מאמץ בקונגרס האמריקאי לעכב החזרת פריטי יודאיקה לממשלת עירק

מחלקת המדינה האמריקאית מסרה כי היא פועלת עם עירק להאריך את השהייה של חפצים יהודים שהובאו מעירק בעוד שקבוצת סנטורים  מ-2 המפלגות הגדולות ממליצים שלא להחזיר את הפריטים כמתוכנן בספטמבר 2018 – כך דיווחה סוכנות רויטרס.

"אנחנו ממשיכים לעבוד עם ממשלת עיראק ובעלי העניין הרלוונטיים כדי להאריך את שהיית התערוכה בארה"ב", אמר גורם במשרד החוץ ל- JTA בדוא"ל ביום חמישי.
בשנה שעברה, מחלקת המדינה הודיעה כי היא תחזיר את הארכיון היהודי העיראקי בספטמבר 2018, למורת רוחם של פעילים הטוענים כי אוסף אלפי פריטים יהודיים דתיים ואישיים צריך להיות נגיש לקהילה היהודית העיראקית, שברחה מעירק עקב רדיפות אנטישמיות.

ביום רביעי, לאחר דיונים בסנאט, קבוצה של מחוקקים הציג החלטה הממליצה על ארה"ב לנהל מו"מ  מחדש על גורל הארכיון וממליצה לשמור אותה בארצות הברית.

"אוצרות תרבותיים יקרי ערך כמו ספר תפילה וספרי תורה שייכים לעם ולצאצאיהם, שנאלצו להשאיר אותם מאחור כשגלו מעיראק. על מחלקת המדינה להבהיר לממשלת עיראק כי החפצים אמורים להישאר בארצות הברית ", אמר מנהיג המיעוט של הסנאט – שומר, שהיה פעיל בוויכוחים על כך שהארכיון לא יישלח בחזרה.

ב -2003 גילו חיילים אמריקאים את הארכיון במרתף מוצף  מים של השירות החשאי בעיראק והחזירו אותו לארצות הברית.
בין הספרים שנמצאו  נמנים ספרים, טקסטים דתיים, תצלומים ומסמכים אישיים שנעזבו על ידי יהודים שברחו מהארץ במהלך רדיפות קשות בעיראק בשנות ה -40 וה -50, כשהיתר שנותרו בעיראק נמלטו מהמדינה עד סוף המאה ה -20. על פי הסכם עם ממשלת עיראק, הארכיון עתיד להישלח בסופו של דבר בחזרה לעירק.
ממשלת ארה"ב הוציאה למעלה מ -3 מיליון דולר כדי לשחזר את הספרייה  באופן דיגיטלי, ולהציגה בתערוכה שהוצגה בכל רחבי הארץ. התערוכה כוללת תנ"ך בעברית עם פירושים משנת 1568, תלמוד בבלי משנת 1793 וגרסה משנת 1815 של ספר  המיסטיקה היהודי-הזוהר.

בנוסף לכך שיש לדאוג  שפריטי היודאיקה יהיו נגישים ליהודי עיראק, וכולם שואלים אם עיראק תטפל כראוי בפריטים, אם ישלחו אותם בחזרה.
עיראק ותומכי החזרת הארכיון אומרים כי הוא חפצי היהודים יכול לשמש כלי חינוכי לעיראקים אודות ההיסטוריה של היהודים שם שהיא חלק מאורח החיים בעבר של המדינה.

State Department working to keep Iraqi Jewish Archive in US

 

 

כתיבת תגובה