בקצרה מול אויבינו – מעודכן עד ליום 4-7-2024

גם השבוע, חיילי צה”ל ממשיכים לנהל מלחמת גבורה מדהימה, במחיר דמים נורא, מול אוייב מתועב ואכזרי, שעושה כל בכוחו כדי לזנב בחיילים, ולפגוע בהם מהמארב. הקרבות מתנהלים הן בגזרת רפיח, הן במחנות המרכז, והן סביב ציר נצרים. בנוסף, חזרו כוחותינו לאזור שממזרח לעיר ח’אן יונס, תוך פינוי מחודש של האוכלוסיה, לאחר שבחסות התושבים, שוב בוצע ירי רקטות לכיוון העוטף מאזור זה. כמובן שמיד אחרי זה יצאו סרטונים המציגים את האוכלוסיה האומללה המתפנה למחסה חדש, ובמיוחד את פינוי בית החולים של האיחוד האירופי שבאזור.

הנה תמונות:
https://www.facebook.com/100000495733391/videos/496853429697431?idorvanity=357103281849

ברקע, מתבצע תהליך הרחבת ציר נצרים מרצועה של 2 ק”מ לרצועה של 4 ק”מ, לאחר שהמחבלים גילו את נקודות התורפה של הרצועה, והחלו לטווח את החיילים בפצצות מרגמה, מה שהביא ללא מעט נפגעים בצידנו. לא רק בציר נצרים צה”ל מתבסס, אלא גם בציר פילדלפי החוצץ בין הרצועה לחצי האי סיני, זאת כנראה כחלק מתהליך ההערכות למה שראש הממשלה הכריז כתחילת שלב חדש בלחימה, בו עיקר הפעילות באזור תתבסס על פשיטות נקודתיות, והפצצות מהאויר.
למהלך זה יש אולי יתרון מסויים, בדמות צמצום חשיפת הכוחות למארבים של אנשי הטרור, אבל משמעותו המיידית היא שהחמאס יוכל להמשיך ולשלוט על מרבית הרצועה ולבנות את כוחו מחדש. כאשר לצד זה, ישראל מאפשרת את הרחבת הכנסת הסיוע ה(לא) הומניטארי לרצועה דרך כרם שלום בעיקר (לאחר שמעבר רפיח הושמד, והמזח הימי האמריקאי פורק זמנית או לצמיתות), ואף מניחה קו חשמל שאמור לספק אנרגיה למטרות הומניטאריות כמו מתקן התפלה (בשלב ראשון, בהמשך זה יהיה לכל מטרה ובהיקף גדול בהרבה).

הנה תמונות מעבודות הכשרת קו החשמל:
https://www.facebook.com/reel/1138916194056839

מובן מאליו שהחמאס אינו מגמיש בכהוא זה את עמדותיו לגבי עסקת שחרור חטופים, וממשיך לתבוע הפסקה מוחלטת של הלחימה, נסיגה ישראלית מכל הרצועה כולל פילדלפי ונצרים ואפשרות לשיקום הרצועה. אם ישראל תסכים לכך, יהיה זה בעצם הכרזה על נצחון החמאס במערכה, וסוג של “יריקה בפרצופם של הנופלים”. למרות זאת, ניתן לזהות לא מעט קצינים בכירים בעבר וכנראה גם בהווה (כשהם מסתתרים בעילום שם), שמציעים לקבל את תנאי החמאס. לא ייפלא שבמערכת הפוליטית שוב עולים דיווחים על כך שחמאס מגמיש עמדות, כשבפועל, מי שמתגמש כל הזמן עד כדי כמעט התקפלות זה דוקא הצד הישראלי. אולי על הרקע הזה, ולא על רקע מצוקת מקומות הכליאה ניתן לראות את שחרורם של כמה עשרות אסירים עזתים, ובראשם מנהל בית החולים שיפאא’ אבו סלמיה.

