תעלומת חיסולו של נסראללה: כיצד פגעה ישראל במטרה? ריכוז השערות

ההתנקשויות הישראליות האחרונות בבכירי תנועת חיזבאללה הלבנונית, ולפניהם בראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, ובכירים באיראן, מעלים שורה של שאלות לגבי היקף ההסתננות שלישראל לשורות מה שמכונה “ציר ההתנגדות”.

אבל השאלה הבולטת הועלתה מאז יום שישי האחרון, כאשר מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, הוא האדם הראשון במפלגה שנכנס למלחמה חדשה עם ישראל, וידוע היקף החגורה הביטחונית המאבטחת אותו , ומספר האנשים שמכירים את מפת התנועות שלו.

מידע סותר באשר לאופן שבו ידעה ישראל את מיקומו, שהיא מדינה מתקדמת בתחום הטכנולוגי, אבל זה אולי לא מספיק בלי מקורות אנושיים בשטח (יומינ”ט).

קרדיט: מאג’בורד

ביום שבת, העיתון הצרפתי Le Parisien ציטט מקור ביטחוני לבנוני שאמר כי “ישראל קיבלה מידע מודיעיני ממקור איראני ביום שישי אחר הצהריים המצביע על הגעתו הצפויה של נסראללה למטה חיזבאללה בפרבר הדרומי  – אדאחייה של ביירות”.

החוקר האסטרטגי האיראני, סעיד שווארדי, מגיב להאשמות הללו בראיון לטלוויזיה “אל-חורה”, ואומר, “ישראל מנסה ליצור קרע בין איראן ובעלות בריתה באזור, אבל לאף אחד לא אכפת ולא מקשיב לה ואף אחד לא נותן לזה חשיבות.”

בינתיים, תומאס ווריק, חוקר אמריקאי המתמחה בענייני המזרח התיכון, סבור כי “המשטר האיראני נחדר על ידי המודיעין הישראלי שהוא בעל יכולת גבוהה. אמנם ישראל לא הצליחה לזהות את מתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר, אבל לאחר מכן, המודיעין הישראלי השיג הצלחות. ”

הוא הוסיף בראיון לטלוויזיה “אל-חורה”, “ללא ספק, נגיע לאמת כיצד ידעה ישראל על מיקומו של נסראללה. מידע זה יתברר לאחר שקיעת האבק”.

 

ה”ניו יורק טיימס” אומר, “יחידה 8200 היא סיבה מרכזית להצלחת פעולות המודיעין הישראלי בלבנון”.

העיתון הוסיף, “מאז 2006, היחידה ביצעה עבודה נרחבת לחדירת חיזבאללה, ריגול אחר תקשורת, ניטור פעיל של פריסתו הגיאוגרפית באמצעות לוויינים ומזל”טים, ניתוח כל שינוי בשטח לניטור מאגרי נשק, ושליחה של צוותי ריגול מובחרים מרחבי העולם תוך עבודה חרוצה לקראת עימות”.

שווארדי אומר, “ארצות הברית של אמריקה והמערב כולו עומדים מאחורי ישראל ומספקים לה נשק קטלני, ומספקים לה את כל המידע שהיא זקוקה לו עובדים מסביב לשעון ושולחים תמונות לישראל. הם אפילו מצלמים בתוך איראן , מתקנים צבאיים וגרעיניים”.

החוקר האיראני מצביע על הצורך “להכיר בכך שהמערב מתקדם מאוד בתחום איסוף המידע”.

תמונה

סוכנות רויטרס ציטטה מקורות יודעי דבר שאמרו כי  “נסראללה היה זהיר יותר בעקבות פיצוצי הביפרים שהתפוצצו על אנשי חיזבאללה במהלך השבועות האחרונים, מה שמעיד על כשל מודיעיני בשורותיו”.

תומס ווריק מאמין, “סביר להניח שחיסול נסראללה בוצע בדרך המסורתית על ידי גיוס מרגלים בשטח. אני חושב שזה מה שקרה”.

באשר לחיזבאללה ספציפית, “הם חייבים להבין כעת שמערכות התקשורת שלהם נפרצו, וזה עזר לישראלים לזהות את מקום הימצאו של נסראללה ביום שישי”, לפי החוקר האמריקאי.

ווריק מציין כי בשבועות הקרובים “נדע אם הם השיגו את המידע ממקור איראני או לא”.

תמונה

קרדיט: אלחורה    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות