מצרים מבקשת לרכוש טילי אוויר-אוויר סיניים ארוכי טווח PL-15. מה מאחורי ?

אחד הלקחים האסטרטגיים של צבא מצרים לאחר מלחמת יום הכיפורים , לאור התוצאות העלובות שלו הן בלחימה נגד חיל האוויר הישראלי והן במאמציו לתרום למאמץ המלחמתי הכולל בפגיעה המטרות בעומק שטח ישראל , הוחלט בצבא מצרים להקים את זרוע המהלומה האסטרטגי ארוך הטווח שיאפשר למצרים במלחמה הבאה שלהם נגד ישראל להלום במטרות אסטרטגיות בשטח ישראל.

כמו כן הבינה מצרים כי אם היא רוצה להגיע לטווח פגיעה בשטח ישראל על חיל האוויר שלה להתגבר קודם כל נגד טילי האויר אוויר ארוכי הטווח של ישראל שלא מאפשרים למטוסיה להתקרב לטווח פגיעה.

על מנת לעמוד במשימה זאת , מצרים כבר פועלת שנים רבות להשגת חימוש מתאים , טילי אוויר אוויר לטווח ארוך.

כל בקשותיה ממצרים וצרפת לצייד אותה בטילים כאלו נתקלו בהתנגדות ישראלית מובנת.

עכשיו מצרים פונה לסין בניסיול להשיג את החימוש שהיא כה רוצה.

חשוב להדגיש כי טילי האוויר-אוויר הישראלים , שחלקם מתוצרת עצמית, עולים בהרבה באיכותם ובטווחם על הטילים הסינים המוצעים למצרים.

ואם תשאלו מאיפה יש למצרים כסף לקנות טילי אוויר אוויר מסין שמתאימים רק למטוסי קרב סינים , הרי שהתשובה היא שאין להם את הכסף הדרוש לרכישות אלו . אלא שמצרים לא מציעה כסף . היא רוצה רק רישיונות וידע לייצור טילים אלו  תמורת מתן בסיסי קבע לצבא הסיני על אדמתה, כמו שהיא נתנה לרוסים וכן השפעה פוליטית בתוך המדינה למטרות אסטרטגיות של סין.

 

מצרים פועלת נמרצות לשפר את היכולות האוויריות שלה באמצעות הסכם אפשרי עם סין להשגת טילי אוויר-אוויר מודרניים.

על פי דיווחים בעיתונות, המשרד המצרי לייצור צבאי קרוב לחתום על עסקה לרכישת טילי PL-15, שהם טילים מונחי מכ”ם ארוכי טווח הנחשבים לאחד הפיתוחים הסיניים האחרונים.

אם העסקה הזו תושלם, זה יהיה צעד חשוב לשיפור היכולות של חיל האוויר המצרי, שכן מצרים תהפוך למדינה האפריקאית הראשונה שתשתמש בטילים מסוג זה.

מקורות דיווחו כי המשרד המצרי לייצור צבאי מסר כי חיל האוויר המצרי מבקש לרכוש טילי אוויר-אוויר מונחי מכ”ם, וכי הוא מעוניין בטילי Meteor, AIM-120D ו-PL-15, אשר מצביעה על מאמציה לעמוד בקצב ההתפתחויות האחרונות בתחום החימוש האווירי.

מצרים מחזיקה כיום במאות מטוסי קרב מסוגים שונים, כולל 120 מטוסי אימון סיניים K-8E. עם זאת, למצרים אין מטוס המסוגל לשגר טילי PL-15 סיניים.

 

ה-PL-15 נחשב כיום לטיל אוויר-אוויר ארוך טווח המתקדם ביותר שברשות סין. גם אם יש גרסת יצוא שלו, סביר להניח שסין לא תשתף פעולה עם חברות ביטחוניות מערביות ותגלה את סודות הנשק הזה. לכן, קשה לשלב טילי PL-15E עם מטוסי קרב מצריים כמו ראפאל, מיג-29, F-16 או מיראז’ 2000.

מומחים ציינו כי העניין של מצרים ברכישת טילי PL-15 עשוי להעיד על כוונתה לרכוש מטוסי קרב סיניים בעתיד. מאז שנות ה-90, מצרים משתמשת קבועה במטוסי קרב סיניים, וכעת נראה כי חיל האוויר המצרי החל להתעניין יותר במטוס הקרב הסיני J-10CE מהדור הרביעי. לאחרונה התפרסמו גם חדשות על התעניינותה של מצרים במטוס החמקן הסיני מהדור החמישי J-31 (OFC-31).

החזקתה של מצרים במערכות סיניות מתקדמות אלו תסייע לה ללא ספק לחזק את הארסנל הצבאי שלה, במיוחד את הזרוע הארוכה ביותר של מצרים, שהיא חיל האוויר המצרי.

חמקן סיני:

 

טיל PL-15 הוא טיל אוויר-אוויר ארוך טווח, מונחה מכ”ם שפותח על ידי סין. להלן כמה מהמפרטים הבולטים ביותר שלו:

• טווח: טווח הטיל מגיע ל-200-300 קילומטרים.
• מהירות: הוא יכול להגיע למהירויות של יותר מ-4 מאך (פי ארבע ממהירות הקול).
• הנחייה: הוא משתמש במערכת הנחיית מכ”ם פעילה, המקנה לו דיוק גבוה בתקיפת מטרות.
• פלטפורמה: ניתן לשגר אותו ממגוון כלי טיס כמו J-20, J-10C, J-15, J-16 ו-J-11B.
• מנוע: מופעל על ידי מנוע רקטי דו-פעמי בעל דלק מוצק.
• כושר תמרון: הוא מאופיין ביכולת תמרון גבוהה ועמידות בפני אמצעי נגד אלקטרוניים.

קרדיט: ערביכ דפנס     קרדיט לתמונות: משרד ההגנה הסיני