מבזקי חדשות ליום 17-8-2024. מתעדכן

*- אובדן השליטה באירופה-סרטון קשה לצפייה
סרטון קשה שהפך לוויראלי ברשתות במהלך 24 השעות האחרונות ומביא דוגמה נוספת למה שקורה ברחובות ערים באירופה. סרטון זה צולם ברביעי בלילה באלצ’ה שבספרד. מאבטח בכניסה למועדון שכנראה סירב לכניסת חבורת מהגרים, כך לפי הדיווחים, מותקף בברוטליות ועובר ממש לינץ’. אנשים בסביבה חוששים להתערב עד שהחבורה האלימה מסתלקת משם. 
זהו עוד סרטון המציג את אזלת היד של השלטונות בחלק ממדינות אירופה נוכח הכניסה הבלתי מבוקרת של המהגרים לשטחן.

 

*- המכה שהנחיתו החות’ים על דובאי
ההתקפות של החות’ים על ספינות בים האדום הביאו לשינוי בשינוע המטענים כך שחברות הספנות בין אסיה לאירופה משתמשות בנתיב הארוך דרך כף התקווה הטובה. בשל כך רבות מהספינות הפסיקו לפקוד את נמל ג’בל עלי – נמל המים המלאכותי הגדול בעולם ואחד המרכיבים החשובים שהפכו את דובאי למרכז סחר אזורי. זוהי מכה לא פשוטה לכלכלת האמירות.

“מחיקת” ג’בל עלי ממפת הספנות העולמית באה לידי ביטוי בתוצאות של חברת הענק די. פי וורלד המפעילה את נמל ג’בל עלי. החברה האמירותית הזו המתפעלת נמלים בכל רחבי העולם דיווה ביום חמישי על ירידה של 50% ברווחיה. במחצית הראשונה של השנה הנוכחית הגיע הרווח של החברה ל-265 מיליון דולר לעומת 651 במחצית הראשונה של 2023.

 

*- מי היא האישה שמונתה על ידי קמלה האריס לשמש אשת הקשר למצביעים המוסלמים והערבים?
לפי הדיווחים, סגנית נשיא ארה”ב מינתה לקמפיין הבחירות שלה לנשיאות ארה”ב את נסרינה ברגזי שתהיה אשת הקשר לבוחרים הערביים והמוסלמים.

ברגזי ילידת קנדהר שבאפגניסטן, עבדה עד לאחרונה במשרדה של האריס בבית הלבן כיועצת מדיניות בנושאים הקשורים למוסלמים, ערבים ורצועת עזה. היא חיה עם משפחתה שלוש שנים בפקיסטן עד שהתקבלה לתכנית הפליטים של ארה”ב בשנת 1985. ברגזי היא ד”ר למשפטים מבית הספר למשפט בברקלי.

בשבועות האחרונים ישנן הפרעות לנאומי הקמפיין של האריס מצד מפגינים פרו פלסטינים על רקע המלחמה בעזה. יצוין כי דבר מינויה זכה לתהודה רצינית בתקשורת הערבית.

 

*- יעד מפתיע לפלסטינים שיצאו מעזה למצרים
למרות ההזדהות בתקשורת, אין מדינות ערביות שמוכנות לקלוט בתחומן פלסטינים שהצליחו לצאת מעזה מאז החלה המלחמה וזאת למעט כמובן פצועים. לפי הערכות, כ-100,000 פלסטינים יצאו מהרצועה במהלך המלחמה ורובם “נתקעו” במצרים והם מחפשים הזדמנויות במקומות אחרים.

בתקופה האחרונה החלו פלסטינים, אם כי במספרים קטנים יחסית, למצוא אופציה מפתיעה וקורצת – סולטנות עומאן שבמפרץ. הפלסטינים מצאו פרצה שמאפשרת להם לעבור לשם בזכות תקנת “אשרת משקיע”. מי שזכאי להגיש את הבקשה הוא מי שהגיע לגיל 21 לפחות והוא צריך להציג גם יכולת כלכלית. אחד הפלסטינים שהגיש בקשה ונמצא בקהיר סיפר: “במהלך התוקפנות נגד רצועת עזה הצלחתי לצאת עם משפחתי במרץ האחרון למצרים דרך מעבר רפיח היבשתי. כרגע אני בקהיר, אבל בלי עבודה. עבדתי בחנויות בנייה ברצועת עזה לפני המלחמה, ואני רוצה לפתוח חנות כזו בסולטנות עומאן”.

 

*- האם התקיפה הישראלית בתימן עצרה (זמנית) את החות’ים?
כמעט חודש לאחר התקיפה שביצעה ישראל בנמל אל חודידה שבתימן ניתן להבחין בתוצאה מעניינת. ראשית, החות’ים לא ביצעו תקיפה של כלי שיט בים האדום במשך שבועיים מאז התקיפה. הם לא נתנו לכך הסבר. בשבוע שעבר בוצעו שלוש תקיפות וגם אתמול דווח על שלושה ניסיונות פגיעה במסגרת תקיפה אחת של כלי שיט.

חשוב לציין כי לפני התקיפה הישראלית באל חודידה החות’ים היו במוד של “השתוללות”. חודש יוני היה הפעיל ביותר מבחינת התקפות החות’ים מאז החלו לתקוף כלי שיט בנובמבר. בסך הכל ביוני ביצעו החות’ים 22 תקיפות לפחות. ביולי עד שישראל תקפה (20 ביולי) הם הספיקו לבצע 8 תקיפות.

