ישראל מוכרת למרוקו את לוויין הריגול “אופק 13” בעסקה ששוויה כמיליארד דולר

על פי תנאי החוזה, תספק התעשייה האווירית הישראלית את לוויין הריגול “אופק 13”, שיחליף את לווייני “מוחמד VI-A” ו”מוחמד VI-B” מתוצרת החברות הצרפתיות איירבוס ותאלס, אתרי החדשות המרוקאים  Le Desk ו- Le 360  ​​דיווחו .

מרוקו מתכוונת לרכוש לוויין ריגול מהתעשייה האווירית (תע”א) בעסקה בשווי מיליארד דולר, כך דיווחו ביום רביעי, כלי תקשורת במרוקו. התעשייה האווירית הישראלית בבעלות המדינה (ISRAI.UL) אישרה ביום שלישי כי סיכמה על עסקה של מיליארד דולר לאספקת אחת מהמערכות שלה ל”גורם לא מזוהה ” .

התעשייה האווירית, שמייצרת כמה ממערכות הכטב”מים והטילים המתקדמות בישראל, מסרה כי העסקה תיושם במשך חמש שנים.

על פי תנאי החוזה, התעשייה האווירית תספק את לוויין הריגול “אופק 13″, שיחליף שני לוויינים מבית איירבוס ותאלס שיגיעו בקרוב ל”סוף חייהם”, כך דיווחו אתרי החדשות המרוקאים Le Desk ו-Le 360 מפי מקורות ישראלים ברבאט.

ראש הנציגות הישראלית ברבאט ומשרד החוץ המרוקאי לא הגיב לבקשת רויטרס לתגובה.

Israel launches new Ofek-13 spy satellite into orbit | Latest English News

 

שתי חברות הענק הצרפתיות, איירבוס ותאלס, שהשתתפו במכרז זה הפסידו, ורבאט אפילו לא רצתה לקבל את הצעת מינהל החימוש (DGA), שביקש לעשות לובי לטובת הצעות הקבוצות הצרפתיות, כך לפי המגזין הצרפתי “La Tribune”.

הכישלון הזה לא מפתיע בהתחשב ביחסי צרפת-מרוקו הפושרים באותה תקופה. אבל זה כבר לא המצב היום, שכן פריז סיפקה לאחרונה ערבויות למרוקו בכמה נושאים מרכזיים, במיוחד בנוגע להגבלות על אשרות כניסה למרוקאים.

עם זאת, נראה כי הדבר לא עזר לשתי הקבוצות הצרפתיות, שקיוו לחזור למרוץ עקב המלחמה בין ישראל לחמאס בעזה.

“אופק-13” הוא חלק ממערך לווייני המודיעין הישראלי. בתור לוויין מכ”ם צמצם סינתטי (SAR), הוא יכול לצלם תמונות ברזולוציה גבוהה של עצמים קטנים מ-20 עד 60 ס”מ מהחלל. ‏

בקשה זו מעידה על המהלך של מרוקו לקראת חיזוק יכולותיה בתחום המעקב ואיסוף המודיעין.

הוא פועל ביום ובלילה, ובכל תנאי מזג האוויר, ומספק זרימה מתמשכת של נתונים מודיעיניים. הוא גם מאפשר שחרור של אלומות אלקטרומגנטיות מהלוויין לכדור הארץ, ומאפשר לזהות שינויים עדינים.

 

אופק-13

אופק-13 הוא לוויין מעקב ואיסוף ישראלי. הוא הושק ב-28 במרץ 2023 מבסיס פלמחים בישראל. הוא שייך למשפחת לווייני המודיעין של אופק, מתוכנן ומיוצר על ידי תאגיד התעופה הישראלי (תע”א) עבור משרד הביטחון הישראלי וצה”ל, ומופעל על ידי יחידת 9900.

ללוויין אופק-13 דיוק של עד 0.5 מטר, והוא יכול לצלם כל מקום בעולם תוך 24 שעות. לוויין זה נחשב למשופר יותר לעומת קודמיו מאותה משפחה, ומטרתו לשפר את יכולות המודיעין והביטחוניות של ישראל.

קרדיט: ערביכ דפנס     קרדיט לתמונות: באדיבות התעשיה האווירית ורשתות חברתיות