מאחורי החרם הכלכלי הטורקי על ישראל

האם ממשלת ארדואן אוכפת את החרם על ישראל?
אז נכון שבימים האחרונים התפרסמו ידיעות על חרם מוחלט שאוכפת טורקיה על הייצוא לישראל והייבוא ממנה. עם זאת, גורמים בטורקיה מפקפקים במידת האכיפה וטוענים כי הידיעות המופצות בנושא זה הן לצורכי תעמולה. אותם גורמים מציינים כי טורקיה עדיין מאפשרת העברת נפט דרך שטחה לישראל. אותם גורמים מציינים כי ישנה ירידה בייצוא מוצרי המזון מטורקיה לישראל, אך זה פחות משמעותי מכיוון שבישראל אין מחסור במזון.
חוגי אופוזיציה בטורקיה מתעקשים שכל ההודעות של ארדואן על הפסקת הסחר עם ישראל הן לצורכי “תעמולה” שנועדה לשפר את מעמדה של מפלגת השלטון אחרי כישלונה בבחירות המקומיות שנערכו ב-31 במרץ.

Michael Weingardt on X: "As you know, Turkey supports Hamas and supports  terrorism. Turkey boycotts Israeli goods. Now I am calling out to everyone.  Do not buy Turkish goods, boycott them, and

 

בשלב זה טורקיה לא הודיעה בפומבי האם תאפשר את המשך הזרמת הנפט לישראל דרך שטחה. כידוע ישראל מייבאת כ-40% מהנפט שלה מאזרבייג’אן דרך צינור נפט שעובר בגיאורגיה עד למסוף הטורקי. סגירת “הברז הטורקי” תהווה “הכרזת מלחמה” לא רק על ישראל אלא גם על אזרבייג’אן. אולי ארדואן בשנאתו לישראל היה מעוניין לעשות זאת כדי להכאיב לישראל אבל אם יעשה זאת יערער את יחסיו עם אזרבייג’אן שהיא בעלת ברית קרובה של טורקיה. יש גבול גם למה שהוא יכול לעשות…

The Criminalisation of Solidarity with Palestine Is Gaining Ground in  Europe - <span lang="fr">Baudouin Loos</span>

 

התעשייה הטורקית שהכי תיפגע מהחרם על ישראל
בהנחה שהטורקים אכן יאכפו את חרם הסחר על ישראל, הפגיעה הכללית בכלכלה הטורקית קטנה יחסית. לפי נתוני 2023, היצוא לישראל היווה כ-3% מסך הייצוא הטורקי שהגיע לכ-260 מיליארד דולר. לפי נתוני השנה, החלק של ישראל בייצוא הטורקי נע סביב כ-2%. פגיעה משמעותית יותר צפויה בתעשיית הפלדה הטורקית שכן על פי חישובים שערכתי, ייצוא הפלדה לישראל בשנים האחרונות היווה כ-7% מכלל ייצוא הפלדה של טורקיה.

אלה נתוני מאקרו, אבל זה לא אומר שברמת המיקרו, קרי חברות ועסקים במגזרים מקומיים שקיימו קשרי סחר עם ישראל לא ייפגעו והדברים אמורים בעיקר כלפי חברות קטנות ובינוניות.
יש לזכור כי חברות טורקיות שממש ירצו להמשיך בייצוא לישראל או בייבוא ממנה תמיד יוכלו לעקוף את האיסור דרך צד שלישי….

Turkish Parliament Boycotts Coca Cola and Nestle | Vantage with Palki Sharma

קרדיט: ערוץ הטלגרם  דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות