מתוך תדרוך סודי: עיקרי ההסכם הקרוב בין ארה”ב לסעודיה

בלומברג דיווח כי בכירי המועצה לביטחון לאומי של ארה”ב תדרכו את חברי הקונגרס על הסכם המיוחל לשיתוף טכנולוגיה גרעינית עם ערב הסעודית, שיכול לאפשר לחברות אמריקאיות לבנות כורים בממלכה, על סמך מה שמספר מחוקקים אמרו לסוכנות.

הסוכנות ציטטה את הסנאטור ג’ף מרקלי, דמוקרט מאורגון המכהן בוועדה, שאמר כי חברי ועדת החוץ של הסנאט קיבלו ביום שלישי תדרוך סודי על מאפייני העסקה.

בכיר אמריקאי אמר במאי האחרון כי ההסכם הושלם למעשה לאחר שנים של משא ומתן.

הוא הוסיף כי ההסכם הסעודי כולל אלמנטים הקשורים לאי-הפצה גרעינית והוא גובש עם מידע ממשרדי ההגנה, משרד האנרגיה ומשרד החוץ.

לטענת הסוכנות, בעוד שהסכם כזה עשוי לחזק את וסטינגהאוס אלקטריק וחברות גרעין אמריקאיות אחרות, הוא העלה חששות בקרב מומחי אי-הפצה וחלק מחברי הקונגרס כי הוא עלול לאפשר לסעודים להעשיר אורניום מועשר לחומרים שניתן להשתמש בהם לייצור נשק. .

הסנאטור הדמוקרטי אדוארד מרקי כתב במכתב בחודש מאי האחרון לנשיא ארה”ב ג’ו ביידן: “אני חושש שלא ניתן לסמוך על ערב הסעודית, מדינה עם רקורד נוראי של זכויות אדם, שתשתמש בתוכנית האנרגיה הגרעינית האזרחית שלה למטרות שלום בלבד, ובמקום זאת תעשה זאת. … זה כולל העשרת אורניום וחיפוש אפשרויות לפיתוח נשק גרעיני”.

הסוכנות ציינה כי הסכמים קודמים לשיתוף טכנולוגיה גרעינית עם מדינות כמו יפן אסרו במפורש על העשרה ועיבוד מחדש של אורניום מדולדל.

דובר המועצה לביטחון לאומי לא הגיב לבקשת הסוכנות להגיב.

تداعيات الاتفاق الأمني مع السعودية على الاستراتيجية الأمريكية في المنطقة -  Al Masar Studies

 

הנרי סוקולסקי, מנכ”ל המרכז לחינוך למדיניות אי-הפצה, אמר לסוכנות כי ברגע שיושג הסכם, יהיו לקונגרס 90 ימי חקיקה להעביר חוק הוכחת וטו הדוחה את ההסכם או מוסיף לו תנאים לפני שהצעד יכנס אוטומטית לתוקף.

הוול סטריט ג’ורנל דיווח ב-9 ביוני, תוך ציטוט של בכירים אמריקאים וסעודים, כי ממשל ביידן עומד להשלים הסכם עם סעודיה לפיו וושינגטון תתחייב לסייע בהגנה על הממלכה כחלק מהסכם שמטרתו לקדם את היחסים הדיפלומטיים בין ריאד וישראל.

ההסכם הפוטנציאלי, שהיה נושא להתכתבות נרחבת בין ארה”ב לגורמים רשמיים אחרים מזה שבועות, מגיע במסגרת חבילה רחבה יותר שתכלול סיום הסכם גרעין אזרחי בין וושינגטון לריאד ונקיטת צעדים להקמת מדינה פלסטינית וסיום המלחמה בעזה, שמאמצי הפסקת האש שנמשכים כבר חודשים לא מצליחים להביא שלום.

אישור האמנה הזו, שלפי ה”וול סטריט ג’ורנל” יקרא “הסכם הברית האסטרטגית”, ידרוש רוב של שני שלישים בסנאט האמריקני כדי להצביע בעדו, דבר שיהיה קשה להשגה אלא אם כן ההסכם יקבע את הנורמליזציה של היחסים בין ישראל לממלכה.

העיתון ציטט גורמים אמריקאים וסעודים שאמרו כי טיוטת האמנה נוסחה באופן רופף בהתאם להסכם הביטחון המשותף בין ארצות הברית ליפן.

העיתון דיווח כי טיוטת האמנה קובעת כי לוושינגטון ניתנת היכולת להשתמש באדמת סעודיה ובמרחב האווירי של הממלכה על מנת להגן על האינטרסים האמריקאים ושותפיה באזור בתמורה להתחייבות של ארצות הברית לסייע בהגנה על ערב הסעודית במקרה של התקפה.

העיתון ציטט גורמים רשמיים שאמרו כי האמנה נועדה גם לחזק את הקשרים בין ריאד לוושינגטון על ידי מניעה מסין לבנות בסיסים בממלכה או להמשיך בשיתוף הפעולה הביטחוני עם ריאד.

הבית הלבן, מחלקת המדינה האמריקנית ושגרירות סעודיה בוושינגטון טרם הגיבו לבקשות לתגובה.

קרדיט: סואליף

 

הלחץ הדיפלומטי לסיים הסכם הגנה עם ריאד מייצג שינוי בולט עבור הנשיא ביידן, שהתחייב כשהיה מועמד לגרום לסעודיה לשלם את המחיר על ההתנקשות בעיתונאי ג’מאל חאשוקג’י, שחי בארצות הברית.

הדיווח של העיתון קבע   , “ביידן נמצא כעת על סף התחייבות רשמית להגן על הממלכה, שמתווה מסלול שאפתני של התפתחות כלכלית וחברתית תוך דיכוי התנגדות”.

העיתון ציטט את הנושא ונותן האמריקני לשעבר, אהרון דיוויד מילר, שאמר, “זו תהיה הפעם הראשונה שארצות הברית מסכמת הסכם הגנה הדדי שיהיה לו תוקף של חוק מאז האמנה של ארה”ב-יפן ב-1960”.

ברית ביטחונית זו תעלה את מעמדה האזורי של הממלכה ותגבש את התפקיד הצבאי האמריקני במזרח התיכון לאור הטלטלה שלו לאחר הפיגוע ב-7 באוקטובר בראשות חמאס נגד ישראל והמלחמה הישראלית בעזה.

ההסכם גם יחזק את ביטחונה של סעודיה, תוך סיכון שזה יביא להגברת המתיחות עם איראן, איתה היא מתחרה על עליונות אזורית ומעמיקה את קשריה עם רוסיה.

ראוי לציין כי היועץ לביטחון לאומי של ארה”ב, ג’ייק סאליבן, אמר בחודש שעבר כי ביטחונה לטווח ארוך של ישראל תלוי באינטגרציה האזורית וביחסים נורמליים עם מדינות ערב, כולל ממלכת סעודיה.

הוא אמר לכתבים: “אסור לנו להחמיץ הזדמנות היסטורית להשיג את החזון של ישראל בטוחה, מוקפת בשותפים אזוריים חזקים, ויוצרות חזית חזקה להרתעת תוקפנות ולתמוך ביציבות האזורית… אנו עוקבים אחר החזון הזה כל יום”.

السفير الأميركي لدى الرياض: الاتفاق التاريخي المنتظر مع السعودية سيغير  الشرق الأوسط - أخبار الشرق

קרדיט: אלחורה    קרדיט לתמונות: אלשרק ורשתות חברתיות