NYT: רוסיה סיפקה בימים האחרונית סוללת טילי אס-400 לאיראן

ה”ניו יורק טיימס” , דיווח ב-5 באוגוסט כי רוסיה החלה לספק מערכות הגנה אוויריות ומכ”מים מתקדמים לבקשת איראן מהקרמלין.

כלי תקשורת איראניים מקומיים אישרו את בקשתה של טהראן, ושני גורמים רשמיים, כולל חבר במשמרות המהפכה האיראניים, אישרו ל”ניו יורק טיימס” כי האספקות אכן מתבצעות. לפי מקורות איראנים אלה, ככל הנראה הציוד המדובר הוא מערכת טילי הנ”מ הרוסית S-400, מתוצרת חברת אלמז-אנטיי הרוסית.

יש לציין כי אין מקורות רשמיים המאשרים שמערכת ה-S-400 סופקה לטהראן על ידי מוסקבה.

המאמר ב”טיימס” לא ציין במפורש איזה ציוד ביקשה איראן או מה נמסר עד כה. לאיראן כבר יש מערכות הגנה אוויריות רוסיות S-300, למרות שרוסיה פיתחה מאז את מערכת ה-S-400 המתקדמת יותר.

אירועים אלו התרחשו על רקע המתיחות הגוברת במזרח התיכון, בציפייה לתגמול איראני אפשרי נגד ישראל בעקבות ההתנקשות במנהיג המדיני של חמאס איסמעיל הנייה בטהראן ב-31 ביולי.

לפי הדיווחים, ב-2 באוגוסט, נראה מטוס תובלה רוסי נוחת בנמל התעופה הבינלאומי של טהראן . המטוס המדובר היה Il-76TD השייך לג’ליקס איירליינס, שמוסקבה משתמשת בו למשלוחים צבאיים במסווה של כלי טיס אזרחי, ואינו נושא סמל צבאי כלשהו. ייתכן שהמטען שנשא המטוס היה המסירה הראשונה של מערכות S-400, אם כי אין אישור עצמאי לכך.

 

ההבדל בין ה-S-300 ל-S-400

אחד ההבדלים העיקריים בין שתי המערכות הוא הטווח שלהן. הטווח המרבי של ה-S-300 הוא כ-150-200 ק”מ, תלוי בדגם. לעומת זאת, ה-S-400 יכול לתקוף מטרות במרחק של עד 400 קילומטרים, מה שהופך אותו למערכת הגנה חזקה יותר.

הבדל חשוב נוסף טמון בסוגי הטילים שבהם כל מערכת משתמשת. מערכת S-300 משתמשת בדרך כלל בסדרות 5V55 ו-48N6 של טילים, אשר יעילים נגד מגוון איומים אוויריים. מערכת S-400 משתמשת במגוון רחב יותר של טילים, כולל טילי 48N6 ו-9M96 וטילי 40N6 ארוכי הטווח. הרבגוניות הזו מאפשרת ל-S-400 לתקוף מספר סוגים של מטרות בו-זמנית ובטווחים שונים.

 

גם טכנולוגיית המכ”ם והחיישנים של ה-S-400 מתקדמת יותר מה-S-300. מערכות המכ”ם של ה-S-400 יכולות לזהות ולעקוב אחר מטרות במרחקים גדולים יותר ובדיוק רב יותר. יכולת זיהוי משופרת זו משפרת את האפקטיביות הכוללת של המערכת, ומאפשרת לה להגיב במהירות וביעילות רבה יותר לאיומים נכנסים.

מבחינת פריסה, ה-S-400 תוכנן להיות נייד וגמיש יותר מה-S-300. ניתן לפרוס אותו ולפרוס אותו מחדש במהירות, מה שהופך אותו למתאים למגוון תרחישים מבצעיים. ניידות זו היא יתרון מרכזי בלוחמה מודרנית, שבה היכולת להסתגל במהירות לתנאים משתנים היא חיונית.

קרדיט: דפנס ערביכ    ראגחט לתמונות: רשתות חברתיות