גובר החשש בירדן שאיראן תתקוף גם אותה לאחר כשלון שליחות שר החוץ הירדני לטהרן

גם ככה היחסים בין ירדן לאיראן אינם טובים , וזאת בלשון של המעטה.

ירדן יודעת כי איראן פועלת במרץ רב להשלכת המלך עבדאללה הירדני מכס המלוכה אך אינה יכולה להרשות לעצמה שלא ,לפחות, להתייעץ עם האיראנים בכל הנוגע למצב באזור ומה שעתיד לבוא.

איראן מצדה ממשיכה לדחוף באינטנסיביות רבה  נשק ותחמושת לתוך ירדן לידי קיצונים פלסטינים , המהווים יותר מ-80 אחוז מהאוכלוסיה במדינה, שישמשו לביצוע הפיכה מזויינת.

המטרה של איראן להפוך גם את ירדן למדינת פרוקסי שלה וגם להשלים כיתור ישראל בטבעת אש יבשתית.

 

ואז מגיעה ההצהרה הירדנית שהיא לא תאפשר לטילים וכטב”מים איראנים לעבור בשמיה בדרכם לפגוע בישראל.

הצהרה זאת הוציאה את האיראנים מכליהם שהגיבו, אמנם לא ישירות , אך כולם הבינו למי הכוונה, שכל מי שיפריע למתקפה האיראנית ייכנס אף הוא למעגל האש האיראנית.

איראן לא שכחה כי בתקיפה הקודמת שלה על ישראל, חיל האוויר הירדני, לפחות כך על פי אתרי חדשות בעולם , השתתפו ביירוט הטילים והכטב”מים שעשו את דרכם לעבר ישראל בשמי ירדן.

 

הירדנים שהבינו מה יכול לבוא עליהם , הוציאו מיד את שר החוץ לאיראן על מנת לנסות וליישר במשהו את ההדורים בין 2 המדינות.

לפני הפגישה עם הנשיא האיראני זשקיאן, ספדי התעקש שהוא לא נושא מסר לישראל או ממנה. ה”גרדיאן” דיווח כי אחד החששות שלו הוא שירדן תותקף על ידי איראן אם היא תסייע להגן על ישראל מפני התקפות איראניות.

היום, התברר כי הביקור נידון לכישלון, לאור התעקשותה של איראן ביום ראשון כי אין מקום לפשרה וכי היא תגיב בנחישות להריגתו של הנייה. בפגישה עם ספדי אמר נשיא איראן מסעוד פז’קיאן כי הריגתו של הנייה הייתה “טעות גדולה” שנעשתה על ידי ישראל “ולא תישאר ללא מענה”, דיווחה הטלוויזיה הממלכתית האיראנית.

שר החוץ הירדני סיכם ביום ראשון ביקור נדיר באיראן, במהלכו קרא לעצור את ההסלמה באלימות ולתרום ל”בניית אזור של ביטחון ושלום”, לפי רויטרס.

ה”גרדיאן” ציין כי ביקורו של אל-ספדי באיראן הוא הביקור הראשון של שר חוץ ירדני מזה כמעט שני עשורים, ומשקף את כישלון שיחת הטלפון בין שני הצדדים למציאת פתרון דיפלומטי ולמנוע את התרחבות הסכסוך.

היום ירדן כבר הפנימה, היא נמצאת בסכסוך דמים מלא עם איראן למרות החיוכים ביחסים בין 2 המדינות.

קרדיט לתמונות: ערוץ הטלגרם שירה יוצרת תמונות בינה מלאכותית