מבט לאחור: הכאוס בתקשורת האיראנית באירוע התרסקות מסוק הנשיא

סוגיה מעניינת העולה מארוע התרסקותו של התליין היא הברדק במישור התקשורתי/הצהרתי באיראן.

על אף הציפיה ליד סדורה ומכוונת במשטר הרקבון האיראני, הסתבר ברגע האמת, שיד ימין ויד שמאל לא ממש מתואמות בפרסומים הרשמיים.

עם הוודע הארוע סוכנות הידיעות “מהר” האיראנית מיהרה לפרסם כי לנשיא שלום והוא כבר מפונה ברכב ממקום הארוע. כעבור זמן מה הסוכנות מחקה את הידיעה. משה”פ גם לא אישר את הפרסום כי המסוק אותר ע”י המחלצים.

בהמשך הוכחשה גם הידיעה על כינוס המועצה לבטחון לאומי ע”י המנהיג אך הברדק האמיתי התרחש בדיווחי השטח.

תמונה

 

מגוון ידיעות סותרות על מצב הנמצאים במסוק, מיקום ההתרסקות, הודעה של מפקד משמרות המהפכה במחוז כי “התקבל אות מהמסוק ומהטלפון הנייד של אחד מאנשי הצוות במקום ההתרסקות וכוחות הצבא בדרכם למקום”, גם סוכנות הידיעות תסנים דיווחה כי זוהה מיקום ההתרסקות המדויק וכי מפקד משמרות המהפכה חוסיין סלאמי הגיע לאתר החיפושים.

ידיעות בהמשך, כי שניים מהטסים כבר עלו בקשר ומסרו פרטים למחלצים. גם סוכנות הידיעות האיראנית IRNA דיווחה כי נוצר קשר עם אחד השורדים ועם צוות המסוק וכי לא מדובר בארוע קשה.
אך הגדיל לעשות מהדי ספארי, סגן שר במשה”ח שהודיע כי נוצר קשר עם האימאם מוחמד עלי א-האשם – נציג המשטר הדתי במחוז ששרד את ההתרסקות ובשתי שיחות עימו סיפר, שהוא מרגיש קצת רע אבל יכול לשמוע את רעשי הרכבים וצפירות האמבולנסים. על כך נאמר במחוזותינו לא דובים ולא סולר,  מקסימום חולר…

בהמשך לפרסומים על זיהוי מקום ההתרסקות, פורסם בערב כי למעשה נדרשות עוד כ-3 שעות להגיע למקום – שכל פעם השתנה ונדרש בכלל כטב”מ תורכי על מנת שמעצמת הטרור תזהה ודאית את מקום ההתרסקות כ-12 שעות בדעבד, בכדי לגלות שכל הדיווחים היו פייק וכלל הטסים נהרגו בהתרסקות במהלכה המסוק נשרף.
נראה כי מדובר ברצון עז למדי של כמה פרסים בעלי נגישות למקרופון, להחליף במצב של לחץ לאומי, את המצוי ברצוי.

תמונה

קרדיט: ערוץ הטלגרם אנליזה – עדכוני חדשות ופרשנות איכותיים מהזירה ומהעולם   קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות