תמונת מצב – 13 מאי 2023 – ד”ר דורון מצא

1. זו הפעם השנייה לאחר אירועי יום השואה שתמונת הזיכרון ההוסטורי מתערבבת ביום הזה עם תמונת ההווה.
2. אתמול נישאו במעמד הטקס הפותח את אירועי יום הזיכרון שני נאומים מעניינים ושונים. האחד, המרגש יותר והמהודק יותר של נשיא המדינה שניסה לבטא אמפטיה לאומית ואישית כלפי משפחות הנופלים. השני, הפחות קוהרנטי של הרמטכ”ל שכלל אמירה אודות על אחריותו ואחריות צה”ל לאירועי ה-7 אוקטובר.
3. על הנאום הראשון כנראה שפחות ידובר. על הנאום השני כנראה שיותר ידובר לחיוב ולשלילה גם יחד (אלה יאמרו הודאה ללא מעשה ואלה יאמרו הודאה שהיה מצופה גם מאחרים לומר אותה). עולם כמנהגו ינהג ונוהג.
4. כך או אחרת מה שפחות נשמע בשני הנאומים היא אמירה מפורשת וחזקה יותר: אנחנו חזקים ואנחנו ננצח ! זה לא ממש נאמר. אולי בלחש, אולי בכוונה כדי להותיר את הבמה למשפחות הנופלים, אולי בגלל הרצון להפריד בין נושא הזיכרון ובין המימד העכשווי ואולי בגלל ההכרה בקשיים, במורכבות הסיטואציה ובמגבלות היכולת. ישראל ללא ספק מתאבלת וספוגת תדהמה ואלה המוטיבים המרכזיים שהוקרנו אתמול ברחבת הכותל.
5. אם בקשיים ובמורכבות עסקינן, הרי שברצועה נמשכים שיגורים רבים יותר לשטח העוטף. חמא”ס מפגינה עדיין יכולות בצל פעילות מתמשכת של צה”ל בפאתי רפיח אבל גם בצפון הרצועה. הדשא שוב גדל. היקפי המנהרות הם עצומים. המערכת החמאסית לא ממש הוכרעה ודאי לא הושמדה.

6. בצל “הגילויים” הללו שבאיזה מקום חושפים את תת הקונספציות שנכחו במערכת מאז ה-7 אוקטובר, נמשכת גם ההתמודדות עם “המבול המדיני”. ישראל נערכת לאפשרות כי בית הדין בהאג יוציא צו להפסקת המלחמה, לאחר שמצרים המבקשת לסכל את פעולת רפיח, הצטרפה למהלכים המשפטיים בבית הדין הזה.
7. מדובר בהחלטה לכאורה חסרת שיניים, אבל בפועל עם לא מעט ניחוחות פרקטיים שכן היא עלולה לייצר אפקטי משנה בדמות לחצים בינלאומיים נוספים על ישראל, החלטות נגדה בעלות אופי של אמברגו נשק, כולל מצד ידידות שנותנות כבוד לבית הדין ואשר עמדתן מצדדת בהפסקת הלחימה.
8. הדברים אמורים גם לגבי האמריקנים. אתמול מזכיר המדינה בלינקן סיפק עוד הצהרה כדי שלא נתבלבל באשר לעמדת הממשל האמריקני וטען כי יותר אזרחים עזתים נהרגו במלחמה ביחס למספר הטרוריסטים ופעילי חמא”ס. עולם כמנהגו נוהג גם בהקשר הזה וגם בהקשרן של שאר חזיתות הלחימה.
9. ביהודה ושומרון – המשך פשיטות של צה”ל החושפות את עומק נוכחות הטרור בגזרה הזו ואילו בחזית הצפונית, המשך ההתכתשות שאמנם נראית דומה לזו של השבועות והחודשים האחרונים אבל בכל זאת שני שינויים.
10. האחד, עובדתי – יותר שימוש של חיזבאללה בכטבמים שצה”ל מתקשה להתמודד איתם ויותר ירי מאסיבי של טילים (מתקפות משולבות); השני, הערכתי – נצראללה הולך ומאבד את שאריות החשש שאולי היו לו ביחס לישראל וקונקרטית מתרחיש של התכתשות רחבה יותר וכל זאת בראי הסיטואציה הכוללת שבה נתונה ישראל במערכה הנוכחית. ישראל וחיזבאללה מתקרבים יותר מאי פעם לסיבוב אלים ביניהן בהינתן כך שהאחד חושש הרבה פחות ואילו האחר לחוץ מבית הרבה יותר.

קרדיט: יוסי אליעזר – 301 העולם הערבי בטלגרם   קרדיט לתמונות: דובר צה”ל