חדשות מהעולם ליום 29-6-2024

*- הצבא הדרום קוריאני הודיע כי הצפון קוריאנים שיגרו טיל בליסטי לעבר הים המזרחי. גם משרד ההגנה היפני אישר כי שוגר טיל בליסטי צפון קוריאני ודיווח כי הטיל נפל מחוץ למים הכלכליים הבלעדיים של יפן.

בתוך כך, דובר הפנטגון, פט ריידר, אמר בתדרוך לעיתונאים כי ארה”ב עוקבת אחרי האפשרות שקוריאה הצפונית תשלח חיילים כדי לסייע לכוחות הרוסיים באוקראינה, וזאת לנוכח הידוק הקשרים האסטרטגיים בין המדינות.

*- דובר הכוחות החות’יים הודיע על תקיפה נגד האונייה “הישראלית” MSC SARAH V בים הערבי באמצעות טיל בליסטי “חדש” שהוכנס לשירות אחרי שהשלים בהצלחה את פעולות הניסוי.

*- התקשורת החות’ית מפרסמת פרטים על כלי השיט הבלתי מאויש “טופאן 1”, כאשר בדיווח נטען כי הוא שימש לתקיפה שהטביעה את אוניית המטען Tutor. לפי הפרטים, מדובר בכלי מתוצרת עצמית שנושא חומר נפץ במשקל 150 ק”ג ובעל יכולת תמרון גבוהה וחמקנות.

כמו כן, הם מציגים פרטים על דגמי כשב”מים נוספים ומתקדמים יותר – “טופאן 2” שיכול לשאת 400 ק”ג של חומר נפץ, “טופאן 3” שיכול לשאת חצי טון חומר נפץ, “עאצף 2” שמיועד למשימות סיור ומודיעין ומסוגל לשבש מכ”מים. כלי שיט נוסף הוא “עאצף 3” שמיועד לשישה אנשי צוות ומאפשר ליירט כלי שיט.

הדיווח גם מציג את המוקש הימי “מסג’ור 1” שמגיע למשקל של 900 ק”ג עם חצי טון חומר נפץ והמוקש “מסג’ור 2” שמכיל 740 ק”ג של חומר נפץ.

 

*- פיקוד המרכז האמריקאי מאשר כי נושאת המטוסים אייזנהאואר מסיימת את הצבתה בים האדום ומתחילה את דרכה חזרה לארה”ב, כאשר נושאת המטוסים רוזוולט וקבוצת הקרב שלה יחליפו אותה אחרי שישלימו תרגיל מתוכנן באזור האינדו-פסיפי. 

*- גורמים משפטיים בצרפת מסרו כי בן 19 מאזור פריז נעצר והואשם בקשירת קשר לביצוע פעולות טרור. לפי הגורמים, העצור, וקטין נוסף שגם נעצר קודם לכן ומואשם בעבירות דומות, חשודים שתכננו לפגוע במטרות יהודיות במהלך האולימפיאדה ודווח כי הוא הביע רצונו “להילחם למען האסלאם בשם פלסטין” בשל המלחמה ברצועת עזה.

*- סיפור מעניין לקראת ההתמודדות כעת בין סלובקיה לבין אוקראינה ביורו 2024: סגן שר ההגנה בממשלה הפרו רוסית של סלובקיה הודיע כי הוא יגיש תלונה פלילית נגד ראש הממשלה לשעבר, אדוארד הגר, ונגד שר ההגנה לשעבר, ירוסלב נאד, בשל העברת מטוסי מיג-29 לאוקראינה. לטענתו, בשל העברת המטוסים, שמי סלובקיה “נותרו בלתי מוגנים והאזרחים נמצאים בסכנה”.

*- הפרלמנט בסלובקיה אישר אמש את החקיקה הממשלתית לפירוק שירות השידור ציבורי RTVS ולהחליף אותו ב-STVR, גוף שיהיה תחת שליטה מוחלטת של ממשלתו של רוברט פיצו הפופוליסט, בן בריתו של ויקטור אורבן. הנשיא הנכנס, פיטר פלגריני, צפוי לחתום עד 1 ביולי על החקיקה שעוררה הפגנות גדולות בסלובקיה וביקורת מצד עובדי רשת השידור הציבורית ופעילים בתחום חופש התקשורת.

