אודות ההכנות לכינוס הליגה הערבית

בזמן שחיילי צה”ל נלחמים במחבלים בעזה ובלבנון, ומאפשרים לכולנו לחגוג את יום העצמאות, בשכונה המזרח תיכונית מתנהלות פגישות הכנה לכינוס פסגה שמוביל תהליכים שונים בעולם הערבי, שלחלקם עשויות / עלולות להיות השלכות על מדינת ישראל.

ביומיים האחרונים מתקיימות במנאמה, בירת בחריין, פגישות ההכנה של הנציגים הקבועים של מדינות ערב בליגה הערבית ופקידים בכירים שנשלחו מטעם הממשלות / השליטים של המדינות החברות, שדנים בטיוטת סדר היום, טיוטות ההחלטות שיתקבלו לסעיפי סדר היום השונים, וכמובן טיוטת ההצהרה של כינוס הפסגה ה 33 של הליגה הערבית, שיתקיים בבחריין בעוד יומיים ב 16 במאי.

פגישות כינוס ההכנה לקראת כינוס הפסגה, מכשירות את הקרקע לדיוני כינוס הפסגה, לקבלת ההחלטות המשותפות שיתקבלו בפסגה על הנושאים שסוכמו לסדר היום, ולהצהרה המשותפת בסיום כינוס הפסגה, ובכך עוזרת לקיים פסגה שבה מנהיגי ושרי החוץ של מדינות ערב יוכלו להציג חזית אחידה.

انطلاق الدورة 159 لمجلس الجامعة العربية على مستوى المندوبين برئاسة مصر - الأسبوع

קרדיט: אלאוסבוע

 

בין הנושאים עליהם דנים להכנסתם לסדר היום של הפסגה, יש את שיתוף הפעולה הערבי בתחומים המדיניים, כלכליים, חברתיים, תרבותיים וביטחוניים. כמו כן מדברים על שיתוף פעולה עם קבוצות בינלאומיות ואזוריות, וכן דיון על דו”ח נשיאות הפסגה הערבית ה-32 (שהתקיימה במאי האחרון בג’דה שבערב הסעודית) על פעילות ועדת המעקב ליישום החלטות והתחייבויות, וכן על דו”ח מזכ”ל הליגה הערבית על התקדמות העבודה המשותפת של המדינות החברות.

כמובן שלא שוכחים את מלחמתה של ישראל נגד ארגוני הטרור הפלסטיני ברצועת עזה, שמוגדר כאחד הנושאים הדחופים לדיון, וכן מוזכר נושא הקמת מדינה פלסטינית בגבולות יוני 1967, שבירתה מזרח ירושלים.

אציין שבין הנושאים הדחופים לסדר היום, מזכירים גם את המלחמה בסודן (שסביר להניח שימשיכו לקרוא לה “מלחמה פנימית” ולא מלחמת אזרחים או מלחמת הגנרלים) וגם את מה שמגדירים בישיבות ההכנה לפסגה “משברים ביטחוניים ופוליטיים בסוריה, לוב, סומליה ומדינות נוספות” (שוב קשה להם לקרוא לילד בשמו).

الصفحة الرئيسية - أورسام

קרדיט: אורסאם

 

אזכיר שההכנות לקראת פסגה הערבית ה 33 החלו כבר בינואר השנה, עם פגישות של מלך בחריין ומזכ”ל הליגה הערבית, ולאחריהם נערכו פגישות עבודה של דרגים שונים, וכן אזכיר שבכינוס ה 161 של שרי החוץ הערבים, שהתקיים בקהיר בתחילת מרץ השנה, הוכן המתווה לסדר היום לכינוס הפסגה שיהיה מוחרתיים.

עוד אזכיר שבחודשים האחרונים, היו מאחורי הקלעים לא מעט שיחות, דיונים ותיאומים בין גורמים בכירים במדינות ערב, בהם דיברו על הנושאים לדיון בפסגה הקרובה, ושלפני יומיים, ב 12 לחודש, יום לפני כיוס ההכנה לפסגה, התקיימה פגישת נציגים בכירים – שרים ממדינות ערב, שסיכמו את הנושאים לדיוני כינוס ההכנה.

الجامعة العربية تحدد موعد قمتها المقبلة في السعودية - عنب بلدي

קרדיט: עין בלאדי

 

אציין שלקראת הפסגה פורסמו דברים שהובאו מפי מנהיגי ערב או בשמם, כגון דברי חמד בן עיסא אל ח’ליפה, מלך בחריין, המארחת לראשונה את הפסגה הערבית, על שהוא תומך נלהב בחיזוק שיתוף הפעולה והאינטגרציה הבין-ערביים כבחירה אסטרטגית המשרתת את קידום הביטחון, היציבות והפיתוח ומטפחת מאמצים משותפים להתמודד עם אתגרים דחופים, במיוחד הסוגיה הפלסטינית.

יהיה מעניין לעקוב השנה אחרי הנאומים השונים שיישאו מנהיגי מדינות ערב בפסגה במנאמה, ומעניין לראות איזה החלטות יתקבלו בנושאים הקשורים לישראל ומלחמתה בארגוני הטרור הפלסטינים, והאם להחלטות שיתקבלו בתום הדיונים, ולהצהרה המשותפת בסיום הפסגה, יהיו השלכות על מדינת ישראל, קשריה עם מדינות הסכמי אברהם ומדינות נוספות בעולם הערבי.

جامعة الدول العربية | الموسوعة | الجزيرة نت

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון        קרדיט לתמונות: אלג’זירה נט