בקצרה מול אויבינו – מעודכן עד ליום 1-8-2024

300 ימי לחימה חלפו והביאו עלינו את אחד השבועות הסוערים בארצנו מאז פרוץ הלחימה בשמיני עצרת.

השבוע החל בפגיעת טיל שירו אנשי חזבאללה במגרש הכדורגל של הישוב הדרוזי מג’דל שמס בעת שבמקום שהו רבים מצעירי הכפר, מה שגרר פגיעה קשה והרג 12 נערים וילדים. יהי זכרם ברוך.
זו לא היתה הפגיעה היחידה של חזבאללה, שכן גם בקיבוץ הגושרים, נהרג תושב הישוב מטיל של חזבאללה, שאנשיו ירו השבוע עשרות טילים לעבר ישראל, והמשיכו גם בשיגור כטב”מים, שבחסדי ה’ לא גרמו לנפגעים.
ישראל בתורה הגיבה בחיסולו מהאויר של סיד אבו מחסן, המכונה פואד שאכר, מי שמוגדר כ”רמטכ”ל של חזבאללה”, לאחר חיסולו עמאד מע’ניה שר”י. מדובר בתקיפה ראשונה של ישראל בביירות מאז חיסולו של בכיר החמאס צאלח עארורי, מקום שתקיפתו מוגדרת ע”י חזבאללה כ”קו אדום”, וכמובן שחזבאללה מאיים בנקמה קשה.

 

אבל ישראל (לפי מקורות זרים כמובן), לא הסתפקה בביירות, והוכיחה שברצותה היא יכולה להגיע רחוק בהרבה, ולשגר טיל מדוייק לדירה של משמרות המהפיכה בטהראן, שם שהה אסמאעיל הניה שר”י, ראש הלשכה המדינה של חמאס, שחבר באחת לבתולות יחד עם שומר ראשו.

הניה, שהה בטהראן לרגל הכתרת הנשיא החדש פשזכיאן, עמו הוא הצטלם והתחבק זמן קצר טרם שחוסל.

האיראנים מאיימים בנקמה בעקבות החיסול, וללא ספק ינסו להוציא זאת לפועל. גם חמאס, וכמובן שגם החותים בתימן עדיין מכינים את נקמתם על הפצצת נמל חודידה.

אין ספק, מדובר בשני הישגים מבצעיים ומודיעיניים מרשימים. חבל שהם מגיעים רק לאחר מחיר הדמים הכואב ששולם במג’דל שמס וביתר חלקי הארץ. להישגים אלו תוכל להיות השפעה משמעותית מאוד, במיוחד אם לא ננהג בשיטה המוכרת של “להרוג טורקי (או ערבי אחר במקרה שלנו) ולנוח”, אלא נייצר לחץ רציף, ובלתי פוסק, לא רק על המחבלים ברמת השטח, אלא על כל הנהגת חמאס וחזבאללה.

המציאות בה אנשי ארגונים אלו יכולים לצאת לתקשורת באופן גלוי גם כיום, בלא חשש לחייהם ולהשמיע איומי נקם ללא הרף, היא מציאות שיש לשים לה קץ בהקדם.
נציין בתוך כך, שבעקבות חיסול הניה, הכריזו אנשי החמאס על שביתה כללית, שזכתה להענות חלקית ביהודה ושומרון. במסגרת זו, הודיעו גם ועדי הסטודנטים של אוניברסיטאות ביר זית ואלנג’אח, הנשלטות בידי החמאס על השבתת המוסדות. בתי הספר מצויים ממילא בחופשת קיץ, והמסחר חלש כבר מאז 9 אוקטובר.

 

בשכם, טול כרם, חברון וראמאללה יצאו מספר תהלוכות אבל, בהשתתפות עשרות עד מאות משתתפים בכל אחת. מספר רב יותר של תהלוכות יצא בשעות הערב. יו”ר הרש”פ אבו מאזן גינה את חיסול הניה והכריז גם כן על יום אבל, למרות שברור שהוא לא הזיל ולו דמעה אחת על החיסול, ובאופן כללי, התגובה באיו”ש לחיסול הניה, נחשבת לפושרת.

ראוי לציין שדוברים מטעם החמאס ברשתות החברתיות הכריזו ,עם היוודע דבר החיסול, שראוי היה שתושבי איו”ש יצאו בהמוניהם למחסומים וההתנחלויות ויבעירו את השטח, דבר שכנראה היה קורה לולא צבר הארועים, שמותיר את התושבים מרוכזים בעיקר בענייניהם.

הנה תמונות מתהלוכת אבל בראמאללה:
https://www.facebook.com/100000495733391/videos/1871339193330098?idorvanity=357103281849

 

גם ככה, בוצעו מספר פיגועי ירי לא יעיל לעבר ישובים ומחנות צה”ל, דוגמת הר גריזים ועוד. בנוסף, נרשם פיגוע קשה שלא ברור אם הוא בוצע בעקבות חיסול הניה (כנראה שלא, שכן הוא בוצע רק זמן קצר לאחר שהדבר פורסם). מדובר בפיגוע ירי ודקירה כנגד אזרח ישראלי צפונית מערבית לחברון. האזרח הישראלי נפצע בעיקר מהדקירות באורח בינוני/ קשה. המחבל נורה ונעצר זמן קצר לאחר מכן כשהוא פצוע בכפר בית עינון.
חשוב לציין, שמדובר בפיגוע שני באותה גזרה בתוך פחות מיממה, ובנוסף לכך נרשמו השבוע עוד מספר רב של פיגועי ירי ומטענים, מרביתם באזור צפון השומרון, שכללו ירי והפעלת מטענים לעבר ישובים ורכבים ישראלים דוגמת חוות גלעד, ענב, שקד, העליה לחומש ועוד. זאת לצד שורה של תקריות חילופי אש לעבר כוחותינו שפעלו בשטח. במסגרת זו חוסלו במחנה בלאטה שניים מראשי ארגון הטרור “גדודי אלאקצא” של הפת”ח, שזכו בהמשך להלוויה צבאית בהשתתפות מושל המחוז.