*- התביעה במנהטן ביטלה את האישומים על הסגת גבול נגד 31 מתוך 46 האנשים שנעצרו אחרי הפריצה לאולם המילטון באוניברסיטת קולומביה במסגרת המחאה הפרו-חמאסית בקמפוס בסוף אפריל, וזאת בשל חוסר בראיות.

התביעה הציעה ל-14 הנאשמים האחרים, רק שניים מתוכם סטודנטים בקולומביה והיתר לא קשורים למוסד, כי האישומים נגד יבוטלו אם לא ייעצרו בששת הקרובים, אולם הם דחו את ההצעה.

 

*- בעיצומו של טורניר היורו בגרמניה, כוחות המשטרה עצרו חשוד בחברות בדאע”ש שתכנן לבצע פיגועים במדינה בשם ארגון הטרור. לפי הודעת התביעה, החשוד, שזוהה בשם מחמוד א., הצטרף לדאע”ש בעיראק במאי 2016 ונלחם בשורות הארגון. הוא שב לגרמניה באוקטובר 2022.

*- בחירתו של ראש ממשלת הולנד היוצא, מארק רוטה, למזכ”ל הבא של נאט”ו הובטחה היום אחרי שרומניה הפכה למדינה האחרונה שתומכת במועמדותו. נשיא רומניה, קלאוס יוהאניס, הודיע במהלך ישיבת המועצה הלאומית העליונה לביטחון כי הוא מסיר את המועמדות שלו ובעקבות זאת הודיעו חברי הוועדה כי הם תומכים ברוטה.

*- האם התקיפות נגד הכוחות האמריקאיים בעיראק עומדות להתחדש? ועדת התיאום של ההתנגדות העיראקית, שמונה מספר מיליציות שיעיות פרו-איראניות, קיימה היום פגישה מיוחדת, במהלכו דנו ב”הזדמנות” שהעניקו לממשלה לפני ארבעה חודשים כאשר הפסיקו את התקיפות במטרה לקדם את נסיגת כל הכוחות האמריקאיים מהמדינה.

לפי ההודעה, משתתפי הפגישה האשימו את ארה”ב ברצון “להמשיך ולכבוש את אדמתנו, להפר את המרחב האווירי שלנו, לשלוט בהחלטות בנושאי ביטחון וכלכלה ולהתערב בענייני עיראק בפזיזות וביהירות”.

“העם העיראקי, ההתנגדות הגאה שלהם, והפוליטיקאים, אנשי השבטים ונציגי העם הנאמנים מסוגלים ונחושים לסגור את הנושא הזה, תוך שימוש בכל האמצעים הזמינים, להשיב את הביטחון והיציבות ולהשיג ריבונות מלאה”, סיכמה ההודעה שלוותה בסרטון שקיבץ שיגורים של רקטות וכטב”מים עם האיום “כאילו הוא לא יודע מה מחכה לו אחרי ההזדמנות הזו!”.

*- מחלקת המדינה האמריקאית הכניסה את המיליציה העיראקית הפרו-איראנית אנצאר אללה אלאופיאא’ (תומכי האל הנאמנים) ואת המנהיג שלה, חיידר אבראהים אלע’ראוי, לרשימת הטרוריסטים הבינלאומיים המוכרזים.

ההודעה הרשמית ציינה כי המיליציה, שמשתייכת להתנגדות האסלאמית בעיראק, הייתה מעורבת בתקיפה באמצעות כטב”מ שגרמה למותם של שלושה חיילים אמריקאים במתקן צבאי בירדן בינואר.

קרדיט: ערוץ החדשות מבט עולמי    קרדיט לתמונות: ויקיפדיה וערוץ הטלגרם שירה יוצרת תמונות בינה מלאכותית