חדשות חובקות עולם של העיתונאי אוריאל לוי ליום 25-5-2024

*- מיליציית החירות של כורדיסטן (MAK) הודיעה כי ב-9 במאי “תקפו את הנקודה שבה הוצבו כוחות המדינה הטורקית הכובשת בשכונת פבריקה שבעיר דיארבאקיר עם מטעני חבלה מאולתרים ופגעו בהם בהצלחה”.

*- בהמשך לניסיון התקיפה במינכן אתמול *שני גברים נעצרו בויינהיים בחשד שתכננו לבצע פיגועים בבתי כנסת*

השניים בני 18 ו-24, אחד מהם ממוצא טורקי, נעצרו בעיר ויינהיים בגרמניה בחשד שתכננו לבצע פיגועים בבתי כנסת בערים בגרמניה, לרבות היידלברג, שטוטגרט וקרלסרוהה.

*- לפי חיזבאללה 313 מלוחמי הארגון נפלו מאז החלה המערכה בצפון. מלבדם נהרגו בלבנון עשרות מחבלים נוספים הנמנים עם ארגוני טרור אחרים. לבנון סופרת למעלה מ-400 הרוגים מאז פרצה המלחמה.

*- “הנאום יתקיים וזאת תהיה הפגנת תמיכה בממשלת ישראל ברגע בו היא הכי זקוקה לכך”.

יו״ר בית הנבחרים מייק ג׳ונסון מודיע רשמית במהלך אירוע למען ישראל של שגרירות ישראל בוושינגטון: בקרוב נארח את ראש הממשלה נתניהו לנאום בפני שני בתי הקונגרס. בימים האחרונים גובר החשש אצל הדמוקרטים מהאפשרות שנתניהו ינאם בוושינגטון. הדמוקרטים חוששים שנאום כזה יקעקע עוד יותר את המלחמה בעזה בכותרות ויעמיק את הקיטוב בין מצביעיהם.

 

*- סגנית ראש ממשלת ספרד: “אנחנו לא יכולים לעצור כאן. פלסטין תהיה חופשית, מהנהר ועד הים”

 משרד החוץ: זה בושה שסגנית ראש ממשלת ספרד קוראת בגלוי להשמדת ישראל.

*- הונגריה היא המדינה הראשונה שחברה בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג שהכריזה: “גם אם יוצאו צווי מעצר נגד נתניהו וגלנט – לא נכבד אותם”.

היום נפגשה השרה מאי גולן עם ראש לשכתו של אורבן (במעמד שר): “בניגוד למדינות אחרות באירופה וברחבי העולם שממשיכות להתעלם מהזוועות שביצע ארגון הטרור חמאס ומסתפקות בתגובה רפה ושטחית במקרה הטוב, הונגריה עומדת כמגדלור של צדק ואמת בימים חשוכים אלה!”

 

*- ברוב של 84 תומכים, 19 מתנגדים ו-68 נמנעים: העצרת-הכללית של האו”ם החליטה לייחד את ה-11 ביולי ליום הזיכרון לטבח סרברניצה, שהוגדר כרצח עם. ההחלטה עברה למורת רוחה של סרביה. ישראל נעדרה מההצבעה. 8,372 גברים וילדים בוסנים מוסלמים נטבחו למוות ב-11-31 ביולי 1995, סמוך לעיירה סרברניצה, במהלך מלחמת בוסניה, בידי כוחות רפובליקה סְרְפְּסְקַה – האוטונומיה הסרבית בפיקוד ראטקו מלאדיץ’.

*- יותר אמריקאים צורכים קנביס באופן קבוע מאשר אלכוהול, כך קובע מחקר חדש המבוסס על נתוני המאגר הלאומי לתרופות וסמים. לפי הנתונים יותר מ-17.7 מיליון אמריקאים משתמשים במריחואנה על בסיס יומי לעומת 1 מיליון לפני שלושים שנה. 62 מיליון אמריקאים דווחו כי השתמשו במריחואנה לפחות פעם אחת בשנה החולפת. – AP

 

*- רוסיה החלה בתרגילי נשק גרעיני טקטי ליד הגבול האוקראיני, כך מדווחת סוכנות הידיעות הגרמנית DW‎

סוכנויות הידיעות הרוסיות מדווחות על מעצר של גנרל רוסי בכיר תחת אישומי שחיתות, זאת על רקע טלטלה בהנהגה הצבאית של רוסיה שכללה חילופי גברא נרחבים.

