מכשירי ריגול ישראלים שהוסתרו במערכות אנרגיה סולארית נמצאו בסוריה. חלק א’

שירותי הביטחון הסורים גילו מכשירי ריגול ישראלים שהגיעו לסוריה בסוף אפריל האחרון דרך נמל לטקיה ומעבר הגבול  אלמצנע -المصنع  עם לבנון, בתוך משלוח של אביזרי אנרגיה סולארית עבור דיביזיה 4 ואחרים מוואסים אל-אסד (وسيم الأسد).

התקני ריגול העוקבים אחר אותות אלחוטיים (האזנה לרשתות אלחוטיות שבטווח) נמצאו בתוך ממירי זרם חשמלי (אינוורטר – Inverter ) המיוצרים על ידי החברות הסיניות Bluesun, Romex ו-Must, כולן חברות המתמחות בייצור מערכות אנרגיה סולרית ורוח ואביזרים שלהן, ופועלות בשווקים של כ- 180 מדינות ברחבי העולם, כשהן מזהות את עצמן באתרי האינטרנט הרשמיים שלהן .

מכשירי ההאזנה שפועלים לחדור לאותות ולתדרים של מכשירי רדיו ותקשורת בתדרי מיקרו כמו אלו המשמשים בתקשורת צבאית וביטחונית בסוריה, כך מדווחים גורמי ביטחון פרטיים שלא ניתן לחשוף את זהותם בשל רגישות המידע והמעגל המצומצם. של אנשים שמכירים את הנושא.

תמונות מהמשלוח שהתגלה:

כיצד התגלו המכשירים במשלוח?

מקורות פרטיים חשפו לאתר החדשות של האופוזיציה הסורית –  Syria TV כי מכשירי הריגול הישראלים שהוחדרו לתוך ציוד מערכת האנרגיה הסולארית, התגלו במקרה כאשר מעבדות הוועדה לבדיקת איכות מערכות אנרגיה סולארית בדמשק החליטו להעמיד את המשלוח לבדיקה, וגילו הימצאות של מכשירי ריגול והאזנה לתקשורת סלולרית ורדיו, שדווחו מיד לשירותי הביטחון של המשטר תוך צירוף כמה דוגמאות.

המקורות הסבירו כי אין זו הפעם הראשונה שסחורה זו נכנסה לסוריה, והוסיפו כי מכל משלוח נלקחו דגימות אקראיות ונערכו לו בדיקות איכות על מנת לוודא כי קיבולתו תואמת לחלוטין את המפרט הרשום על כל אחד מהם, וכי לאחר מכן נוספו מדבקות לייזר שהונפקו על ידי הוועדה כדי לאשר את המפרט הטכני ותשלום דמי הבדיקה והמכס.

סוג חדש של טכנולוגיית ריגול

מהנדס התקשורת יוסף רמדאן הצביע על קלות החדירה למכשירי התקשורת האלחוטיים של צבא המשטר הסורי והמיליציות הנלוות אליו באמצעות שימוש בטכנולוגיות תקשורת בעלות נמוכה ובקנה מידה קטן ובתוכנות פענוח.

בעוד שהרמדאן שלל את האפשרות שמכשירי ריגול המוסתרים בתוך ממירים חשמליים או אפילו בתוך קופסאות הפלט החשמלי של פאנלים סולאריים מסוגלים לשדר מחדש תקשורת למרחקים ארוכים מבלי להיות מקושרים למחזירי אותות, הידוע כמכשיר “Repeater”, שמתחלק לשני חלקים:

  1. הראשון: מקלט האותות, שהוא מעגל אלקטרוני קטן שניתן להחביא בקופסה של כל מכשיר חשמלי
  2. השני: משדר בעל הספק גבוה שקשה להסתיר את רכיביו בממירי כוח וכדומה, ויש צורך לחבר אותם למגדלים ואנטנות באורך מטר ומעלה.

מומחה התקשורת מציע אחת משתי אפשרויות: או הימצאות מגבירי אותות המשמשים את ישראל מתוך שטח סוריה, או שימוש בטכנולוגיות מתקדמות כמו תקשורת לוויינית כדי לשדר את מה שנלכד במכשירי ריגול ללא צורך בשידור חיצוני המושך את “תשומת הלב”.

ריגול אחר פעילות איראנית בסוריה

טורקי אל-מוסטפא, חוקר לענייני מיליציות הקשורות לאיראן, סבור כי ישראל יצרה קשרי מודיעין עם קציני צבא וביטחון וסוחרים מהמעגל הפנימי המקורב למשפחת אסד כדי לגייס אותם כמרגלים על פעילות האיראנים, משמרות המהפכה והמיליציות הקשורות אליה.

ישראל משתמשת בכל אמצעי הריגול העומדים לרשותה, לרבות הטמעת מכשירי ריגול במערכות אנרגיה סולארית, כדי לחדור למערכות תקשורת, בעיקר תקשורת איראנית, ולפקח מקרוב על הנוכחות הצבאית האיראנית, מה שמוביל לאיסוף מידע מודיעיני לטובת המוסד וצה”ל, גם מידע טקטי וגם מידע אסטרטגי שישמש אותה לאחר מכן לתקיפת מטרות איראניות על אדמת סוריה, לפי אל-מוסטפא.

בתורו, וואאל אלוואן, חוקר במרכז ג’וסור למחקרים, סבר כי המהלך המודיעיני האחרון של ישראל בשטח סוריה הגיע לאחר אובדן של מגדלי תקשורת רבים, בלונים ותחנות האזנה בגבולותיה הצפוניים.

בשיחה עם אתר סוריה טי וי, אלוואן הילאל תיאר את ההתנקשויות בגנרלים ממשמרות המהפכה האיראניים ומפקדי מיליציות פלסטיניים בשטח סוריה כ”מתקפות כואבות”, והצביע על כך שהצלחתה של ישראל בהשגת מטרותיה במתקפות אלו מגיעה כתוצאה מהידע המוקדם שלה על תנועות המפקדים והקצינים הללו ומעקב אחר תוכניותיהם באמצעי ריגול, כולל פריצה למתקנים איראנים שמורים בשטח סוריה.

בִּלוּשׁ

קרדיט ולתמונות: סוריה טי וי