אחרים כדי שלא יהיו מטרות לתקיפות ישראליות.

חלק מנקודות הריכוז שבהן שלט חיזבאללה הועברו גם לשליטת מיליציות איראניות אחרות, כמו המיליציה של חטיבת אלפטימיון האפגנית.

“נוכחות חיזבאללה בסוריה ייצגה נדבך חשוב, והיא מילאה תפקיד מנהיגותי בקרב המיליציות הפרו-איראניות”.

תמונה

קרדיט: אלג’דיד

 

סוריה, בראשות בשאר אל-אסד, מהווה חלק מ”ציר ההתנגדות” האיראני ומאכלסת מספר מיליציות הנתמכות על ידי איראן, כולל חטיבת פטמיון האפגניסטן וזיינביון הפקיסטנית.

ישראל הפתיעה את רוב העולם במתקפה על חיזבאללה בחודש שעבר, שהחלה עם פיצוץ של אלפי מכשירי תקשורת הידועים כ”ביפרים” ומכשירי קשר ששימשו את חברי האירגון, חיסלה את חסן נסראללה במתקפה אווירית ועד פלישה קרקעית לדרום לבנון.

מתברר כי נסיגת לוחמי חיזבאללה מסוריה משפיעה על מה שמכונה “דרך טהרן-ביירות”, שהקל על הגעת נשק בין המיליציות.

מנהל המצפה עבדול רחמן מאשר כי התקיפות שחיזבאללה סופג בלבנון בהחלט השפיעו על פעילותם בסוריה, אך איראן תנסה בהחלט “להמשיך לחזק מיליציות אחרות כדי להבטיח את המשך שליטתה בתוך סוריה”.

לדבריו, המשטר הסורי נוקט במדיניות של התרחקות ממה שעומד בפני חיזבאללה ומחיסול נסראללה, שכן “ראינו בתי הלוויות רק במידה מוגבלת באזורים ספציפיים, אך באזורים אחרים השייכים למשטר היו עדים לסימנים של שמחה והקלה ללא כל תגובה מצד כוחות המשטר”.

פעילים ומתנגדים סורים רואים בחיזבאללה אחראי לגירושם מבתיהם, לאחר שחמושיו ניהלו עימותים עזים מול לוחמי אופוזיציה בכמה חזיתות, שהובילו לאיבוד של פלגי האופוזיציה את מעוזיהם ולפינוי של עשרות אלפים לצפון מערב המדינה.

 

עבדול רחמן מציין כי למרות העימותים המתרחשים בלבנון, איראן דוחקת במיליציות הנאמנות לה להרחיב את אזורי ההשפעה שלהן בסוריה ואף להתחרות ביחידות הנאמנות לרוסיה.

הוא הצהיר כי בתקופה האחרונה פעלו המיליציות האיראניות לפתוח את הדלת לגיוס חדש של צעירים מערים שונות בסוריה, ולפתות אותם באמצעות תשלום משכורות ותמריצים.

לדברי עבדול רחמן, המצפה הסורי תיעד כמה התקפות של מיליציות הנתמכות על ידי איראן על בסיסי קואליציה בינלאומיים בתוך שטח סוריה, וציין כי התקפות אלו לא גרמו להרוגים, וכי המטרה האיראנית הייתה לשכנע את נאמניהן שהם תוקפים כוחות אמריקאים.

נאומיו של חסן נסראללה תמיד זכו למעקב נרחב בסוריה, במיוחד מאז שחיזבאללה התערב בגלוי ב-2013 במלחמה שהחריבה את המדינה ב-2011.

התערבות חיזבאללה, בתמיכת טהראן, בשנים הראשונות של הסכסוך בסוריה תרמה להטיית הכף לטובת דמשק בכמה חזיתות. סוריה, בתורה, הייתה אחת מבעלי בריתו של חיזבאללה, ולפי מה שסיפרו מומחים לסוכנות הידיעות הצרפתית, תמיד הקלה על העברת הנשק אליו מטהראן.

עם הירידה בעוצמת הקרבות, נוכחות חיזבאללה בשנים האחרונות מוגבלת לדמשק. אזור סיידא זינב בפרבר הדרומי של הבירה היה אחד ממרכזי ההתכנסות הבולטים של תומכיו.

תמונה

קרדיט: סיראג’ טי וי  ורשתות חברתיות