זה כמו קוצב לב…חידוש שיעזור לחולי פרקינסון

צוות מדעי הצליח לפתח את טכניקת גירוי המוח, המשמשת כבר כמה עשורים לטיפול במחלת פרקינסון, והניסוי שלו על 4 חולים חשף תקוות מבטיחות לטיפול במחלה, כך דיווח העיתון האמריקאי “ניו יורק טיימס “.

הטכניקה המסורתית של גירוי מוחי עמוק (DBS) היא הליך הכולל העברת זרם חשמלי קל לחלק מסוים במוח דרך מכשיר מושתל, כך שהזרם החשמלי מגרה את התאים באזור היעד של המוח ומשפר את הדרך שבה התאים עובדים, לפי האתר הרפואי של קליבלנד אבו דאבי .

הטכנולוגיה החדשה, שנבדקה על 4 מטופלים, כולל שון קונולי האמריקאי, בן ה-48, מבוססת על הפיכת גירוי מוחי עמוק לטיפול מותאם אישית המעצב את כמות הגירוי החשמלי לטיפול בסימפטומים של כל מטופל בנפרד,  ללא נוכחות של קריטריונים מוגדרים מראש.

לפי צוות המחקר, המכשיר החדש, הדומה לקוצב לב, קולט אותות מוחיים מחולה פרקינסון המעידים על התפתחות סימפטום, וכך מוציא את הכמות המתאימה של גירוי חשמלי כדי לעצור אותו.

קרדיט: רשתות חברתיות

 

החוקרים מצאו כי עבור קונולי ושלושת המשתתפים האחרים, הטיפול האינדיבידואלי, המכונה גירוי מוחי עמוק אדפטיבי, הפחית את משך התסמינים המטרידים ביותר למחצית מהזמן שהם היו נמשכים בדרך כלל.

החוקרים ציינו כי הטכנולוגיה החדשה שיפרה את איכות החיים של משתתפי הניסוי, במיוחד קונולי, בעוד שכמה מומחים ציפו שגרסאות של מכשירי הטכנולוגיה החדשים עשויים להיות זמינים תוך 5 או 10 שנים.

“המוח משנה את צרכיו מרגע לרגע, שעה שעה, שבוע אחר שבוע”, אמר ד”ר פיליפ סטאר, פרופסור לנוירוכירורגיה באוניברסיטת קליפורניה, סן פרנסיסקו, המחבר הראשי של המחקר שעבד על גירוי מוח עמוק במשך עשרות שנים.

“אז החלום שלנו היה להפוך את הזרזים האלה לבעלי יכולות של וויסות עצמי”, המשיך.

בינואר האחרון נחשף כי פותחה כפפת היי-טק שתסייע לחולי פרקינסון להתגבר על  הרעד.

הכפפה עוזרת למטופלים לייצב את היד ולשלוט ברעידות שנגרמות ממחלת פרקינסון, הגורמות לנפגעים לאבד את יכולת השליטה, כמו כתיבה ברורה בעט או החזקת כוס קפה מבלי לשפוך.

ה-GyroGlove הוצג בתערוכת מוצרי האלקטרוניקה (CES) בלאס וגאס.

Vibrating gloves could counteract Parkinson's disease

קרדיט: רשתות חברתיות – פוקס

 

חלק מהמטופלים דיברו על כך שהכפפה עוזרת לעצור את הרעידות שהופכות משימות פשוטות כמו להתלבש לאתגר.

ארגון הבריאות העולמי מגדיר את פרקינסון כמצב מוחי ניווני הקשור לתסמינים מוטוריים (תנועה איטית, רעד, נוקשות וחוסר איזון) בנוסף לסיבוכים אחרים, לרבות ליקוי קוגניטיבי, הפרעות בריאות הנפש, הפרעות שינה, כאבים והפרעות תחושתיות.

לפי האתר של המרכז הרפואי הענק בארה”ב , Mayo Clinic , אין בדיקה ספציפית לאבחון מחלת פרקינסון, אך רופא המתמחה במצבי מערכת העצבים (נוירולוג) מאבחן את מחלת הפרקינסון על סמך ההיסטוריה הרפואית של הפציאנט, תוך סקירת האינדיקטורים והתסמינים של המחלה שהופיעו, ותוצאות הבדיקה הנוירולוגית והגופנית.

קרדיט: אלחורה    קרדיט לתמונה:  מאיו קליניק