 

*- תכנית הפינוי המועדפת על ידי חיזבאללה
מקורות ערביים טוענים כי במקרה של עימות נרחב עם ישראל, להנהגת חיזבאללה יש תכנית מועדפת לפינוי התושבים מהדאחיה – מעוז הארגון בדרום ביירות. לפי אותם המקורות, בחיזבאללה היו מעדיפים שהתושבים ייצאו מביירות לאזורים מרוחקים ולא יתרכזו במערב ביירות כפי שאירע במלחמת לבנון בשנת 2006.

בשבועיים האחרונים עזבו משפחות את הדאחיה והתנועה בה בימים אלה דלילה ביחס לאוגוסט בשנה שעברה. על הלך הרוח בקרב תושבי ביירות מספר “פאדי”: “לא יהיה מנוס מלעזוב כי ישראל תפציץ את הגשרים והכבישים. אני אעזוב מיד כשאבין שיש מלחמה, בידיעה שהכנתי תוכניות בנושא זה וקבעתי את היעד אליו אלך באזורים מרוחקים [מביירות] בין ג’בייל לכורה (צפון לבנון).” לפי פאדי, בעלי עסקים בדאחיה שכבר עזבו את בתיהם בשכונה, חוזרים אליה בבקרים כדי לפתוח את העסקים שלהם, למרות שהם יודעים כי תנועת הלקוחות פחותה מבתקופות רגילות.

 

*- נתון הגידול המדהים שמוכיח כי כך עוקפים את איסור הסחר הטורקי
למרות איסור הסחר עם ישראל שהטילה טורקיה, הסחר הישראלי – טורקי נמשך. סוחרים ישראלים שדרכם הישירה נחסמה לשוק הטורקי חתמו הסכמים עם אנשי עסקים פלסטינים שעל שמם נעשה הייבוא. תמורת השימוש בשם, משלמים הסוחרים הישראלים עמלה לסוחרים הפלסטינים.

לפי סוחרים פלסטינים, הם מבצעים על שמם את ההזמנות של הסוחרים הישראלים בשוק הטורקי. הסוחרים הישראלים הם שמעבירים לפלסטינים את הכסף שמועבר לטורקיה. כשהסחורות הטורקיות מגיעות לנמל הישראלי הן עוברות לסוחרים הישראלים עוד בטרם הן משתחררות ממכס (כדי שזה לא ייחשב סחורה פלסטינית עליה הרשות אמורה לגבות מס).

הנתונים מוכיחים שהאיסור הטורקי נעקף בחלקו. שווי היבוא הפלסטיני של סחורות טורקיות במהלך חודש יולי 2023 נאמד בכ- 10 מיליון דולר, אך הוא זינק בכ-1,200% והגיע ליותר מ-120 מיליון דולר בחודש שעבר, כך לפי איגוד היצואנים הטורקי. לפי הנתונים הטורקיים, הייצוא לישראל רשמית בחודש שעבר היה אפס.

 

*- ממשלת לבנון מנסה לשכנע את נסראללה באמצעות מספרים…

ממשלת לבנון הזמנית לחוצה מהאפשרות שתפרוץ מלחמה כוללת בין ישראל לחיזבאללה. בימים האחרונים פרסמה הממשלה “תכנית חירום” שגיבשה לקראת אפשרות זו. נראה שהפרסום נועד בעיקר לשכנע את חיזבאללה שלא לגרור את המדינה לאסון.

מתאם תוכנית החירום הממשלתית, השר לאיכות הסביבה נאסר יאסין, חשף חלק מהעלויות הכרוכות בנושא העקורים. לטענתו, נכון להיום יש כ-100 אלף עקורים ועלות הסיוע להם היא 72 מיליון דולר לשלושה חודשים. לפי השר, אם הלחימה בין ישראל לחיזבאללה תתרחב, בדומה למה שקרה במלחמה של 2006, “נזדקק ל-300 מיליון דולר לכל שלושה חודשים, מכיוון שיהיו לנו יותר ממיליון עקורים, ועלינו להבטיח להם סיוע ומזון במרכזי מחסה”.

לפי השר, כיום נותרו בכפרי דרום לבנון 60,000 תושבים והסיוע להם נאמד בכ-32 מיליון דולר לחודש כדי להבטיח את הצרכים הבסיסיים שלהם. סכומים אלה “גדולים” על מדינת לבנון השרויה במשבר כלכלי חמור.

 

*- כך סינוואר שורד ומתקשר
מקורות מסרו לעיתון סעודי כי מנהיג חמאס יחיא סינוואר מתקשר עם שאר בכירי חמאס בין אחת לשבועיים לאחת לחודש. בדרך כלל התקשורת מבוצעת באמצעות העברת מסרים כתובים בחתימתו. המקורות טוענים כי ההוראות הכתובות מועברות על ידי אנשים שסינוואר סומך עליהם אבל ראשי חמאס אינם יודעים מיהם. בכתבה נרמז כי במהלך הפסקת האש בנובמבר סינוואר גם שוחח בטלפון.

מי שכיום מפקד על הזרוע הצבאית של חמאס לאחר חיסול שאר הבכירים בהנהגתה הוא אחיו של סינוואר מוחמד. מוחמד גם אחראי אישית על שרידותו של אחיו יחיא.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון     קרדיט לתמונות: ערוץ הטלגרם שירה-יוצרת תמונות ב-AI