התקשורת האיראנית מאשימה את רוסיה וסוריה בבגידה

תקשורת ואזרחים באיראן דנו במעורבות הפוטנציאלית של רוסיה וסוריה במתן מודיעין לישראל בנוגע למיקומם של קציני משמרות המהפכה לפני התקיפה המדויקת בשבוע שעבר בדמשק.

ספקולציות עולות על רקע קריאות של גורמים איראנים מהקו הנוקשה  לתגובה מהירה ונחרצת לתקיפה הישראלית ב-1 באפריל, שכוונה לקונסוליה האיראנית בדמשק שהביאה למותם של שני גנרלים בכירים בכוח קודס של משמרות המהפכה וחמישה קצינים נוספים.

בינתיים, בכירים ומפקדי צבא איראנים שמרו על עמדתם לפיה איראן תנקום בזמן שתבחר.

לעומת זאת, דיווחים בכמה כלי תקשורת ערביים מצביעים על כך שאיראן עלולה להימנע מלנקום בישראל אם ישראל תוותר על תקיפת רפיח בסכסוך שלה עם חמאס.

במאמר מערכת ב-8 באפריל, שאל מאסיה מוהאג’רי, העורך המנהל והמשפיע של היומון ג’ומהורי אסלמי , עיתון שהוקם על ידי עלי חמינאי ב-1979: “מדוע רוסיה, השולטת במרחב האווירי הסורי לא מונעת תקיפות אוויריות על מטרות איראניות בסוּריָה?”

“היו לנו יותר מדי אבדות בסוריה במהלך החודשים האחרונים וזה בהחלט בגלל הבגידה של אלו שהצליחו להסתנן לשורותינו” אמר. 

מאז דצמבר חיסלה ישראל 18 קציני משמרות המהפכה בכירים  בסוריה, במה שנראה כמערכה שיטתית לצימצום הפעילות של שלוחים איראניים בגבולותיה. כמעט כל הגנרלים והקצינים של משמרות המהפכה המוצבים בסוריה ובלבנון מיועדים לתאם פעולות של כוחות פרוקסי אפגנים, עיראקים, סוריה ולבנונים.

הפוליטיקאי האיראני מאסיה מוהאג’רי

 

“הזהרנו על כך שוב ושוב במהלך החודשים האחרונים, אבל נראה שאיש לא שמע את האזהרות. האם גורמים איראנים שאלו את עצמם אי פעם מדוע תקיפות כאלה לעולם לא מתרחשות נגד כוחות רוסים בסוריה ומדוע ההגנה האווירית המתקדמת של רוסיה אינה מונעת את הפשעים של ישראל נגד איראן?” כתב ג’ומהורי אסלמי.

 

בינתיים ברשתות החברתיות ,  אהסאן אריאן, איראני שנראה כפעיל אופוזיציה עם יותר מ-23,000 עוקבים, כתב כי אסד פשוט סובל את נוכחותו של כוח קדס של משמרות המהפכה בסוריה במקום לברך עליה.

איראן דחקה בעבר בסוריה לערוך חקירה משותפת בנושא זה בעקבות הריגתו של סייד ראזי מוסאווי בדצמבר. עם זאת, נראה שאיראן גילתה שארגון הביון והמשמר הנשיאותי של סוריה פגעו בחקירה, כפי שנאמר בציוץ מה-9 באפריל.

הציוץ הארוך המשיך לטעון כי לאחר מכן, איראן וחיזבאללה ערכו חקירה נפרדת, שחשפה את מעורבותם של מסתננים איראנים וסוכנים סורים. אם הדיווחים הללו יאושרו, לא סביר שבשאר אסד לא היה מודע להם.

הציוץ, לעומת זאת, לא פסל את התפקיד הפוטנציאלי של כוחות רוסים בשיתוף פעולה עם קצינים סורים. חיזבאללה מכיר בכך שרבים מחבריו שנהרגו בתקיפות אוויריות ישראליות מאז 7 באוקטובר היו בקשר כלשהו עם המודיעין הרוסי והסורי, לפי הציוץ.

דיווחים אחרים ברשתות החברתיות  אומרים גם כי קצינים סורים המעוניינים שאיראן תעזוב את סוריה מסרו לישראלים את מקום הימצאו של קצינים איראנים.

קרדיט: איראן אינטרנשיונל    קרדיט לתמונהות: