איראן השלימה הקמת בסיס בחופי סוריה בחיפוי רוסי. חלק א’

משמרות המהפכה האיראנים השלימו את הקמת אחד הבסיסים הצבאיים הימיים הראשונים שלהם בחוף הסורי, שהעבודות החלו לפני פחות משנה כחלק מתוכנית איראנית לחיזוק כוחותיה בסוריה, שכללה הגדלת מספר הטילים הבליסטיים והמל”טים. והקמת בסיס להגנת החוף.

43254

קרדיט: תסנים

מקורות ביטחוניים וצבאיים פרטיים חשפו לאתר החדשות “סוריה טי וי”  את פרטי הקמת בסיס החוף האיראני בסיוע רוסי ותחת כיסוי צבאי שסופק על ידי הצבא הסורי ומוסדותיו לתנועות משמרות המהפכה באזור.

הקמת הבסיס

העבודות להקמת הבסיס החלו בדצמבר 2023 בפיקוח תא”ל מהכוח הימי של משמרות המהפכה האיראניים, רזא זרעי, שחוסל על ידי ישראל, יחד עם מפקד בכיר בחיזבאללה הלבנוני, בתקיפה אווירית שכוונה למקום מגוריהם. בחווה בפאתיה המזרחיים של עיר החוף – בניאס ב-1 במרץ.

הבכיר האיראני – תת אלוף זאדה- שחוסל , על פי מקורות זרים, ע”י ישראל :

qwerew

מי  שזכה לפקד על מלאכת ההקמה של בסיס הגנת החופים היה תת-אלוף בפיקוד מרחב חמישי בכוחות הימיים של משמרות המהפכה, חמיד ראדי זאדה, המכונה “חאג’ גולאם”.

על פי המקורות, זאדה פיקד על יחידה איראנית-לבנונית שתפקידה לפקח על השייט במימי הים התיכון, בפרט על תנועת הצי האמריקני וספינות מלחמה השייכות לצבאות מדינות המערב.

היחידה מורכבת מכ-20 איש, בהם קצינים מהכוח הימי של משמרות המהפכה ומומחים מחיזבאללה הלבנוני.

הבסיס ממוקם בין הערים ג’בלה ובניאס בחוף הסורי, ליד חוף ערב אל-מאליק, בתוך בסיס הגנה אווירית השייך לצבא הסורי, בעוד יחידה 840 של “כוח קודס” במשמרות המהפכה, בנוסף ליחידה 102 של “חיזבאללה”, מבצעות פעולות אבטחה ושמירה על מטענים צבאיים ומבנים לאחסון ציוד בבסיס.

למד את עצמך

העדכון האחרון של תמונות לוויין שסיפק שירות המפות של גוגל במהלך חודש אפריל 2024 מציג את צבא סוריה מפנה את הבסיס שהיה שייך לכוחות ההגנה האווירית שלו.

234534

על ידי השוואה בין התמונות האחרונות לתמונות מאותו מקור ברבעון השני של השנה שעברה 2023, הצבא הסורי פינה את מערכת המכ”ם וסוללות טילי נ”מ Sam-5, בנוסף לשינויים קלים במבנה הבסיס, למעט בתחום תת הקרקע” שסביר להניח שמשמרות המהפכה משתמש בבסיס כרגע למטרות אחסון וניהול.

מיקום הבסיס ביחס לחוף הסורי:

567
קרדיט: סוריה טי וי

רוסיה עזרה להקים את הבסיס

ניגוד האינטרסים בין טהראן למוסקבה בסוריה, שנוכח תמיד בניתוחים מדיניים וצבאיים, לא הופיע בחומרה כזו עד שהמצב התפוצץ לאחר מלחמת עזה, ואז איים לפגוע בחיזבאללה בלבנון, הוא שרוסיה זקוקה לנוכחות הצבאית האיראנית בסוריה, כדי לכסות את המחסור במשאבי האנוש, שרוסיה אינה מצליחה לקיים בסוריה, מוחלפים במטוסי קרב, טכנולוגיות צבאיות ומיליציות עזר.

עם זאת, מרווח זה שהעניקה רוסיה לאיראן כפוף להבנות פנימיות המשרטטות את גבולותיה כך שלא יגרום פגיעה באסטרטגיה הרוסית בסוריה, המתבססת בזמן קריטי זה על חסימת המשטר הסורי מכל מעורבות בעימותים לאור התגובה הצפויה של האיראנים וחיזבאללה לרצח הנייה ושוקר, ובהסלמה שעשויה בעקבותיה או מלחמה רחבת היקף.

כוחות רוסים בסוריה סיפקו כיסוי וחיפוי לכמה פעולות הברחה של ציוד ונשק צבאי איראני לסוריה על ידי קליטת מטוסים איראניים הקשורים למשמרות המהפכה בבסיס חמימים (הנתון לשליטה רוסית מוחלטת), ואיפשרו להם לאחסן את המשלוחים שלהם במחסני הבסיס הרוסי.

מטוסים איראנים נחתו בחמיימים לאחר שישראל הוציאה את שדות התעופה בחאלב ודמשק משירות לאורך זמן, באמצעות שורה של תקיפות רצופות בסוף השנה שעברה ובתחילת השנה הנוכחית.

על פי המקורות, אחד המשלוחים שאוחסנו בפברואר האחרון בחמיימים, לפני הובלתו ליעד לא ידוע, כלל שתי סירות צבאיות מדגם “סיראג’, שהן סירות תקיפה מהירות המיועדות לשיגור טילים נגד ספינות ופעולות פיראטיות, שיוצרו ע”י משרד ההגנה האיראני.

בתחילת השנה, איראן סיפקה, ככל הנראה לחיזבאללה, סוג זה של סירה צבאית מהירה עם משגרי טילים ממגוון סוגים וטווחים.

45645
קרדיט: תסנים

באותה תקופה העביר מטוס רוסי מטהראן לבסיס חמיימים בלטקיה,מטען שכלל מערכות בקרת מכ”ם וניווט ימי שאוחסן באחד מההאנגרים בשדה התעופה הצבאי , לאחסון זמני ,לפני ששינעו אותו משדה התעופה .

מקורות בסוריה לא הצליחו לדעת את היעד הסופי, והאם המשלוח נמסר לרוסים או שיועד לכוחות משמרות המהפכה שעל אדמת רוסיה.