חדשות מהעולם – פינתו השבועית של העיתונאי אוריאל לוי

*- שלושה אזרחים נהרגו בחרקוב שבאוקראינה כתוצאה מהפצצות רוסיות הלילה, כך אמר מושל העיר הבוקר. ההפצצה נערכה שעות לאחר שארצות הברית אישרה לקייב להשתמש בנשק אמריקאי כדי לפגוע ביעדים בתוך רוסיה לצורך מלחמת ההגנה שהיא עורכת.

מוקדם יותר השבוע התייחסו מדינות נוספות לאפשרות של אוקראינה להשתמש בנשק שהן שולחות לה לתקיפות מעבר לגבול – דנמרק ונורבגיה אשרו לאוקראינים להשתמש בנשקם בתקיפות בשטח רוסיה בעוד איטליה הודיע שהיא מתנגדת לכך. צרפת הודיע השבוע כי תשלח בקרוב ‘מדריכים צבאיים’ לאוקראינה, ושבדיה, בלגיה וספרד הצהירו על חבילות סיוע צבאי נרחבות לאוקראינה הכוללות בין היתר מטוסי קרב מתקדמים.

 

*- הנשיא לשעבר הורשע בכל הסעיפים שיוחסו לו בגין תשלומים מכספי בחירות לשחקנית פורנו לשעבר, כדי שלא תספר שקיימו יחסי מין | למרות שמתנהלים מולו 3 תיקים אחרים, טראמפ זוכה לאחוזי תמיכה גבוהים ואם לא יישלח לכלא ב-11 ביולי, עדיין יוכל להתמודד | טראמפ: “פסק הדין האמיתי יינתן ב-5 בנובמבר על ידי העם”.

*- זהב בשווי של יותר מ-30 מיליארד דולר מוברח מדי שנה באופן בלתי חוקי מאפריקה, ומגיע ברובו לאיחוד האמירויות, כך לפי דו”ח של Swissaid ארגון גדול לפיתוח שיושב בשוויץ.

מחברי הדו”ח אמרו לסוכנות AP שמטרתם להפוך את הסחר בזהב אפריקאי לשקוף יותר ולהפעיל לחץ על השחקנים הגדולים בתעשייה להתאמץ יותר כדי ששרשרת אספקת הזהב תיהיה שקופה ואחראית יותר, ותזין פחות את המאבקים האלימים והפשע באפריקה.

“אנו מקווים שזה ישפר את תנאי החיים של האוכלוסיות המקומיות ואת תנאי העבודה של כורים ובעלי מלאכה ברחבי אפריקה”, אמר איבן שולץ, אחד ממחברי הדו”ח.

הדו”ח מצא כי בין 32% ל-41% מהזהב שנכרה וטוהר באפריקה ב-2022 לא דווח. לפי הדו”ח גאנה הייתה יצרנית הזהב המוברח הגדולה ביותר באפריקה, ואחריה מאלי ודרום אפריקה.

איחוד האמירויות היו היעד העיקרי לזהב מוברח, לפי בדו”ח, כאשר כ-405 טונות של זהב לא מוצהר מאפריקה הגיעו לשם. במהלך תקופה של 10 שנים בין 2012-2022, סכום זה הסתכם ב-2,569 טונות מטריות של זהב, בשווי של כ-115 מיליארד דולר. הדו”ח אמר שהפער בין היבוא והיצוא של איחוד האמירויות ממדינות אפריקה התרחב עם השנים, כלומר, נראה שכמות הזהב שהוברח מאפריקה גדלה בעשור האחרון. לדוגמה, הוא התרחב מ-234 טון ב-2020 ל-405 ב-2022.

גם שוויץ רכשה זהב מוברח מאפריקה. לפי הדו”ח ייבאה שוויץ כ-21 טונות של זהב לא מוכרז מאפריקה בשנת 2022. הנתון האמיתי יכול להיות גבוה בהרבה אם זהב מוברך דרך מדינות שלישיות, נכתב בדו”ח, אך לאחר זיקוק הזהב, כמעט בלתי אפשרי לעקוב אחר זרימתו ליעד הסופי.

 

*- מועצת הביטחון האו”ם החליטה אתמול להאריך את אמברגו הנשק על דרום סודן למרות דרישתה של האומה החדשה בעולם, האיחוד האפריקאי ומדינות נוספות, כולל רוסיה וסין, להסיר או לפחות להקל את מגבלות הסחר בנשק עמה.

הרגע הנדיר של ההסכמה הגיע בזכות המנעותן של רוסיה וסין שלא הטילו ווטו נגד ההחלטה, אולי בתמורה להסכמת ארה”ב בהחלטה אחרת.

ההחלטה אותה הובילה ארה”ב זכתה לתמיכתן של תשעה מדינות מבין 15 החברות במועצת הביטחון, בעוד שש הנותרות נמנעו – רוסיה, סין, מוזמביק, אלג’יריה, סיירה לאון וגיאנה.

ההחלטה מאריכה את איסור הנסיעה והקפאת הנכסים על מנהיגים דרום סודנים הכלולים ברשימה השחורה של סנקציות האו”ם עד ל-31 במאי 2025.

סגן שגריר ארה”ב רוברט ווד בירך על קבלת ההחלטה ואמר כי הארכת אמברגו הנשק של האו”ם “הכרחית כדי לעצור את זרימת הנשק הבלתי מוגבלת לאזור עמוס ברובים”. -AP

 

*- טורקיה לא תהסס לפתוח חזית חדשה בצפון סוריה אם קבוצות בהנהגת כורדים, שאנקרה מאשימה בקשרים עם חמושים כורדים שהוצאו מחוץ לחוק, ימשיכו בתוכניות לקיים בחירות מקומיות בחבל רוג’בה, כך אמר היום ארדואן.