הנה תמונות מההלוויה:

 

נציין, שחוליות הטרור החמושות באיו”ש ממשיכות לצבור כוח ואמצעים. השבוע דווח על אימון צבאי מלא שקיימו אנשי “גדודי אלאקצא” של הפת”ח בשכם, אימון שכלל ירי אש חיה והפעלת מטענים, ונועד בעיקרו לשמש מפגן כח, כשצה”ל לא התערב, למרות שידע על הנעשה.
אימון זה, בא על רקע מבוכה גדולה שנגרמה למנגנוני הבטחון של הרש”פ בטול כרם, שניסו לעצור בבית החולים את ראש גדוד הטרור המקומי של הג’האד האסלאמי בגזרה, המכונה “אבו שג’אע” (אמיץ), לאחר שנפצע בידו, כשניסה להשליך מטען על ג’יפ של המנגנונים. הגעה של המונים לבית החולים, גרמה להתקפלות המנגנונים, ולהברחת המחבל מזרועותם. בהמשך הצטדקו אנשי המנגנונים וטענו שמטרתם היתה לעצור את אבו שג’אע במעצר מגן, כיוון שבעיר נצפו כוחות מסוערבים של צה”ל.

הנה תמונות מחילוץ אבו שג’אע מבית החולים:

 

מנגנוני הרש”פ כשלו בנסיון לעצור פעיל גא”פ אחר בעיירה טובאס, שפתח באש לעבר מטה המנגנונים, וגם כאן, נאלצו אנשי המנגנונים להיכנע להמון שרגם את אנשי המנגנונים באבנים.

הנה תמונות:

 

ובהקשר אחר: השבוע פורסמו תוצאות מבחני הבגרות ביהודה ושמרון. על רקע הארועים פרסמו כל גורמי הכח באיו”ש קריאה חד משמעית להימנע מחגיגות כבעבר, שכללו תמיד ירי זיקוקין (ולפעמים גם ירי חי), שיירות כלי רכב במרכזי הערים וגם קבלות פנים בנוכחות זמרים וכד’. ראי לציין שרוב האוכלוסיה כן נענה לקריאה, ועדיין נרשמו לא מעט מקומות בהם בוצע ירי זיקוקין. בכפר תענך שבגזרת ג’נין, נפצע אדם מירי כדור תועה של חוגגים, בכפר עקב, הותקף וגורש מוכר זיקוקים, ובשכם עצרה המשטרה הפלסטינית שיירת חוגגים. לאור זאת, לא ניתן לאמר שתושבי איו”ש אדישים לחלוטין לנעשה ברצועה, אך גם לא שההזדהות שלהם עם גורל העזתים מלא.

הנה תמונות מעצירת שיירת המכוניות בשכם ע”י המשטרה הפלסטינית, כשברקע קולות המכנים את משתתפי התהלוכה : “אנשים חסרי מצפון”:

https://www.facebook.com/reel/781741610794379

 

ובניגוד למינהגנו, דוקא נסיים ברצועה: צה”ל ממשיך לפעול באזור. השבוע הורה צה”ל לחלק מתושבי מחנה בריג’ להתפנות, אזור שעד כה, הלחימה התמקדה בפאתי המקום בלבד. פעילויות נוספות נרשמו גם בחלק מהשכונות הדרומיות של עזה, ובראשם שכונת “תל אלהוא”. פגיעות מרחוק במחבלים נרשמו גם ברפיח, נציראת ועוד. למרות שאין ספק שהמאמץ הצבאי ברצועה הצטמצם השבוע במידה ניכרת, בין היתר, לאחר יציאת אוגדה 98 מח’אן יונס. מנגד, היקף הסיוע שנכנס לאזור ממשיך לגדול וגם כך, האוכלוסיה המקומית ברובה מפגינה סימני שבירה.

הנה לדוגמא תושב בריג’ מבכה את מר גורלם של התושבים ומכריז: “לא התעייפנו נשחקנו עד דק” (אנקהרנא – כשהמילה ראהר, פירושה כובש, והיא אחד משמות אללה):
https://www.facebook.com/reel/1705221563583764

לצד זאת, הנה סרטון המציג את כמויות הירקות והפירות בשווקי הרצועה בשבוע האחרון. בתחום הזה. נראה שאין לתושבי הרצועה על מה להתלונן: 

על רקע זה, חשוב בעיקר להגביר את הלחץ, ולהבהיר לאויבינו שלא נסתפק בפחות מתבוסתם המוחלטת.

עד כאן להשבוע. שבת שלום ובשורות טובות.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו”ש   

קרדיט לתמונות ולסרטונים: רשתות חברתיות  קרדיט לתמונת השער: ערוץ הטלגרם – היוצרים Ai