תגלית מדהימה: “לסוג של חיידקי הפה עשויה להיות היכולת להרוג תאים סרטניים בראש ובצוואר”

בתגלית שהדהימה מדענים, מחקר חדש חשף כי לסוג של חיידקי הפה עשויה להיות היכולת להרוג תאים סרטניים בראש ובצוואר. חוקרים מבית החולים Guy’s and St. Thomas’ and King’s College בלונדון מצאו שחיידקי הפה הנפוצים הידועים בשם Fusobacterium יכולים להמיס תאי סרטן ראש וצוואר.

המחקר, שפורסם בכתב העת Cancer Communications, הצביע על כך שחולים שבסרטן שלהם יש  חיידקי Fusobacterium  משיגים תוצאות טיפול טובות יותר באופן משמעותי. המחקר אישר כי לחיידקים אלו תפקיד מכריע בשיפור תוצאות המטופל.

קרצינומה של תאי קשקש בראש וצוואר (HNSCC) הוא אחד מסוגי הסרטן הקטלניים ביותר והוא סוג הסרטן השישי בשכיחותו בעולם, ללא התקדמות משמעותית בטיפול בשנים האחרונות.

המחבר הראשי של המחקר, ד”ר מיגל רייס פריירה, הסביר שנוכחות של חיידקי Fusobacterium בתוך גידולים עשויה לתרום להרס של תאים סרטניים. הוא ציין שצוות המחקר הופתע מהיכולת של חיידקים אלה, שנמצאים בדרך כלל בפה, להרוג סוגים מסוימים של סרטן כפי שהודגם בניסויי מעבדה. פריירה הצהיר כי הצוות בוחן כעת את המנגנונים הביולוגיים העומדים מאחורי תופעה זו, ומתכוון לפרסם תוצאות נוספות בקרוב.

במסגרת המחקר פיתחו החוקרים מודל לזיהוי חיידקים מעניינים להמשך המחקר, ובדקו את השפעתם על תאים סרטניים במעבדה. הם גם ניתחו נתונים של 155 חולי סרטן ראש וצוואר ממסד הנתונים Cancer Genome Atlas, ומצאו שחיידקי Fusobacterium הפחיתו את מספר התאים הסרטניים בשיעור של בין 70% ל-99%.

למרות שהחוקרים ציפו לקשר בין חיידקי Fusobacterium להחמרת סרטן המעי, הם גילו שנוכחות חיידקים אלו בסרטן הראש והצוואר קשורה בהפחתת הסיכון למות ב-65% .

החוקרים הביעו את תקוותם שגילוי זה יוביל לפיתוח טיפולים חדשים ויעילים יותר לסרטני ראש צוואר, במיוחד עם ההתקדמות המוגבלת בתחום זה בשני העשורים האחרונים.

Frontiers | More Than Just a Periodontal Pathogen –the Research Progress on Fusobacterium nucleatum

קרדיט: בלדי ניוז      קרדיט לתמונה: פרונטיירס