המפעל של חברת BlueBird Aero Systems הישראלית במרוקו החל את פעילותו

העיתון הצרפתי Le Monde דיווח כי חברת BlueBird Aero Systems הישראלית הכריזה על תחילת פעילותו הקרובה של מתקן לייצור כטב”מים במרוקו. לדבריה, מהנדסים ישראלים יכשירו את עמיתיהם המרוקאים במפעל.

צפוי כי מרוקו תהפוך בקרוב, לאחר הצטרפותה לדרום אפריקה, מצרים וניגריה, לחברה בקבוצת מדינות אפריקה המייצרות מל”טים צבאיים. ההודעה נמסרה על ידי רונן נאדר, מייסד ונשיא חברת BlueBird Aero Systems הישראלית, המזוהה בחלקה עם התעשייה האווירית הישראלית בבעלות המדינה.

בהצהרה שפרסם המגזין הספרדי Zona Militar ב-13 באפריל, צוטט מפקד חיל האוויר הישראלי לשעבר שאמר כי מפעל לייצור כלי טיס בלתי מאוישים (ASP) הוקם במרוקו ויתחיל לפעול בתקופה הקרובה.

לא נחשפו פרטים על מיקומו של מפעל זה או על מועד תחילת פעילותו. BlueBird Aero Systems דחתה בקשה מלה מונד להגיב. הצהרותיו של נאדר לא עוררו אף הערה רשמית גם מהצד המרוקאי, אך הן עלו במקביל להכרזה של שר ההגנה עבדאלאטיף לודיי בנובמבר 2023 בנוגע לתוכניות לפיתוח תעשייה צבאית לאומית המתמקדת בייצור ASP.

חברת BlueBird Aero Systems הישראלית מודיעה על תחילת הפעילות של מפעל ייצור הרחפנים שלה במרוקו

קרדיט: חברת בלובירד

 

אילו מל”טים ייוצרו במרוקו? 

דגמי WanderB ו-ThunderB, לדברי אשר פרידמן, המנהל הישראלי של מכון הסכמי שלום אברהם. כלי טייס אלו מיועדים בעיקר למשימות סיור, מודיעין וסימון מטרות. בשנת 2022 הזמינה רבאט 150 כטב”מים מהסוג הזה, וחלקם ייוצרו על אדמת מרוקו.

 

השפעה נרחבת על שדה הקרב

ייתכן גם שכטב”מ מדגם SpyX של החברה הישראלית, דגם הפצצה המשוטטת (מל”ט מתאבד)  שנרכש לאחרונה על ידי מרוקו, ייוצר במקום. התחמושת המשוטטת הזו, שהוכיחה את ערכן באוקראינה ובנגורנו-קרבאך, “נעשית יותר ויותר גורם מכריע בשדה הקרב”, אמר ניזאר דרדאבי, קצין ז’נדרמריה מרוקאית לשעבר המלמד בבית הספר ללוחמה כלכלית ברבאט.

طائرة SpyX الانتحارية بدون طيار

 

קרדיט: ערביכ דפנס   קרדיט לתמונה: חברת בלו בירד