ידיעות לא מאושרות: אוקראינה הצליחה לפגוע בסוללת אס-500 רוסית בקרים

ידיעות שלא ניתן עדין לאשר אותן מופצות ברשתות החברתיות ביום שישי אחר הצהריים לפיהן מתקפה מדויקת של טילי ATACMS אוקראינים השמידה אלמנטים של סוללת S-500.

 

פוסטים החלו להופיע בחשבונות טלגרם ו-X (לשעבר טוויטר) פרו-אוקראיניים ביום שישי אחר הצהריים, 28 ביוני, דיווחים כי מתחם ה-S-500 נגד טילים נפגע על ידי טילי ATACMS שהכילו תחמושת מצרר .

בלוגרים לא הצליחו להסכים אם אחד או יותר אלמנטים של המערכת, כמו הטילים, משטח השיגור והרדאר הנלווה אליו, נפגעו.

הבלוגר האוקראיני “Military News” טען ברשת X כי כל המתחם ששוויו כ-600 מיליון דולר הושמד בהתקפה, טענה שאושרה על ידי הבלוגר NOELREPORTS, תוך ציטוט של צוות התותחנים האוקראיני TIVAZ.

גם ערוצי הטלגרם האוקראינים Tsapilenko-Ukraine Fights ו- Bayraktar ציטטו דיווחים על השמדת המערכת, אך האחרון אמר כי הדיווח עדיין ממתין לאישור.

פטרו אנדריושנקו, יועץ לראש עיריית מריופול, דיווח גם הוא על ההשמדה בטלגרם, אך הקדים את דבריו באומרו: “אנחנו מחכים לתמונות מהלוויין… מכיוון שחלקים מסוימים של ה-S-500 וה-S-400 דוֹמים, אבל, גם אם זה S-400, זה גם נהדר!”

 

ראוי לציין שעלות מערכת ההגנה האווירית הרוסית החדשה S-500 מגיעה ל-600 מיליון דולר.

בשעות הערב המוקדמות, כלי תקשורת בינלאומיים גדולים קלטו את הדיווחים הללו. ניוזוויק ציטט את הפוסט של צפילנקו ברשתות החברתיות, אך אמר כי אין ביכולתו לאמת את הטענה באופן עצמאי, אך יצר קשר עם הרשויות ברוסיה ובאוקראינה לצורך תגובה – שלא נתקבלה נכון לפרסום החדשות. 

אתר החדשות האוקראיני Ukrainian National News (UNN) דיווח על אפשרות לשריפה חמורה באתר הגנה אווירית רוסי בנמל התעופה Dzhankoy, בקרים, תוך ציטוט של קבוצת הניטור Crimean Wind, שפרסמה תמונת לוויין של השריפה. הוא ציין כי ייתכן שהדבר קשור למתקפה על סוללת ה-S-500 מכיוון שהיא התרחשה בסמוך למקומות שבהם מערכת ה-S-400 הושמדה בעבר.

איפה מערכת ההגנה האווירית הרוסית S-500?

 

ראש מנהל המודיעין של משרד ההגנה האוקראינית, קירילו בודאנוב, אמר ב-15 ביוני כי הכוחות הרוסיים פרסו לפחות חלק מהמערכת החדישה ביותר  נגד טילים S-500 בקרים כדי לפצות על מספר מערכות S-300 ו-S-400 שהושמדו על ידי הכוחות האוקראינים.

לפי בודאנוב, אפשר ומערכת ה-S-500 הוצבה בחצי האי קרים שבשליטת רוסיה כדי להגן על גשר קרץ’, המחבר את חצי האי ליבשת רוסיה. הגשר לא רק מספק נתיב אספקה ​​מרכזי, אלא גם בעל ערך גבוה עבור הנשיא ולדימיר פוטין.

מתחם ה-S-500 נגד טילים, הידוע גם בשם Prometey (Prometheus) או 55R6M Triumfator-M, הוא הדור הבא של מערכת טילי קרקע-אוויר רוסית שלקח יותר מעשור להכניסה לשירות. הוא נועד להגן על תשתיות קריטיות ונכסים צבאיים ממגוון רחב של איומים אוויריים, כולל מטוסים, מל”טים, טילים בליסטיים וטילי שיוט.

לפי הטענה, זמן התגובה של המערכת הוא פחות מ-4 שניות, יותר מחצי מזה של ה-S-400 Triumph, ויש לו טווח של 600 ק”מ (370 מייל) נגד טילים בליסטיים ו-500 ק”מ (310 מייל) להגנה אווירית. היצרן, Almaz-Antey, אומר שהוא נועד לזהות  עד 10 מטרות בליסטיות או היפרסוניות שונות  בו זמנית במהירויות של עד 7,000 מטר (4.3 מייל) לשנייה בגבהים של יותר מ-180 קילומטרים (110 מיילים). הוא גם אומר שהוא יכול לפעול נגד לוויינים במסלול נמוך של כדור הארץ.

מערכת S-500 מורכבת ממספר רכיבים נפרדים אך מקושרים הכוללים: רכבי שיגור 77P6, עמדות פיקוד 55K6MA ו-85Zh6-2, מכ”ם רכישה וניהול קרב 91N6A(M), מכ”ם רכישה 96L6-TsP, מכ”מים 76T6 רב-מצבים ו-77T6 ABM. כל הפריטים מורכבים על משאיות או נגררים מרובי גלגלים של BAZ.

אם עובדת השמדת הסוללה או חלק ממנה  תאושר, הדבר יהווה מכה קשה נוספת ליוקרתה הצבאית וליכולותיה של רוסיה ובוודאי על סיכויי מכירתה לצבאות זרים.

היא יכולה לזהות ולעקוב אחר מטרות במרחק של 2,000 קילומטרים רוסיה קולטת ופורסת את מערכת ההגנה האווירית S-500 החל מהשנה

קרדיט: ערביכ דפנס    קרדיט לתמונות: משרד ההגנה הרוסי