אסטרטגיית “ייבוש ממפקדים”: ישראל במהלך חסר תקדים נגד חיזבאללה. מה מאחורי?

לאחר שהצבא הישראלי הודיע , ביום רביעי, על חיסולו של אבו טאליב עבדאללה , מפקד בכיר ביותר ב”יחידת נאסר” של חיזבאללה, ושלושה נוספים בתקיפה על מרכז פיקוד ובקרה בדרום מזרח לבנון , הודיע ​​הצבא גם כי חיזבאללה שיגר לפחות 215 טילים מלבנון לעבר צפון ישראל .

בהודעת הצבא נמסר: ” התקיפה האחרונה בוצעה נגד הישוב שלומי בצפון הארץ. טיל נחת בשטח פתוח ולא גרם לנפגעים”.

ראש המועצה הפועלת של חיזבאללה, האשם סאפי א-דין , נשבע להגביר את הפעולות נגד ישראל “בכמות ובאיכות”.

הוא אמר בנאום במהלך הלווייתו של עבדאללה בפרבר הדרומי של ביירות, א-דאחייה – מעוז חיזבאללה, “אם המסר של האויב (..) הוא לערער את נחישותנו כדי שניסוג מעמדתנו בתמיכה במדוכאים, במוג’הידין ובהתנגדות בעזה הגאה, אז הוא חייב לדעת שהתשובה הסופית שלנו היא… נגביר את עוצמת הפעולות שלנו בכוח, בכמות ובאיכות”.

מאז ה-7 באוקטובר הודיע ​​חיזבאללה על הריגת 334 מאנשיו.

אנליסטים פוליטיים סוקרים עבור “סקיי ניוז  בערבית ” מה הם רואים כיעדים של ישראל מאחורי המהלך של חיסול ממוקד של מפקדים בכירים בחיזבאללה.

 

3 מטרות עיקריות

מחמוד ג’אבר, מומחה לענייני איראן וקבוצות שיעיות, אומר שניתן לסכם את מה שישראל רוצה ב-3 נקודות:

  • מכוון למוניטין… חיזבאללה הוא אחד מהישויות הפוליטיות והצבאיות המשפיעות ביותר באזור, ויש לו בסיס עממי גדול בלבנון ומחוצה לה ועל ידי חיסול מפקדיה הבכירים, ישראל מבקשת לערער את המוניטין הזה ולהראות לארגון שהוא לא מסוגל להגן על מנהיגיו ותומכיו.
  • לחסל את היכולות האסטרטגיות של מפקדי חיזבאללה הבכירים המהווים חלק מגרעין התכנון וקבלת ההחלטות. הם היו בעלי ניסיון צבאי ומודיעיני אדיר שאיפשר להם לבצע פעולות מוצלחות נגד ישראל והיו בעלי יכולות יישום מוכחות.
  • קונה זמן… חיזבאללה מהווה איום מתמיד על ישראל, וחיסול מפקדיו הבכירים יכול לשבש את פעילותו לתקופה, להעמיד אותה במגננה, וחיזבאללה עלולה להיאלץ לעבור תהליך אסטרטגי של ארגון מחדש. זה נותן לישראל את הזמן הדרוש להתכונן ולתכנן כיצד להתמודד עם כל האיומים הקרובים.

 

הודעת הרתעה

המומחית האמריקאית המתמחה בעניינים פוליטיים, אירינה תוסקרמן, מסכימה שהחיסולים הישראלים של כל כך הרבה מפקדים בכירים בחיזבאללה נועדה לשבש ולהרתיע את הארגון.

עם זאת, היא לא צופה שהמטרה הזו תושג, אלא מאמינה שהמשך החיסולים דווקא יובילו לתגובה חזקה יותר מצד חיזבאללה.

לפיכך, היא רואה בהתקפות הישראליות על בכירי חיזבאללה “ערך טקטי ולא אסטרטגי”, וישראל רוצה שהם “יפגינו את יכולתה לקבוע את זהותם ומיקומם של המפקדים, וכי היא מסוגלת להגיע לכל אחד ואחד מהם במדוייק. ”

 

 החיסולים ימשכו… וחיזבאללה יגיב

המנתח הפוליטי, עלי יחיא, מציב את ההתנקשויות הישראליות האינטנסיביות בהקשר של היותם “ניסיון לפצות על אי ההחלטה על מתקפה צבאית מקיפה” בדרום לבנון.

לגבי תגובת חיזבאללה הוא אומר: “הארגון צפוי להגיב למבצע הזה בשתי דרכים, הראשונה בשורה של פעולות תגמול על מנת לגרום לישראל אבדות ובכך  לשמור על הרתעה, והשנייה היא העלאת רמת המבצעים על כל צורותיה, על פי תיאורו של ראש המועצה המבצעת של חיזבאללה, האשם סאפי א-דין.

 

להימנע ממלחמה גלויה

מומחים סבורים כי חיזבאללה מצדו שואף, באמצעות התקפותיו על צפון ישראל, להוכיח את שליטתו בגובה הלהבות מול ישראל ולקבוע את האזור הגיאוגרפי בו יתבצע העימות.

יחד עם זאת, חיזבאללה מעוניין להימנע מהדרדרות למלחמה גלויה בעת הנוכחית, בשל מספר סיבות הקשורות לאיזונים אזוריים ובינלאומיים.

תמונה

קרדיט: שהב ניוז   קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות