שוב מטורטר: פוטין גורר את אסד ל”פגישת פתע” במוסקבה. מה מאחורי?

שירות העיתונות של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין דיווח ביום חמישי כי הוא נפגש עם ראש המשטר הסורי, בשאר אל-אסד, בקרמלין.

פוטין אמר לאסד, “אני מאוד מעוניין לשמוע את דעתך על איך המצב מתפתח באזור בכללותו (…) למרבה הצער, המצב האזור הולך ומסלים, אנחנו יכולים לראות את זה. זה גם משפיע ישירות על סוריה”.

מהקרמלין נמסר כי הפגישה נערכה ביום רביעי.

אסד אמר לפוטין באמצעות מתרגם לרוסית, “לאור כל האירועים המתרחשים ברחבי העולם ובאזור אירו-אסיה היום, הפגישה שלנו היום נראית חשובה מאוד כדי לדון בכל הפרטים של התפתחות האירועים הללו ולדון בסיכויים אפשריים ותרחישים”.

הטלוויזיה הרוסית דיווחה ביום חמישי כי פוטין דן עם אסד ב”הסלמה” במזרח התיכון על רקע המלחמה בין הצבא הישראלי לחמאס ברצועת עזה, והיחסים הכלכליים הדו-צדדיים.

 

רוסיה הייתה בעלת ברית מרכזית של סוריה מאז התערבותה הצבאית בסכסוך באותה מדינה  תוך תמיכה באסד ב-2015, והיא עשויה גם למלא תפקיד מתווך כדי להקל על המתיחות בין סוריה לטורקיה, על פי סוכנות הידיעות הצרפתית.

זאת הפגישה הראשונה בין שני הנשיאים מאז מרץ 2023, שהתקיימה בזמן שנשיא טורקיה רג’פ טאיפ ארדואן דיבר בתחילת החודש בשולי הפסגה בקזחסטן על האפשרות של פגישה משולשת כדי להתחיל לנרמל את יחסי טורקיה-סוריה.

סוכנות SANA של המשטר דיווחה כי אסד ערך “ביקור עבודה” ברוסיה במהלכו פגש את פוטין ו”דן עמו בכל ההיבטים של היחסים בין שתי המדינות. הוא גם דן במצב באזור המזרח התיכון ובהתפתחויות המהירות בו  מהיבטים של תיאום משותף כדי להתמודד איתם”.

אסד סבר שסוריה ורוסיה “עברו אתגרים קשים ותמיד הצליחו להתגבר עליהם, תוך שהוא מציין את האמון ההדדי והאמינות שעליהם מבוססים היחסים בין שתי המדינות ושני העמים”, לפי SANA.

פוטין הדגיש כי הדיונים עם אסד הם “הזדמנות לדון בכל ההתפתחויות והתרחישים האפשריים. במקביל, הוא הדגיש כי קיימות הזדמנויות מבטיחות ליחסים כלכליים ומסחריים בין סוריה לרוסיה”. (קרדיט: אלחורה)

بوتين يجتمع مع بشار الأسد في موسكو | شفقنا العربي

 

הערה ברקע הכתבה: לא נראה שפוטין הזעיק את אסד למוסקבה כדי להשמיע באוזניו “מילים ריקות” כדוגמת מה שפרסם שרות העיתונאות הרוסית , ובטח לא כדי לשמוע את השטויות שאסד השמיע באוזני פוטין, שלא מאמין אפילו לחצי מילה שיוצאת מהפה של הנשיא הסורי.

אז למה בכל זאת מתבצע ביקור הפתע הזה ? 

ניתן רק לשער שהיו מספר נושאים קריטיים שהטרידו את פוטין והוא היה חייב להעמיד אותם כאולטימטום ישירות מול פני הנשיא הסורי.

הנושא הכלכלי עמד , כפי הנראה, בראש הנושאים. הכלכלה הרוסית כולכת ודועכת עקב התמשכות המלחמה באוקראינה , והחוב העצום של סוריה לרוסיה, העומד על עשרות רבות של מיליארדי דולרים , והדרכים לגבייתו , היו בעיקר תשומת הלב בין השנים.

הנושא השני , והלא פחות חשוב, מבחינה רוסית בעיקר, כי לא באמת חשוב מה העיקר אצל אסד שאינו אלא “אסקופה נדרסת” בידי כובשיו, הוא ההשתלטות האיראנית המהירה על שטחי מדינה נרחבים בכל רחבי סוריה וכן השתלטות איראנית על השוק הצרכני הסורי, אליו היא מזרימה סחורות זולות ביותר באיכות זבל , שלא מאפשרת לסחורה רוסית להוות תשובה מסחרית הולמת לאזרח הסורי.

גם המינויים הביטחוניים שאיראן כפתה על אסד בתוך צבאי ושרותי הביטחון שלו , היו לצנינים בעיני רוסיה שמנסה כרגע לחסום אותם ואף לסכלם , ואם צריך בכוח הזרוע.

במילים פחות נקיות, אסד חטף מפוטין על הראש בליווי איומים מוכרים , כדי שיחשב מסלול מחדש בארצו הוא.

بوتين يجتمع مع بشار الأسد في موسكو - YouTube

קרדיט לצילום: רשתות חברתיות