הארסנל של ציר הרשע – והיכולות ההגנתיות של צה”ל

הרפובליקה האסלאמית של איראן היא מעצמת טילים בליסטיים. לפי מקורות זרים, ברשותה כ-3,000 טילים בליסטיים ארוכי טווח, מדויקים, חלקם מתמרנים ובעלי יכולת נשיאת חומר נפץ במשקלים ניכרים. טילים בליסטים כמו חייבאר, שיהאב 3, חורמשאר או סג’יל הינם בעלי טווח של 2,000 ק”מ עם יכולת נשיאת מטען נפץ עד 1,500 ק”ג. כמו כן, לאיראנים טילי שיוט שהידוע מהם הוא הסומאר, בעל טווח של 2,000-3,000 ק”מ עם יכולת נשיאה של 500 ק”ג חומר נפץ. בנוסף לאיראנים יש צי כטב”מים תוקפים, ובעיקר מתאבדים, ארוכי טווח ממגוון דגמים – אבאביל, או דגמים שונים של שאהד 136, 131, 101. לכטב”מים יש יתרונות אשר מקשים על גילוי מוקדם במכ”ם: ממדים קטנים יחסית, יכולות תימרון והסתתרות, והפעלתו בנחילים תוקפים.

 

לחיזבאללה, שהיא הגיס הצפוני האיראני שמוצב על גבולותינו, ארסנל רקטי וארסנל כטבמ”ים מרשים, המכסה את מרבית שטחה של מדינת ישראל. ההערכה המקובלת מדברת על חימוש בהיקף של אלפי טילים ורקטות, ומתוכם בערך כ-1,500 טילים מדויקים לטווחים של 250-300 ק”מ. לחיזבאללה גם צי כטב”מים מדגמים איראנים שונים, והעיקרי שבהם הוא אבאביל 2T. גם למורדים החות’ים יש יכולות לא מבוטלות בטילים בליסטים וכטב”מים תוקפים ארוכי טווח.

 

עם זאת, חשוב לזכור – בהיבט ההגנתי, למדינת ישראל מערכת הגנה אווירית רב שכבתית המסוגלת לנטרל איומים של רקטות וטילים בליסטיים לטווחים קצרים וארוכים. מלבד כיפת ברזל וקלע דוד (שרביט קסמים) המיועדים ליירוט רקטות וטילים לטווחים קצרים ובינוניים, קיימת שכבת הגנה נוספת ליירוט טילים בליסטיים ארוכי טווח. החץ 2 מסוגל ליירט טילים בליסטיים בטווחים רחוקים ואילו החץ 3 הינו בעל יכולת יירוט טילים בליסטיים מתמרנים בחלל, הרחק משטח מדינת ישראל. בנוסף, לחיל האוויר יכולות טובות מאוד ביירוט כטב”מים וטילי שיוט – דבר שהוכח במתקפה האיראנית ב-13/14 באפריל. בהיבט ההתקפי, לצה”ל יכולות לביצוע מתקפת מנע להשמדת אתרי שיגור טילים וכטב”מים בהינתן התרעה מודיעינית על הכנות האויב לשיגורים, ואף יכולת לעבור במהירות לתגובה באמצעות חימושים מדויקים כפי שהודגם בתגובת הנגד של ישראל על המתקפה האיראנית.

 

קרדיט: חוקר מכון INSS, ד”ר יהושע קליסקי     קרדיט לתמונות: ערוץ הטלגרם שירה-יוצרת תמונות ב-AI