איראן מעמידה למכירה טילי שיוט ארוכי טווח מדגם Paveh שהשתתפו בתקיפה על ישראל

איראן החלה לאחרונה לקדם את מכירת טיל השיוט פאווה לייצוא בתערוכת “צבא-2024”. טיל פאווה, שפותח ויוצר על ידי משמרות המהפכה האיראנים, הוא טיל שיוט אסטרטגי קרקע-קרקע ארוך טווח. זהו האחרון בסדרה של פיתוחים בתוך משפחת טילי השיוט של סומאר, אשר ראתה שיפורים הדרגתיים בטווח וביכולות מאז הוצג הדגם הראשון ב-2015.

 

Paveh הוא טיל שיוט אסטרטגי קרקע-קרקע ארוך טווח המיוצר באיראן. הטיל הזה נחשף לציבור בפעם הראשונה ב-2 בפברואר 2023.

טיל זה מצויד במנוע סילון המותקן מבחוץ על גבי גוף הטיל, מאפיין עיצובי המבדיל אותו משאר הדגמים במשפחת סומאר.

בנוסף, לטיל כנפיים מתקפלות, שנועדו להגביר את היעילות האווירודינמית והיציבות שלו בטיסה.

היתרון העליון של טיל הפאווה הוא יכולתו ללכת בדרכים חלופיות כדי להגיע ליעדיו, מה שעלול לסבך את מאמצי היירוט.

יכולת תמרון זו מאפשרת לטיל להתאים את מסלולו בטיסה, מה שיכול להטעות אמצעי הגנה ולהתקרב למטרות מכיוונים בלתי צפויים.

פאווה מתוכנן גם כך שיהיה מסוגל לפעול בקבוצות מתואמות, ולהיות מסוגל לתקשר עם טילים אחרים בטיסה.

 

בתצורות כאלה, טיל אחד יכול לקחת על עצמו את התפקיד של הנחיית טילים אחרים ואולי להקריב את עצמו כדי להבטיח את הצלחת המשימה.

לטיל הפאווה טווח של כ-1,650 קילומטרים המאפשרים לו להגיע ליעדים מרוחקים, לרבות מטרות אסטרטגיות בישראל.

טיל פאווה הוא חלק מיוזמה רחבה יותר של איראן לשיפור יכולות התקיפה ארוכות הטווח שלה. מאמצים אלו החלו בהחדרת טיל השיוט סומאר, אשר בתחילה היה לו טווח של 700 ק”מ. ההתפתחויות הבאות הובילו לחשיפת טיל “هويزة” –  “הוייזה” ב-2019, שהרחיב את טווחו ליותר מ-1,350 קילומטרים. טיל הפאווה מרחיב כעת את הטווח הזה עוד יותר, ומסוגל לתקוף מקומות רחוקים כמו ישראל, נקודה שהעלתה התקשורת האיראנית.

 

טיל הפאווה הוכנס לשוק הנשק הבינלאומי על רקע המתיחות הגואה במזרח התיכון. למרות שמדובר במוצר חדש, הוא נבחן במלחמה אמיתית.

באפריל 2024 ביצעו מטוסי קרב ישראלים תקיפה אווירית על הקונסוליה האיראנית בדמשק, הרסו את הבניין והרגו כמה יועצים צבאיים איראנים.

בתגובה, איראן פתחה במתקפת טילים ומזל”טים נגד ישראל ב-13 באפריל 2024 , כשהיא מכוונת לבסיס צבאי (שדה התעופה הצבאי בנבטים) שנחשב לנקודת היציאה של המתקפה הישראלית.

לפי הדיווחים, טיל הפאווה היה בין הטילים שהשתתפו במבצע זה והפגין את יכולותיו המבצעיות בתרחישי לחימה אמיתיים.

יצוא טילי הפאווה מהווה חלק מהמאמצים של איראן להתבסס כמשתתפת בשוק הנשק העולמי, בעיקר בתחום טכנולוגיית הטילים.

 

על ידי הצגת Paveh בתערוכת Army Forum 2024, איראן הוכיחה את נחישותה להרחיב את השפעתה ולבנות קשרים עם מדינות המעוניינות לשפר את היכולות האסטרטגיות שלהן.

יש לציין כי הייצוא הביטחוני האיראני לרוסיה היה עד לצמיחה משמעותית, במיוחד מאז תחילת הסכסוך באוקראינה. מערכת יחסים זו הפכה משותפות עסקית לשיתוף פעולה אסטרטגי יותר.

הייצוא הביטחוני האיראני לרוסיה כלל מל”טים מתקדמים, כמו סדרת Shahed, ששימשו את הכוחות הרוסיים באוקראינה. בתמורה, לפי הדיווחים, איראן מבקשת לרכוש מערכות הגנה אוויריות רוסיות, כמו ה-S-400, כדי לחזק את ההגנה האווירית שלה מפני איומים פוטנציאליים מצד ישראל וארצות הברית. בנוסף, ישנם אינדיקציות לכך שרוסיה עשויה לסייע לאיראן לשפר את היכולות ההתקפיות ארוכות הטווח שלה ואסטרטגיות לוחמה א-סימטריות, לרבות פיתוח טילים וטכנולוגיות ימיות מתקדמות יותר.

 

מספר פעמים דווח כי איראן תספק לרוסיה גם טילים בליסטיים קצרי טווח, אם כי טהראן הכחישה את הדיווחים הללו.

שיתוף הפעולה הביטחוני ההולך וגובר בין רוסיה לאיראן נתפס כאסטרטגיה של שתי המדינות להתגבר על הסנקציות המערביות ולשפר את היכולות הצבאיות שלהן מול אתגרים בינלאומיים, שכללו גם מסירת רוסיה את מערכת הלוחמה האלקטרונית Murmansk-BN כדי להתמודד עם  מטוס קרב החמקניים של ישראל , ה-F35I.

קרדיט: ערביכ דמפנס      קרדיט לתמונות: תסנים