אנליסט אמריקאי: שדה התעופה הבינלאומי של לבנון יושב על חבית נפץ אחת גדולה

יש אסון שמחכה לקרות בביירות.

ביוני האחרון דיווח ה”דיילי טלגרף” כי חיזבאללה אוגר חומרי נפץ וכלי נשק במחסנים בנמל התעופה הבינלאומי רפיק חרירי בביירות.

אנשי שדה התעופה הדליפו את המידע לעיתון, מודאגים לשלומם.

חברות תעופה ביטלו לאחרונה את טיסותיהן לביירות, וזאת רק מחשש למלחמה הקרבה ובאה בין חיזבאללה לישראל שעלול לבלוע גם את שדה התעופה. 

אולם הסיכון העומד בפני המטוס והנוסעים שעליו אינו נובע מהחשש לעימות בלבד. מצבורי נשק המאוחסנים במרחק של מטרים ספורים ממטוסי נוסעים הם דאגה בטיחותית גם בימי שלום. רוח המלחמה עשויה לבוא ולהיעלם, אבל אם חיזבאללה ימשיך להשתמש בשדה התעופה של ביירות כמחסן נשק, במוקדם או במאוחר, עלולה להגיע טרגדיה. 

מכיוון שרוב הטיסות הושעו, חברות תעופה בינלאומיות ורשויות תעופה בינלאומיות צריכות כעת ללחוץ על לבנון להבטיח שהטיסות לא יתחדשו עד שהשימוש האזרחי הבלעדי של נמל התעופה יוכח באופן סופי ומובטח.

גם האיחוד האירופי, שבשנת 2020 הוציא 3.5 מיליון אירו כדי לחזק את אבטחת נמל התעופה של ביירות ולאחרונה התחייב לתת מיליארד אירו כדי לסייע לכלכלת לבנון, צריך לוודא שכספי משלמי המסים שלו לא יתבזבזו. 

 

מה שבטוח, הרשויות בלבנון הודיעו על תביעה נגד העיתון, בעוד שחיזבאללה מכחיש את הדברים.

יום לאחר פרסום החדשות ב”טלגרף  , ביקש שר התחבורה של לבנון וחבר הפרלמנט של חיזבאללה, עלי חמיה, לבטל מיד את הטענות המכפישות באמצעות זימון עיתונאים ודיפלומטים לנמל התעופה. הסיור היה אמור להראות שקיפות ולהפיג חששות.

ו…זה עשה את ההיפך. ולאחר שחמיה ופקודיו הצייתנים חסמו בסופו של דבר את הגישה לכמה מתקנים , הם רק הגבירו את החשש שהדיווחים אמיתיים.

אז למה לקח לחברות התעופה הבינלאומיות להפסיק  את טיסותיהן לביירות רק שהחלו מעשי האיבה בין ישראל לחיזבאללה? 

רק כאשר גם חיזבאללה וגם איראן איימו להגיב נגד ישראל על חיסול מפקד חיזבאללה פואד שוקר בביירות ומנהיג חמאס איסמעיל הנייה בטהרן בסוף יולי, רוב חברות התעופה הבינלאומיות ביטלו את הטיסות לביירות. מובן החשש מללכוד את כלי הטיס והנוסעים שלהם בלבנון במהלך הסכסוך, כששדה התעופה יהפוך למטרה אפשרית. אבל האם הסכנה של פיצוץ מסיבי במוקד אווירי בינלאומי גדול כמו ביירות לא הייתה סיבה מספקת להשעות את הטיסות הרבה לפני שההסלמה הופיעה באופק?

 

כבר שנים שהחיזבאללה מכפיף את שדה התעופה לצרכיו.

בעוד חברות תעופה בינלאומיות נמנעות כעת מלהגיע ללבנון , חברת התעופה האיראנית Mahan Air – שמשרד האוצר האמריקני הטיל עליה סנקציות בגין הובלת נשק, מיליציות ורכש לא חוקי מטעמה של איראן – טסה לביירות לפחות מדי שבוע, ולפעמים פעמיים בשבוע . הרכבת האווירית של מאהן לביירות היא עמוד השדרה של קו האספקה ​​של איראן לחיזבאללה בעלת בריתה, והיא בטוחה הרבה יותר מאשר משלוחים דרך סוריה, שחיל האוויר של ישראל מפציץ באופן קבוע בדייקנות ובקטלניות הולכת וגוברת – במיוחד לאחר 7 באוקטובר 2023, כאשר חיזבאללה הצטרף לחמאס בתקיפת האוכלוסייה האזרחית בישראל.

בעוד שכולם מתמקדים בנפילה של שדה התעופה ממלחמה מתקרבת, ההתמקדות בחוסר הבטיחות שלו בזמן שלום צריכה להיות בעלת חשיבות עליונה. חיזבאללה פגע מזה זמן רב בביטחון נמל התעופה של ביירות עם תכסיסיו המרושעים והעסקאות המפוקפקות שלו. לא תהיה התאוששות קלה ולא תהיה אחריות אם תתרחש תאונה, כמו בפיצוץ הטראגי בנמל ביירות לפני ארבע שנים.

לחץ מצד ספקים בינלאומיים, רשויות תעופה וממשלות מערביות אמור להשפיע על הרשויות בלבנון להרחיק את חיזבאללה מפעולותיו. מניעת אסון מחייבת התמודדות עם חיזבאללה, לא להעמיד פנים שהאיום היחיד שעומד בפני לבנון הוא מלחמה עם ישראל.

Is Beirut Airport being used by Hezbollah to store explosives and missiles?

קרדיט : עמנואל אוטלנגי הוא עמית בכיר ב-Foundation for Defense of Democracies, מכון מחקר לא מפלגתי בוושינגטון הבירה, המתמקד במדיניות חוץ ובביטחון לאומי.      קרדיט לתמונות: אתר החדשות פראנס 24