מאמר: מזימות בארץ הנילוס | האם אחר מכת 07/10/23 ישראל שוב תופתע חלילה?

במוסף השבת של העיתון יתד נאמן פורם מאמר של ר. גיל בנושא האם קיימת סכנה שישראל תופתע שוב-הפעם מכיוון מצרים שמתעצמת (במיוחד מאז שעבד אל פתח א־סיסי תפס את השלטון במצרים). ההתעצמות המצרית כוללת, הן רכש רב של נשק מודרני והן בניית תשתיות צבאיות נרחבות בסיני ובאזור התעלה – התשתיות הצבאיות מכשירות את זירת הלחימה מול ישראל. יודגש שהתשתיות הצבאיות נבנות בעיקר בזירה זו ומצרים כמעט שאינה בונה תשתיות צבאיות מול איומים מועצמים/מדומיינים בזירות: מול סודן (ה”איום” של גזלת ממי הנילוס על-ידי אתיופיה), מול לוב, מול איראן ומול טורקיה.

המאמר מבוסס על ראיונות עם מר אלי קלוטשטיין המשמש כחוקר במכון משגב לביטחון ואסטרטגיה לאומית ועם מר אלי דקל-העוסק בחקר מודיעין ותשתיות אסטרטגיות והעוקב אחר המתרחש במצרים מזה כששים שנה.

שני החוקרים מסכימים כל כך שמצרים מתעצמת ובונה תשתיות צבאיות בסיני אך מפרשים הצורה שונה את הסיכון לישראל. לדעת דקל מר קלוטשטיין לא בקיא  בנתונים והערכותיו שגויות. לדעת דקל, גם במקרה  והוא זה ששוגה בפרשנותו את כוונותיה של מצרים, גם אז צה”ל צריך באופן מיידי להכין עצמו להתמודדות מול צבא מצרים. הסיבה לכך היא שההכנות הצבאיות (מודיעין, הצטיידות ואימונים) מתמשכות לאורך זמן רב לעומת תפנית בדעת שליט מצרים או החלפתו בשליט אחר יכולה להתבצע תוך זמן קצר.

ניתן לקרוא את המאמר בקישור: https://www.dekelegypt.co.il/240621

קרדיט: סא”ל (בדימוס) אלי דקל – חוקר מערכות תשתית בארצות ערב