זירת המלחמה באיו”ש – מציאות והישגים. חלק ב’

פרשנות וניתוח זירת המלחמה ביו”ש, הישגי צה”ל, מניעת התפרצויות טרור אלימות, כיצד ניתן להמשיך את ההישגים הטקטיים בלחימה נגד הטרור, ושינוי המציאות הנוכחית בזירה, וחתירה להכרעה וניצחון מלא נגד הטרור, על רקע החודש ה-9 למלחמה.

חיילי צה"ל בפעולה ביו"ש (ארכיון) ,  דובר צה"ל

 

האתגר המלחמתי, ונתונים על המצב בשטח:

המצב ביו”ש עדיין נשמר על “מצב” שקט (יחסית למלחמה) כאשר שיא הטרור נשאר בצפון השומרון כמו ערב המלחמה, בשאר הגיזרה המצב טוב יותר, בצפון השומרון ארגוני הטרור השונים עושים מאמצים רבים להמשיך להתחמש, לייצר מטעני חבלה רבי עוצמה, מכוניות תופת, ולהכין מתקפות טרור נגד מחסומים ויישובים סמוכים.

לאור ההישגים הטקטיים שהושגו, רבים שואלים איפה השינוי במצב, שנראה שרק הולך ומחמיר מיום ליום.
באופן כללי מדובר בהישגים גבוהים ביותר, אך באופן טקטי, כזה שמונע פעולות טרור רבות, מחליש את כוחם של גדודי הטרור בצפון השומרון, אבל חשוב להגיד שאותם הישגים טקטיים שהושגו, לא ישארו וישפיעו לעד, ככל שהזמן יעבור ככה אותם הישגים יתמעטו, והחשיבות שלהם תלך ותפחת עד כדי כך שהם יתממסו.

הירידה בפעולות המנע ביו”ש בחודשים האחרונים נכרת בשתי הצדדים, כאשר בצד השני זה נתפס כחולשה ישראלית שיש לנצל, ולחזק את הכוח הצבאי מחדש, ולהגביר את הטרור כדי להוביל להתפרצות משמעותית ואף לאינתיפאדה שלישית.

פעילות כוחות צה"ל, במחנה הפליטים שאטי (אתר דובר צה"ל, 15 בנובמבר 2023)

 

ההברחות והיכולות של ארגוני הטרור (כולל פת”ח ביו”ש) לגייס מחבלים חדשים לשירותם הצבאי אינה בעיה כלל, כל תקופה מצטרפים מאות פעילי טרור חדשים, בנהם גם בני נוער בני 15/17, כאשר בערים כמו ג’נין/טול-כרם/שכם כל ילד וצעיר עלולים להיות מסכני כוחות, או מפגעים פוטנציאלים שעלולים לבצע פיגועים, גם עם אינם חמושים.

בערי השרון עמק יזרעאל, וערים נוספות במרכז הארץ חוששים מאוד מתרחיש חדירות של חוליות מחבלים ליישובים, תוך כדי תרחיש סביר להיפוך קנים מצד הרש”פ, ואירועים קשים של טבח רצח וחטיפות כמו שנעשו ב-7.10, הסקרים ברחוב הערבי מראים כי 70/75 אחוז תומכים בטבח ה-7.10 ורואים בו מעשה מוצדק ומעשה גבורה שיש לשחזר ביו”ש.

צריך להבין את עומק בעיית הטרור, ביו”ש יש בערך כ-40/50 קבוצות טרור חמושות, שחלקם התארגניות טרור מקומיות קטנות המונות כמה מחבלים בודדים, או התארגניות טרור משמעותיות בצפון השומרון שמונות כעשרות מחבלים חמושים, ועד למאות מחבלים חמושים שפועלים תחת גדוד אחד, ברשותם אלפים רבים של כלי נשק, מהגרי תחמושת רבים, כאשר הם מתעזרים בהזרמת אמל”ח בכמויות מסחריות, מימונים חיצוניים, הכוונה והעברת ידע להכנת מטעני חבלה רבי עוצמה ע”י גורמים איראנים, (ולא רק גם פעילי טרור משנות האינתיפאדה השנייה, שמעברים ידע).

לצד עוד התארגניות טרור שאינם חמושות המארגנות התקוממויות, התפרעויות, ניסיונות לינצ’ים במתיישבים יהודים, ועוד.

 פעילות צה"ל ביהודה ושומרון

 

לצד זה יש חוליות רבות של מחבלי חמאס ופת”ח “רדומות” בערים רבות ביו”ש, לדוגמה חברון בה יש נוכחות חמאס גבוהה, והרבה חוליות חמושות, כמו כן גם בקלקיליה ובבית לחם יש נוכחות גבוהה של פת”ח, וחוליות רבות לצד גדודי טרור שלא פעילים באופן יום יומי, ולא משתתפים בגל הטרור,.

ארגוני הטרור מנסים לייצר מציאות חדשה בשטח וללמד את המחבלים לייצר אמצעי ירי תלול מסלול, מכוניות תופת, חגורות נפץ, רחפנים תוקפים, מוקשים ציוד צליפה, ואף ירי נ”ט פצמ”רים וטילי RPG, שישנו את המציאות הנוכחית בזירה הזאת, ויחייבו מבצע צבאי נרחב לסיכול תשתית הטרור.

באופן כללי האתגר המלחמתי ביו”ש נמשך כבר שנים ארוכות, כאשר הוא קיבל תדמית חדשה מאיימת ואגרסיבית הרבה יותר לאחר מבצע שומר החומות, ובמיוחד בשנת 2022 שהחל גל טרור ערבי שעיקרו בצפון השומרון, שנמשך כמעט ללא הפסקה עד לימים אלה, כאשר אחת לכמה ימים, ולעתים כמה שעות מתפתחים אירועי מיני לחימה בעיקר בצפון השומרון, שם כמעט בכל כניסה של צה”ל מחבלים חמושים יוצאים לבצע ירי לעבר הכוחות.

 

נוצרה מציאות בעייתית שמאיימת על כבישי איו”ש, ויישובים ישראל ביו”ש, וגם יישובי קו התפר שלעתים מהוות יעד לפיגועים, וירי של מחבלים לעבר כלי רכב ישראלים, וצבאיים ביו”ש.

כל תקופה המציאות הופכת להיות מורכבת יותר, ומאיימת יותר כאשר ארגוני הטרור מכנסים לשיירות הטרור שלהם אמצעים חדשים, כגון מטעני חבלה רבי עוצמה, ירי תלול מסלול, ירי צלפים, ולאחרונה גם מכונית תופת/ממולכדות, ואף רחפני תקיפה פשוטים.
שיטות הפעולה של המחבלים במחנות הפליטים בצפון השומרון, מתחילות לדמות לזו שמשתמשים בהם ארגוני הטרור ברצועת עזה, כגון שימוש בבתי אזרחים, בתי חולים, בתי ספר, מסגדים וכו’ לצורך מסתור בניית מעבדות נפץ, פירי מנהרות, ומצברי אמל”ח במקומות הללו.
נראה שלמרות פעילויות המנע הרבות, סיכולים ממוקדים חיסול ומעצר מחבלים, ותפיסת אמצעי לחימה רבים, המחבלים ממשיכים להתחזק ומתמודדים בצורה יחסית טובה נגד צה”ל, ובעיקר תחושה של לחימה יום יומית שסופה אינה נראה באופק.

קרדיט: חננאל אביב בטלגרם    קרדיט לתמונות: דובר צה”ל