למי שמתפלא איך אנשי החמאס מצליחים לשרוד למרות המהלומות שנוחתות עליהם מדי יום נציין כמה עובדות חשובות:
א. בניגוד לטענות לפיהן הזרוע הצבאית של חמאס הושמדה ברובה, בפועל חוסלו רק כ- 10,000 מחבלי חמאס מתוך פוטנציאל של כמה עשרות אלפים. למרביתם, מקומות מסתור בטוחים ברשת המנהרות התת קרקעית, המשמשת לא רק כמערכת לניוד כוחות, אלא גם כמקלטים, מתקנים לייצור אמל”ח ומערכת מוצבים שלמה.
ב. בכל יום גורפים אנשי החמאס קופה של מליוני שקלים, בזכות השליטה במערכת חלוקת הסיוע, שרובו מוחרם ע”י החמאס, וחלקו מוחרם במחיר מופקע.
ג. אין ספק שבאמצעות רשת המנהרות שבין רפיח המצרית והעזתית, הוברחו לא מעט בכירי חמאס וחלק מבני משפחתם, ולא מן הנמנע שגם חלק מהחטופים הוברח בדרך זו.
ובעוד הלחימה ברצועה נמשכת, ביהודה ושומרון האוירה מתלקחת. בשבוע האחרון נהרגו למרבה הצער שני חיילי צה”ל הי”ד, מפגיעת מטענים באזור טול כרם (נור אלשמס), וחיילים נוספים נפצעו. ניכר, כי למחבלים יש כיום מטענים משוכללים מבעבר. לכך יש להוסיף את היקף האמל”ח שמגיע לשטח, חלקו מישראל, אך מרביתו באמצעות מערכת הברחות משוכללת, דרך הירדן, ים המלח ואזור הערבה, בנוסף לייצור מקומי של מטענים.

הנה תמונות מהפעלת מטען לעבר רכב צבאי ישראלי במחנה נור אלשמס, כתוצאה ממנו נהרג חייל צה”ל יהודה גטו הי”ד:
https://www.facebook.com/100000495733391/videos/1148067756446761?idorvanity=357103281849

כניסת כוחות לערים בשומרון מראמאללה עד ג’נין וטובאס, מלווה כל העת בירי הטרדה עצים ובלתי פוסק. צה”ל הוכיח השבוע שניתן לחסל מחבלים מן האויר, ועשה זאת בהצלחה חלקית פעמיים, אך הוא ממשיך להימנע מלחימה כוללת בכנופיות הטרור, באמצעות פינוי אזורים שלמים והשמדה מהאויר של כל מי שיישאר בשטח,
השבוע בוצע גם ירי צלף מאזור מחנה בלאטה לכיוון מצפה יוסף, מצפה בראש הר גריזים, ממנו ניתן לראות את קבר יוסף. רק בנס נפצע בפיגוע זה אזרח ישראלי אחד.

הנה תמונות מהתקרית:
https://www.facebook.com/100000495733391/videos/487996977070294?idorvanity=357103281849

ברקע לכל אלה, תהליך התפוררות הרש”פ הולך ומתקדם. השבוע מצאו אנשיהם את עצמם בקרבות ירי עם אנשי חמא”ס וגא”פ בטול כרם, לאחר נסיון כושל לעצור את אחד מאנשי הגא”פ. ובחברון, השליטה עברה מזמן לידי החמולות שלא אחת מסתכסכות זו עם זו.

הנה תמונות מהעימותים בין מנגנוני הרש”פ לאנשי חמאס וגא”פ בטול כרם:
https://www.facebook.com/reel/479607324567448

עוד בלט השבוע פיגוע שביצע ערבי ישראלי מכפר נחף בצפון במרכז המסחרי של כרמיאל. בפיגוע נרצח חייל צה”ל אלכסנדר יקימובסקי הי”ד ואחר נפצע, טרם שהמחבל הגיע לגהינום באיחור מסויים למרבה הצער, בזכות גבורת ותושיית הנרצח שהספיק לירות בו. בנוסף בוצע פיגוע דריסה באזור חברון
ועוד בצפון, חזבאללה שוב מגביר את הירי, הן באמצעות טילי נ”ט, הן באמצעות כטב”מים, והן באמצעות ירי תמ”ס. ישראל חיסלה את מפקד הגזרה המערבית של חזבאללה שהגיב בירי רקטות מדוייקות לעבר בסיסי צה”ל ברמת הגולן, בעיקר במטרה להפגין את יכולתו לשגר טילים מדוייקים לעבר מטרות אסטרטגיות בשטח המדינה.
בישראל ממשיכים לאיים על החזבאללה במלחמה כוללת, ובמקביל ממשיכים לחתור להסדר עם הארגון הרצחני הזה. כנראה שבהנהגה והפיקוד הצבאי טרם הפנימו את העיקרון מספר אחד באזור, והוא שמי שמאיים במלחמה , נתפס כמי שפוחד מהצד השני. מי שמוכן למלחמה יוזם, תוקף ומפתיע.

הנה תמונות ממטח רקטות של חזבאללה על קרית שמונה:
https://www.facebook.com/100000495733391/videos/1503606900232686?idorvanity=357103281849

עד כאן להשבוע, שבת שלום, חודש טוב ובשורות טובות.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו”ש   

קרדיט לתמונות ולסרטונים: רשתות חברתיות  קרדיט לתמונות השער: מתן רחמני – יוצר תמונות ב-AI