התגובה האיראנית: אתגרים והזדמנויות. חלק א’. דעה

התגובה האיראנית: אתגרים והזדמנויות

1. רקע

בליל מוצאי השבת שבין ה-13 ל-14 לאפריל 2024 פתח המשטר בטהראן בגל תקיפות חסר תקדים וראשוני מסוגו כנגד מטרות צבאיות ישראליות במסגרת התגובה לחיסולו של מהדוי מפקד גיס קודס (סוריה-לבנון) במתחם שגרירות איראן שבדמשק, סוריה.

ראשית חשוב להבין, כי מבחינת הסיכונים אדגיש שהמבצע שבו סוכל הגנרל לא שונה במהותו מהמבצע לסילוקו של ערורי.

מדובר בדמויות מפתח שידעו הם ומקורביהם כי הם חיים על זמן שאול.

לגבי ערורי – נתניהו אמר זאת במפורש, לגבי מהדוי – בכירים ישראלים התבטאו לא אחת על גורלם של אנשי משמהפ וכח קודס, מה שגרם לרבים מהם להדיר את רגליהם ולהפחית ולהצניע את ביקוריהם במפקדות השטח.

סילוקם של השניים אינו האירוע.

לטעמי, בחודש האחרון איראן זיהתה פרצה, שלא לומר בקיעת הביצורים סביב לכידותה של ישראל, מה שהקרין באופן ישיר על הלגיטימציה והשיח הבינלאומי בשאלת המשך הלחימה ברצועה, והדשדוש שבעקבותיו.

המשטר בטהראן היטיב לזהות מבחינתו ולפעול תוך שהוא רוכב על קואליציית מגנים אנטי-ישראלית, ומייצר פרשנות חלופית לאירועי משיכת הווטו האמריקאי ומשכך סברו אנשי המשטר – בשלה השעה לגבות תג מחיר בכסות הפגיעה הישראלית במבנה ריבונית וחילול כבודה של האומה.

בישראל זיהו את פוטנציאל הנפץ הרבה קודם והחלו בהכנות אפשריות לקראת התגובה תוך פעולות מיסגור והצבת גבולות גזרה.

 

2. התגובה האיראנית

בבוקר יום השישי ה-12 הודיעה איראן לבעלות בריתה כי השלימה את הכנותיה למתקפה שעתידה להפתח “בכל רגע נתון”, זאת במקביל לחוסר בהירות וגמגום מדיני מצד בעלות בריתה של ישראל, כדוגמת ארה”ב ובריטניה מחד, ופעולות הגנתיות ממשיות לעיבוי מערך ההגנה האווירי והימי מאידך.

‘מבצע פנדל’.

קצת לפני השעה 18 של יום שבת ה-13 באפריל איראן פותחת במתקפה מרובת חזיתות שבה היא משגרת לראשונה לעבר ישראל למעלה ממאה כלי טיס בלתי מאוישים מתאבדים, לצד טילי שיוט וטילים בליסטיים שנועדו לפגוע בעיקר במטרות צבאיות וסמלי ממשל בישראל הריבונית.

קצת אחרי חצות במפקדת התיאום ובמערך ההגנה האווירית החלו לנשום לרווחה ולספור הצלחות.

ישראל שנערכה לתגובה מבעוד מועד, והכוננות בה הועלתה לדרגה הגבוהה ביותר, לצד הנחיות התגוננות אזרחית ומעבר בטוח של המשק כולו משגרה לחירום – נותר מרחב נקי שאפשר חופש פעולה רציף ובטוח למערך ההגנה האווירי על רבדיו תוך שהיא רושמת הצלחה מסחררת ביירוט הטילים עוד מחוץ לשטחה הריבוני, לצד פגיעות קלות-יחס תודה לאל במתחמי צהל ובשטחים פתוחים, כאשר מבחינת ישראל מדובר במפגן הצלחה הגנתי חסר תקדים במונחים היסטוריים.

קרדיט: סבאבו מקבוצת נציב   קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות