ד”ר דורון מצא: תמונת מצב – 11 יוני

1. שר החוץ האמריקני נחת בישראל ובמקביל אישרה מועצת הביטחון את הצעת ההחלטה האמריקנית הקוראית להפסקת אש.
2. האמריקנים עדיין מחזיקים בחלום העסקה וממשיכים להפעיל לחץ (לא דרמטי) על חמא”ס להיענות לה ובמקביל על ישראל לכרסם עוד בעמדתה ביחס לעסקה שכזו.
3. מובן שמדובר בסוג של אוקסימורון או פרדוקס. הביקור של בלינקן הוא מבחינת חמא”ס איתות לכך שהיא יכולה לדבוק בעמדתה הנוכחית המאפשרת לה להמשיך בלחימה במסגרת פרדיגמת “מלחמת האינסוף” של מחנה ההתנגדות המכוונת לפירוק שיטתי ולאורך זמן של ישראל ועוצמותיה.
4. האירועים בפוליטיקה הישראלית ודאי משרתים את רעיון “מלחמת האינסוף”. הפרישה של “המחנה הממלכתי”, והקטטות סביב חוק הגיוס שרק לפני למעלה משנה דובר בו נכבדות על ידי מי שאתמול הצביע נגדו ודובר בו סרה על ידי מי שאתמול הצביע בעדו.
5. הפוליטיקה הישראלית מעולם לא היתה כה קטנונית בשעה שבה נדרש דבר מה אחר. תוצאות סקרי דעת הקהל שפורסמו אתמול לא הותירו ספק לגבי המגמות הנוכחיות במערכת הישראלית.

6. “המרכז” הישראלי הפוליטי שהגדיר את הפוליטיקה והחברה הישראלית במשך עשור ויותר עובר תהליך של החלשה ולעומתו מתחזקים הקצוות המובהקים מימין ומשמאל וזה עדות לנוכחותה של פוליטיקת הזהות לא רק במזרח התיכון אלא גם בפוליטיקה הישראלית.
7. אחד הנתונים המעניינים בהקשר הזה, לפחות לפי הסקר של פילבר בערוץ 14, הוא התחזקותה של מפלגת בל”ד הערבית שנמצאת על סף אחוז החסימה כביטוי למגמת התחזקות פוליטיקת הזהות בישראל אבל סםציפית גם במגזר הערבי שמתחוללים בו להערכתי והבנתי תהליכי רגרסיה ביחס לעשור האחרון.
8. מה שעוד ברור מהסקרים הוא שמרבית הציבור אינו רוצה בחירות “עכשיו”. זה ברור אפילו מסקרי הערוצים שאינם אוהבי נתניהו. הלך הרוח הציבורי כמהה עדיין לפוזיציה ציונית לאומית ואולי גם לדבר מה אחר בפוליטיקה הישראלית שממשיכה להתנהל בפרקטיקה השוטפת שלה לפי הגיונות טרום ה-7 אוקטובר.
9. במערכה הצבאית – more of the same. הפעולה ברפיח נמשכת בקצב זהיר ומתון ולכאורה זה מאפשר את תהליך ההרגלה של העולם לעניין, ובמקביל נמשכת ההתכתשות בצפון מול חיזבאללה שחושף חורים משמעותיים בשכבת ההגנה הישראלית ובעיקר במונח שקוראים לו עליונות אווירית שמורכבת הן מהגנה והן מהתקפה.

10. אתמול עוד הפלה של כטב”מ ישראלי, עוד שיגורים של כטב”מים (נפץ ומודיעין) ועוד שיגורי טילים וטילי נ.ט. אפשר כבר לדבר במונחים של קונספציה ישראלית נוספת, הפעם בחיל האוויר ועניין זה מטריד שבעתיים בהינתן אפשרות להסלמה בצפון ולמערכה כוללת שאין ספק כי במסגרתה חיזבאללה יאתגר עוד יותר את מערכי ההגנה האווירית הישראלית.
11. ואחרון – פעילות צהלית באזור רמאללה. זה מעניין מאחר ומדובר במה שנחשב ל”מרכז” הפלסטיני. זו לא הפריפריה של ג’נין או של שכם כמוקדי חוסר שליטה של הרשות הפלסטינית. כאן מדובר על אזור שליטת הרשות עצמה, ואם בארזים נפלה שלהבת מה יאמרו אזובי הקיר ?!

מפקדה של יחידה 4400 של חיזבאללה שהושמדה ע”י ישראל בתגובה להפלת המל”ט הרמס 900:

Doc-P-1210312-638536924752713962.jpg

הביא לפרסום: יוסי אליעזר – 301 העולם הערבי בטלגרם   קרדיט לתמונות: לבנון 24