האותיות הקטנות – סיפור קטן ומעצבן של חברת ענק

זה אמנם סיפור שמתקשר רק בעקיפין לשוק ההון (בכל זאת מדובר בחברת דיסני DIS העולמית), אבל בהחלט סיפור ששווה חשיפה.

באוקטובר 2023, זוג שטיילו במתחם דיסני ספרינגס בפלורידה החליטו לאכול באחת המסעדות שם. האישה, לה יש אלרגיה מסכנת חיים, ביקשה לוודא כי אין אלרגנים באוכל שהזמינה וכך הובטח לה, אך כמה שעות לאחר שאכלה שם סבלה מתגובה אלרגית חריפה שהובילה למותה.

בעוד שזו לא הפעם הראשונה שדבר כזה עשוי לקרות (וקרה מספר פעמים בעבר אצל דיסני), וכנראה גם לא האחרונה לצערנו, התגובה של החברה הפעם הרתיחה את כל מי ששמע עליה.

בעלה של המנוחה תבע את דיסני על רשלנות על 50 אלף דולרים כדי לכסות הוצאות רפואיות, עלויות הלוויה וסבל נפשי, אך דיסני ניסתה לבטל את התביעה בטענה שהתובע לא רשאי לתבוע את החברה.

 

הסיבה? בעבר, נרשם הבעל לשירות הסטרימינג של דיסני, שם באותיות הקטנות של תנאי ההרשמה להם הוא הסכים נרשם כי “כל מחלוקת עתידית תיפתר באמצעות בוררות ולא בבית משפט”. ההרשמה נעשתה לתקופת ניסיון של חודש בלבד, 4 שנים לפני המקרה, אך עורכי הדין של דיסני השתמשו בזה כעילה לניסיון ביטול המשפט.

דיסני אמרה שהיא “מאוד עצובה” על האובדן, אך היא רק מגנה על עצמה מפני ניסיונות תביעה כנגד המסעדה. התגובה של דיסני למקרה הייתה מעוררת מחלוקת במיוחד והמהלך גרר סערה ציבורית וביקורת רבה כלפי דיסני, כאשר המקרה התפרסם ובמקום “לספוג” את התביעה, דיסני התמודדה במהלך השבוע האחרון עם סיקור עוין שפגע מהותית בתדמית בחברה, ככל הנראה יותר מלקיחת האחריות על המקרה בבית המשפט.

לאחר הסערה שנוצרה, דיסני חזרה בה ו”איפשרה” למקרה להגיע לבית המשפט, בטענה כי “אנחנו שואפים להומניות יותר מהכל”.

 

המקרה הזה משקף את המתח המתמיד בין האינטרסים העסקיים והמשפטיים של תאגידים גדולים לבין האחריות המוסרית שהם נושאים כלפי לקוחותיהם. לעיתים, הניסיון להגן על החברה מפני תביעות משפטיות עשוי להיראות כצעד חכם מבחינה כלכלית, אך הוא עלול לגרום לנזק בלתי הפיך לתדמית הציבורית של החברה.

במקרה הזה, נדמה שדיסני למדה את הלקח בדרך הקשה: לפעמים ההגנה הטובה ביותר היא לא התחמקות, אלא לקיחת אחריות.

השאלה שנותרת היא כמה קשה החברה תצטרך לעבוד כדי לשקם את התדמית שלה.

Walt Disney Animation Studios - Wikipedia
קרדיט: ערוץ הטלגרם תשואת יתר – וול סטריט     קרדיט לתמונות: ויקיפדיה