ה ממשל אוטונומי בהנהגת כורדים השולט בחלקים הצפוניים והמזרחיים של סוריה הכריז על תוכניות לקיים בחירות מוניציפליות ב-11 ביוני. ההצבעה לבחירת ראשי ערים תתקיים במחוזות חסקה, רקה, דיר אל-זור ומזרח חלב.

טורקיה, אשר פלשה בעבר לחבל רוג’בה האוטונומי וכבשה’ רצועת ביטחון’ סמוך לגבול שלה, רואה במערכת הבחירות ברוג’בה כצעד נוסף ביצירת ישות כורדית עצמאית מעבר לגבולה.

“אנו עוקבים מקרוב אחר הפעולות האגרסיביות של ארגון הטרור נגד השלמות הטריטוריאלית של ארצנו ושל סוריה באמתלה של בחירות”, אמר הנשיא רג’פ טאיפ ארדואן לאחר שצפה בתרגילים צבאיים במערב טורקיה. מוקדם יותר השבוע דווח כי טורקיה הציע לאסד שיתוף פעולה נגד הכורדים בצפון מזרח סוריה.

 

*- וילה טאביו, שר הפיתוח וסחר החוץ של פינלנד, אמר כי ארצו מתנגדת לסנקציות אפשריות בתחום המסחר מצד האיחוד האירופי נגד ישראל. “יש לנו סיבות להתנגד לכך, זו מדינה ברמה טכנולוגית גבוהה עם תעשייה שראוי שתהיה זמינה לאיחוד האירופי, ויש לנו גם סחר ביטחוני עם ישראל”, אמר. דבריו מגיעים על רקע כינוס מועצת הסכם האסוציאציה של האיחוד האירופי היום, לדון במידת הציות של ישראל לחוק ההומניטרי, שנחשב לחלק חשוב בהסכם האסוציאציה. הסכם זה מהווה את הבסיס לכל הסחר והקשר בין ישראל והאיחוד האירופי.

*- ארגנטינה דוחה את בקשת תובע בית הדין הפלילי הבינלאומי למתן צווי מעצר לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הביטחון יואב גלנט, כך מסר אתמול משרד החוץ בבואנוס איירס.

 

*- ארה”ב תחרים את אירוע המחווה של האו”ם ביום-חמישי, לנשיא איראן, איבראהים ראיסי, כך לפי גורם רשמי בארה”ב ששוחח עם רויטרס. “לא נשתתף באירוע בכל אופן שהוא,” אמר. “על האו”ם לעמוד לצד העם האיראני, ולא להנציח את מי שדיכא אותם עשרות בשנים. ראיסי היה מעורב בהפרות רבות ומחרידות של זכויות-אדם, כולל הריגתם ללא-משפט של אלפי אסירים פוליטיים ב-1988. מקצת הפרות זכויות-האדם החמורות ביותר המתועדות, במיוחד נגד נשות וילדות אירן, התרחשו בזמנו.”

העצרת-הכללית של האו”ם מתכנסת בדרך-כלל למחוות למנהיגי עולם שמתו בזמן כהונתם בתפקיד. המחווה תכלול נאומים על דמותו של ראיסי.

 

*- אדמירל סמואל פפארו, המפקד החדש של הפיקוד הצבאי האמריקאי באזור האינדו-פסיפי, הזהיר כי התרגילים הצבאיים שסין קיימה לאחרונה באזור טייוואן “נראים “כמו הכנה לפלישה”. בשיחה עם אתר החדשות ניקיי, ציין פפארו כי הפיקוד האמריקאי עקב אחרי התמרונים בימים חמישי ושישי בשבוע שעבר וכי “למדנו מזה וזה סייע לנו להיערך לעתיד”.

*- 🐼 דיפלומטיית הפנדות: סין תשלח לארה”ב שתי פנדות בנות שנתיים, כך מסרה הגברת הראשונה ג’יל ביידן. “אנו נרגשים שילדים ייהנו שוב מההרפתקאות המקסימות והמשמחות של הפנדות אצלנו בגן החיות הלאומי בוושינגטון הבירה” כתבה ביידן ברשתות החברתיות.

החלטתה של סין לשלוח פנדות לוושינגטון היא צעד בונה אמון במערכת היחסים המתוחה בין המדינות – צעד שנעשה היום בשעה שלפי דיווחים סין החלה לקבץ כוחות בכוונה לכבוש בקרוב את טיוואן.

“הרגע ההיסטורי הזה הוא הוכחה לכך ששיתוף הפעולה שלנו עם עמיתנו סינים השפיע באופן שלא ניתן להתכחש אליו” אמרה ברנדי סמית’, בכירה בגן החיות הלאומי בוושינגטון.

סין מנהלת מזה 50 שנים דיפלומטיית פנדות. סין טוענת בעלות על כל הפנדות בעולם, ולא מוכנה למכור פנדות לגני חיות אלא רק להשכיר אותן לפרקי זמן מוקצבים וזאת בהתאם לאינטרסים הדיפלומטיים שלה.

בצל המתיחות הגוברת בין סין לארה”ב נותרו רק פנדות בודדות בארה”ב, בגן החיות באטלנטה, וגם הן אמורות לשוב לסין בפברואר. פנדות ששהו בגן החיות הלאומי בוושינגטון הושבו לסין לפני כחצי שנה. מאוחר יותר השנה צפויה סין להשיב פנדות גם לגן החיות בסן דיאגו.

Giant panda - Wikipedia

קרדיט : ערוץ הטלגרם אוריאל לוי – דבר    קרדיט לתמונות : ויקיפדיה