*- סין מזהירה את צבא טיוואן כי “ראשיהם ישברו ודמם יזרום” בשעה שהמתיחות בין שתי המדינות מגיעה שוב לשיא. ההסלמה בטיוואן נרשמת בשעה שסין עורכת תרגיל צבאי נרחב של כוחות ימיים ואוויריים מסביב לאי השנוי במחלוקת, בתגובה להשבעתו של הנשיא החדש של טיוואן לאי צ’ינג-טה.

*- נחשפה זהותו של האמריקאי השלישי שנעצר בניסיון ההפיכה הכושל בקונגו (DRC). טיילור תומפסון (21) מהעיר ווסטרן ג’ורדן שביוטה. נזכיר כי גם בנו של מנהיג המרד, מרסל מלנגה נולד וגדל ביוטה. הארזרח האמריקאי השלישי מלבדם הוא בנימין ראובן זלמן פולון – יהודי, אב לשלושה שגדל בוושינגטון די. סי. כעת נשמעות טענות ברשתות שהוא סוכן מוסד ואזרח ישראלי.

 

*- יממה לאחר שישראל החליטה לצאת במסע שכנוע מדינות שיכריזו כי לא ישתפו פעולה עם בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) מודיע דובר ממשלת גרמניה כי רשויות החוק לא יוכלו להימנע ממעצרם של מי שמבוקשים על ידי בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, גם אם מדובר בראש הממשלה או שר החוץ של ישראל.

זה המקום לציין שבמדינות דמוקרטיות בעלות מערכת משפט ואכיפת חוק שאינה כפופה ישירות לממשלה, אין ביכולתה של הממשלה למנוע מעצר של מבוקשים אלא אם כן תשנה את חוקי המדינה. במידה וצווי המעצר נגד נתניהו וגלנט ייצאו, דבר שלא בהכרח יתרחש בפומבי, ממשלות במערב לא יוכלו למנוע מרשויות החוק לעצור אותם.

*- חירט ווילדרס בנאום חוצב להבות בפרלמנט ההולנדי לאחר שעברה החלטה להפליל את השימוש במשפט “מהנהר לים”. ווילדרס מדבר על חוויותיו תחת איומי הטרור בעת ששהה בישראל כמתנדב, על האיסלאמיסטים הקיצונים שמאיימים כעת על ישראל, על שוויון הזכויות המלא ממנו נהנים ערביי ישראל. סיכם את נאומו במשפט: “אגן על ישראל עד הסוף!”

 

*- ראה”מ רישי סונאק הודיע שהבחירות בבריטניה יערכו ב-4 ביולי. פעם אחרונה שנערכו בחירות כלליות ביולי היה בשנת 1945 עם תום מלחמת העולם השנייה, אז קלמנט אטלי בראשות הלייבור הביסו את צ’רצ’יל שהנהיג את בריטניה בגבורה בתקופת המלחמה. הסקרים בבריטניה צופים מהפך דומה בבחירות הקרובות – מפלה לטוריז (שמרנים) וניצחון גדול ללייבור (סוציאליסטים).

 

*- יום מעניין ברחוב שער הנסיכות 16 שבלונדון שם שוכנת שגרירות איראן בבריטניה. מחוץ לשגרירות התכנסו גולים איראנים המתכננים “לרקוד ולשמוח במשך שבע ימים” לרגל מותו של ‘התליין מטהראן’. בתוך השגרירות מנהגי אבלות. שגריר רוסיה בלונדון אנדריי קלין כתב לזכרו של ראיסי מכתב ארוך: “תמיד אזכור את הרגעים של חברות אמת, של שיתופי פעולה גאוניים בין מדינותינו”.‎

כל זה מתרחש על רקע החשש הגובר בלונדון מפני התעצמותו של הציר האנטי-מערבי אותו מובילות רוסיה וסין. גרנט שאפס, שר ההגנה של בריטניה, האשים היום כי סין ורוסיה משתפות פעולה מבחינה צבאית בנוגע למלחמה באוקראינה. “בידינו מודיעין כי סין מספקת, או נערכת לספק, ציוד לחימה קטלני עבור רוסיה במלחמה באוקראינה”.

קרדיט: ערוץ הטלגרם של העיתונאי אוריאל לוי      קרדיט לתמונות: אירנ”א