האומנם חדשות כלכליות טובות מגיעות ממצרים? ומה עם החוב האדיר שלה לישראל? נראה פעם את הכסף?

ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון הכתיר את הדיווח הבא בכותרת: ” חדשות טובות למצרים ואיך אפשר אולי למנף את זה…”.

והוא ממשיך וכותב…. “למרות שהשנה הנוכחית מסתמנת בירידת הכנסות עקב ירידת הפעילות בתעלת סואץ, ירידה בתנועת התיירות והצורך לייבוא גז מוגבר, מצרים יכולה לרשום לעצמה גם הצלחה אחת חשובה. לפי נתונים רשמיים, בסוף מאי 2024 החוב החיצוני של מצרים ירד לכ-154 מיליארד דולר, לעומת 168 מיליארד דולר בסוף 2023.

אחת הסיבות העיקריות לכך הוא המגה הסכם שנחתם עם האמירויות בשווי 35 מיליארד דולר עבור פרויקט “ראס אל חכמה”. כחלק מההסכם הסכימה האמירויות להפוך ל”השקעה” פיקדון בשווי 11 מיליארד דולר שנתנה למצרים בעבר.

עתה, צריך לשכנע את המצרים שאם יסכימו לקחת על עצמם חלק פעיל יותר בהסדר עתידי לגבי עזה, הם יזכו לעוד הטבות כלכליות נדיבות מהקהילה הבינלאומית שיוכלו לצמצם עוד יותר את החוב…”

 

ועל זה יש לי להגיד ” זה לא יותר מהנדסת תודעה”, לאמור משחקים עם המספרים בעוד מצרים מוכרת נכסים לאומיים בגרושים ומתגאה שהיא הצליחה לגייס כסף מהקהיליה הפיננסית הבין לאומית , בעוד שלמעשה קוני “הנתחים של מצרים” הן מדינות עשירות מהמפרץ .

מדינות במערב לא מעזות לקנות אתרי מורשת ואדמות מדינה במצרים כי הם יודעים שהשלטון הרופף, כרגע, של א-סיסי יכול ליפול כל רגע ,כשהתנאים הכלכליים במצרים ידרדרו עד קצה הסבל של התושבים או אז תתחולל הפיכה פנימית של יותר ממאה מיליון תושבים סובלים ( רק 10 מיליון תושבים נהנים ממנעמי השלטון….) .

 

וזאת לדעת , המצב במצרים רק הולך ונהיה רע, והוא כבר גרוע מאוד, לפחות לרוב תושבי מצרים!
ואם אתם קוראים את הכתבות בנושא המתפרסמות באתר זה, אזי שמתם לב שחברות הענק במצרים כבר מתחילות להוציא פעילויות אל מחוץ למדינה בניגוד לחוק תוך תשלומי שוחד לגורמים המתאימים. הן כבר לא מאמינות בכלכלה המצרית וגרוע מזה, הן לא מאמינות לשלטון שאכן הוא פועל אך ורק לטובת האינטרס של המדינה. הן גם רואות איך כל הכסף הזר הפרטי נודד אל מחוץ למדינה.
המטבע המצרי הפך לחסר ערך שאף אחד לא מחזיק אותו, רק לצרכי היום יום. ואם תבדקו את הריביות תראו תשואות דימיוניות שאף אחד בעתיד לא מתכונן לשלם.
וזה בדיוק מה שאמור להדאיג את ישראל.

אסור היה לנו לתת למצרים להגיע לחוב של מעל מיליארד דולר תמורת הגז שאנחנו מוכרים להם. לא נראה את הכסף!

 

ולמה עשו זאת? בהנחייה ישירה של ראש ממשלת ישראל  שככל הנראה קונה שקט בכל מחיר. הוא למעשה עושה שיקול שכל יום לחימה עולה מיליארד שקל …. אז הוא קונה שקט במחיר של 4 ימי לחימה בפועל.

לכן לא פלא, שישראל הפסיקה זמנית את אספקת הגז למצרים בתואנה שהיא צריכה את כל מה שהיא מפיקה לצרכים מקומיים עקב החום הכבד, גם אצלנו מבינים שלא יראו את הכסף . 

אגב, מצרים מחפשת גז בשוק העולמי אך אף מדינה לא מסכימה לספק אלא אם כן הוא ישולם במזומן מראש. וכבר ידוע לכם שהאוצר המצרי ריק מדולרים, ולא משנה מה מפרסמים באמצעי התקשורת. הפסקות החשמל הארוכות בקהיר מעידים כאלף עדים על המצב לאשורו.

הבנק העולמי אמנם נתן ,בעקבות לחץ פוליטי חיצוני, הלוואה של 3 מיליארד דולר , אבל הם כבר יודעים שהם לא יראו את הכסף בחזרה.

ההמלצות שלהם למתן ההלוואה לא בוצעו ע”י משטר א-סיסי כי הן בלתי אפשריות , החשש מהפיכה פנימית גדול מהכוח למלא את התנאים.

 

אבל יש נחמה אחת גדולה, העולם לא יכול לאפשר שהמצב במצרים יכנס לכאוס נוסח סומליה , בכל זאת חוששים שעשרות מיליוני מצרים ינסו להגר בכוח למדינות בו יוכלו להתקיים , ואירופה היא הכי קרובה!

ישראל אמנם קרובה , ויש גם אצלנו חשש דומה שכמה מיליוני מצרים יצעדו לגבול הישראלי בניסיון “לשבור שבר”.

 

אז אחרי שקראתם את מה שכתבתי, תקראו שוב את מה שפורסם ותחליטו לאן לדעתכם הולכת הכלכלה המצרית ? 

קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות וערוץ יוצרי תמונות AI