מכשירי ריגול ישראלים שהוסתרו במערכות אנרגיה סולארית נמצאו בסוריה. חלק ב’

מסע מעצרים… ויבואנים הקשורים לדיביזיה 4

הזרוע הביטחונית הצבאית, בשיתוף עם מינהל המכס הכללי, ארגנה מבצע משותף להחרמת סחורות ממחסנים ומחנויות קמעונאיות וסיטונאיות, בנוסף למרדף אחרי יבואנים, בעלי אולמות תצוגה וסוכנויות, ומעצרם לחקירת המקרה.

במהלך המבצע נעצרו עאמר יחיא שורבג’י ושניים מאחיו, לאחר שנמצאו מכשירי ריגול בתוך מערכות אנרגיה סולארית שייבא לאחרונה מלבנון לצורך הפעלת אתר הנופש “ארבע העונות” שבבעלותו, בנוסף להחרמת כל משלוח היבוא.

שאדי נאסר נעצר גם הוא, לאחר שאותם מכשירים נמצאו בין סחורות שיובאו על ידי אביו, חיקמת נאסר, המקורב לראש הסניף הצבאי הביטחוני לשעבר בסואידה, ופיק נאסר. היו גם שני מחסנים ואולם מכירות בסחניה פשט, אך היבואן בעל האתרים הצליח לעזוב את סוריה, מה שמעיד על הידע הקודם שלו על קיומו של… ציוד ריגול בתוך כמה סחורות, אמרו כמה מקורות יודעי דבר.

בפשיטות המשותפות החרימו גם תכולת מחסן השייך לעבדאללה נשואתי באזור אל-פחמה, ומחסן של בנו, מוחמד ח’יר עבדאללה נשאואטי, ליד ג’דיידת ארטוז, לשניהם יש קשרים עם קולונל במשרד הביטחון של דיוויזיה 4, אחמד ח’יר ביי, שהקל על מעבר היבוא אל מעבר לגבול ולשטח סוריה.

על פי המקורות, נתפסו גם תכולת שני מחסנים, אחד מהם ממוקם בכביש מועדמיה-ארטוז והשני בסחניה, וכל תכולתם הוחרמה לפני שעצרו את בעליהם, זיאד אובאיד, בגבול לבנון-סוריה. המקורות ידעו לספר כי לאובאיד יש קשרי שותפות מסחריים ונדל”ן עם ראש משרד הביטחון של דיוויזיה 4, האלוף ע’סאן בילאל.

הזרוע הביטחונית הצבאית ממשיכה במסע החשיפה שלה כחודש לאחר גילוי החדירה הישראלית  למשלוחים שיובאו לסוריה על ידי מעצר מפיצים, מוכרים וסוכנים מסחריים הפועלים עבור יבואני מערכות פוטו-וולטאיות סיניות בנפות דמשק, ריף  דמשק, חומס, חמה ולטקיה, בעוד שרוב העצורים שוחררו לאחר שנחקרו  בין שבוע לשבועיים, למעט שותפים עסקיים של יבואנים או כאלה בעלי קרבה ממדרגה ראשונה או שניה.

יש לציין כי מפקד דיוויזיה 4 הוא אחיו של הנשיא בשאר, האלוף מאהר אלאסד המרוויח מאות מיליוני דולרים מייבוא סחורות מכל הבא ליד.

ואסים אל-אסד עוסק בהחדרת מכשירי ריגול

אתר “סוריה טי וי ” עקב אחר דרכו של המשלוח שהתגלה והתחקה אחר מקורו עד לנמל לטקיה, שם חשף עובד בנמל כי ואסים אל-אסד, בן דודו של ראש המשטר הסורי, בשאר אל- אסד, הפעיל לחץ במהלך התקופה האחרונה על מזכירות המכס של לטקיה להאיץ את שחרור המשלוחים שיובאו מסין שכללו פאנלים של אנרגיה סולארית וממירי מתח חשמלי וסוללות ליתיום בגדלים שונים.

ואסים אל-אסד ביקש, לראשונה, ממנהל נמל לטקיה, חסן מחלה, להקל על המעבר של מוצרים אלקטרוניים בסוף מרץ האחרון, והתערב שוב באפריל עבור משלוח דומה עבור יבואן אחר, מה שמרמז כי אל-אסד היה בעל ידע מוקדם על תכולת המשלוחים מאחר שלא התערב ביבוא מסוג זה קודם לכן.

המקור ציין כי יבואני סחורות סיניות מתקשרות עם חברות שילוח בינלאומיות שעוצרות במספר תחנות ונמלים במספר מדינות, כולל נמלי ישראל, לפני הגעתם לנמל לטקיה.

מהמשלוח שהתגלה

אלטרנטיבה לתחנות ריגול ישראליות

בתקריות האש עם הצבא הישראלי, פעל חיזבאללה הלבנוני בטקטיקה של “עיוור היריב” על ידי התמקדות במגדלי הריגול והניטור של האחרון לאורך גבולותיו הצפוניים עם סוריה ולבנון, מה שגרם לו להשתמש בבלוני לוחמה אלקטרוניים כדי לנטר ולחדור לתחנות רדיו ורשתות תקשורת ולהפריע למערכות מיקום גיאוגרפיות (GPS) ולניטור מל”טים.

נראה כי המודיעין הישראלי פנה לרגל אחר יריביו בדרך חדשה כדי לעדכן את מאגרי המידע שלו על ידי פריסת מכשירים קטנים בכמות גדולה כדי להקשות על מציאתם ולהגביר את יעילותם, כפי שקרה ברצועת עזה לאחר הרס של  מגדלי ריגול באזור הכיסוי.

בסוף 2023, אתר אל-מג’ד הפלסטינית המתמחה במידע ביטחוני, “חטיבת הביטחון אל-מג’ד”, פרסמה תמונות של חפצים בצורת אבנים קטנות עשויות קצף, שלדבריה הוטלו ממל”טים ישראליים באזורים שונים ברצועת עזה.

לפי הודעת שירות ביטחון הפנים בעזה, החפצים מכילים בתוכם מכשירי ריגול המסוגלים לאסוף נתונים מתקשורת אלחוטית מכל הסוגים ולשלוח אותם לחדרי המבצעים של אגף המודיעין הישראלי.

חלק א’ של הכתבה שכבר פורסמה: