אותרה ספינת חוקר היבשות הידוע שקלטון שטבעה לפני 102 שנה

משלחת מחקר איתרה את שרידי הספינה “קווסט” (Quest), שעל סיפונה מת חוקר היבשות הידוע, סר ארנסט שקלטון, במהלך מסעו האחרון לפני 102 שנה. החוקרים מטעם האגודה הגיאוגרפית המלכותית של קנדה איתרו את הספינה בעומק של 390 מטר, מול החוף של פרוביניציית ניופאונלנד ולברדור במזרח קנדה, שם היא טבעה לפני יותר משישים שנה.

שקלטון, שזכה לתהילת עולם אחרי שחילץ את הצוות שלו בשלום לאחר שהספינה “אנדוירנס” טבעה במסע לאנטרקטיקה בשנת 1915, רכש את הספינה הנורבגית פוקה-1, ששימש לציד אריות ים, ושינה את שמה ל”קווסט” לקראת מסעו האחרון לכיוון אנטרקטיקה, אליו יצא מאנגליה בספטמבר 1921. אולם החוקר הידוע לא סיים את המסע, וב-4 בינואר 1922, כאשר הספינה עגנה באי ג’ורג’יה הדרומית בדרום האוקיינוס האטלנטי, הוא מת על הסיפון מהתקף לב, בגיל 47.

הספינה שבה לאנגליה ביולי 1922 והמשיכה בארבעה עשורים נוספים של פעילות, בין השאר כשולת מוקשים במלחמת העולם השנייה, לפני ששבה למשימות של ציד אריות ים. במאי 1962, במהלך אחד ממסעות הציד, היא נפגעה מקרח וטבעה מול החוף המזרחי של קנדה. כל אנשי הצוות ניצלו.

בשש השנים האחרונות, צוות החוקרים מטעם האגודה המלכותית לגיאוגרפיה – בהם מומחים לספינות טרופות, חוקרי אוקיינוסים והיסטוריונים מקנדה, ארה”ב, בריטניה ונורבגיה – חיפשו אחרי “קווסט”. לפני שבוע, הם יצאו למסע חיפושים נוסף וביום ראשון הם איתרו את הספינה הטבועה.

“זה אחד הפרקים האחרונים בסיפור יוצא הדופן של סר ארנסט שקלטון”, אמר ראש המשלחת ומנכ”ל החברה הגיאוגרפית, ג’ון גייר. “שקלטון נודע בזכות האומץ שלו והחוכמה כמנהיג במשבר. האירוניה הטרגית היא שהמוות שלו היה היחיד שהתרחש על אחד מכלי השיט שהיה תחת פיקודו הישיר”.

קרדיט : ערוץ הטלגרם מבט עולמי    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות