תמונת מצב לתאריך 29 ביולי – ד”ר דורון מצא

תמונת מצב :

1. כמו בהצגת תאטרון שנכתבה מראש ותפקיד כלל השחקנים ידוע – כך מתנהל המשבר הנוכחי בין ישראל לחיזבאללה בלבנון.

2. הרעיון המערכתי של כלל השחקנים הוא ההמתנה לתגובה צבאית (להבדיל ממדינית) ישראלית שבוא תבוא והמאמץ להגדיר מראש את היקפה ומאפייניה באופן שלא תביא להתלקחות כוללת כי ההנחה היא שתהיה תגובה (חיזבלאית) על התגובה (הישראלית).

3. לא ישראל, לא חיזבאללה, לא איראן וודאי לא האמריקנים או הצרפתים קל וחומר הלב והים המפוחדים – אינם רוצים במלחמה כוללת.

4. ובהינתן כל אלה, הרושם הוא כי במסגרת התסריט והמחזה שנכתב עתה על ידי כלל הצדדים, התרחיש שכולם נערכים אליו הוא אונו תרחיש המלחמה הכוללת אלא תרחיש אמצע שניתן להגדירו כ”ימי קרב/לחימה” שיכללו מהלומות הדדיות בגבולות שיוציאו את האפשרות להתלקחות רבתי בלבנון.

5. משום כך, סביר להניח כי ישראל תפעל בעוצמות גבוהה אבל לא נגד בירות אלא נגד מטרות צבאיות “איכותיות” של חיזבאללה (מאגרי נשק וטילים וכדומה) כדי להשאיר את התגובה במסגרת כללי המשחק של המלחמה הנוכחית מבלי להסתכן בפריצתם הכולל.

6. שאלת השאלות תהיה כמובן האפשרות למיס-קלקולציה או להתפתחות הבלתי מתוכננת והבלתי צפוייה שעלולה לחרב ולשבש את כל מערכת האיתותים והתיכנונים הרציונליסטים של הצדדים. זה המשתנה הבלתי צפוי של תרחיש “ימי הקרב” שעומדים לפנינו.

7. מהאמור לעיל עולה כי ישראל אינה מחפשת את העימות הגדול בלבנון, לפחות לא כרגע, לא בזמן הנוכחי ולא בעיתוי הנוכחי, אולי גם לא בקיץ הקרוב. חוברים לכך כמה עניינים הנוגעים לחוסר מוכנות הצבא, החשש מפריצה מוחלטת של גבולות המערכה הרב זירתית, וההערכה כי ישראל לא ממש מסוגלת בתנאי המוכנות שלה לשנות מהיסוד את כללי המשחק בלבנון ללא מהלך עמוק שמחייב כיבוש, החזקת שטח שהם הרבה מעבר להפעלת עוצמת חיל האוויר.

8. נכון. זה משבש את מה שרבים מגדירים כעוצמת ההרתעה הישראלית. הראייה לכך היא תורכיה של ארדואן שמאיים על ישראל בסוג של פלישה. ועם כל זאת צריך לומר ביושר שני עניינים: הראשון הוא שההרתעה היתה המשחק של הפרדיגמה שקרסה, והשני הוא שכדי לחדש את העניין החמקמק הזה צריך לעשות בפועל, אבל המערכת הישראלית נבנתה לאורך השנים לא כדי לעשות אלא כדי לאיים ועם זה קשה מאד “ללכת למכולת” השכונתית של המזרח התיכון. צריך לבנות מחדש וזה הדבר שהכי מתעכב פה: ההסתכלות על העתיד והבנייה מחדש של היכולות, התפיסות, התשתיות.

קרדיט: יוסי אליעזר – 301 העולם הערבי בטלגרם     קרדיט לתמונות: ערוץ הטלגרם  שירה- תמונות ב-AI