הקונספציה השגויה של המרגלים – קצרצר לפרשת שלח לך

בס”ד
קצרצר לפרשת שלח לך – אמר ר’ יונתן [זקס]

הקונספציה השגויה של המרגלים

מה קרה למרגלים, “ראשי בני ישראל”, שהוציאו דיבת הארץ רעה ופגעו פגיעה חמורה במוטיבציה של העם לכבוש את הארץ? השאלה מפורסמת, אך הרב זקס מציג תשובה מפתיעה ששמע מהרבי מלובביץ’, ולדבריו “היא שינתה את חיי; לא פחות”.

לדברי הרבי, התנהגותם נבעה מפחד, לא פחד מכישלון אלא… מהצלחה. החיים במדבר, תוך קבלת המן בהצנחה משמיים ומים מבאר פלאית, יחד עם מגורים מסביב למשכן ה’, יצרו חיים רוחניים נעלים. ואילו בארץ ישראל צפויות להם הרבה טרדות חומריות של “העולם הזה”: הם יצטרכו לעבוד בחקלאות, ויחושו על בשרם את “בזעת אפיך תאכל לחם”, יהיה עליהם ליישב את הארץ ולבנותה, להקים צבא ולהילחם; בקיצור, לעסוק בהרבה עניינים חומריים אפורים, וללא ההילה של הימצאות מסביב למשכן.

אולם זו הייתה קונספציה מוטעית, שכן רצון ה’ הוא שנחיה חיים טבעיים ובארצנו, אך נרומם את החיים השגרתיים ונקדש אותם. לדברי הרב, “אחד ההבדלים הגדולים בין היהדות לדתות אחרות הוא שבעוד האחרות מבקשות להרים את האדם אל השמיים, היהדות שואפת להוריד את השמיים אל הארץ”.
במקום להסתגר במדבר, האתגר שלנו הוא לחיות דווקא חיים טבעיים בארץ, במדינה עצמאית, ולדאוג שנקים בה חברת מופת, שתקרין מאורה הטוב לעולם כולו.
(ראו באתר הרב זקס, “שני סוגים של פחד” – שלח לך, תשע”ו ותשפ”ג.)

שבת שלום ובשורות טובות לעם ישראל ולמדינתו.

 

קרדיט: פרופסור (אמריטוס) עמוס פריש – לשעבר ראש החוג לתנ”ך – אוניברסיטת בר אילן  

קרדיט לתמונה: שירה יוצרת תמונות בינה מלאכותית