NYT: כך שולחת איראן נשק לגדה המערבית דרך סוריה

ה”ניו יורק טיימס” טוען כי לאיראן יש נתיב הברחה סודי דרך סוריה, לבנון וירדן, והיא מעסיקה סוכני מודיעין, חמושים וכנופיות פשע כדי להעביר נשק לפלסטינים באזורי יהודה ושומרון .

המטרה, כפי שתוארה על ידי שלושה בכירים איראנים, היא “לעורר אי שקט נגד ישראל על ידי הצפת האזור בכמה שיותר כלי נשק”.

הגורמים אמרו כי רבים מכלי הנשק שהוברחו לגדה המערבית נעים בשני נתיבים מאיראן דרך עיראק, סוריה, לבנון, ירדן וישראל. הבכירים הוסיפו כי ככל שנשק חוצה גבולות, הוא נע בין בקבוצה שיכולה לכלול חברי כנופיות מאורגנות, חמושים, חיילים וסוכני מודיעין.

גורמים רשמיים ואנליסטים איראנים אמרו שקבוצת המבריחים העיקרית במבצע כוללת מבריחים בדואים המעבירים נשק מגבול ירדן לישראל.

ה”ניו יורק טיימס” ערך ראיונות עם בכירי הביטחון והממשל המודעים למאמציה של איראן להבריח נשק לגדה המערבית, כולל שלושה מישראל, שלושה מאיראן ושלושה מארצות הברית. כל הגורמים הרשמיים משלוש המדינות ביקשו שלא לחשוף את זהותם.

“האיראנים רוצים להציף את הגדה המערבית בנשק, ולשם כך השתמשו ברשתות בירדן, בגדה ובישראל, בעיקר בדואים, כדי להעביר מוצרים ולמכור אותם”, אמר מתיו לויט, מנהל התוכנית ללוחמה בטרור במכון וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב.

אנליסטים אמרו כי ההברחה לגדה המערבית החלה לפני כשנתיים כאשר איראן החלה להשתמש בנתיבים שהוקמו בעבר להברחת סחורות דומות אחרות. לא ברור בדיוק כמה כלי נשק הגיעו לאזור באותו זמן, אם כי אנליסטים טוענים שרובם היו כלי נשק קל.

קרדיט: דובר צה”ל

גורמים רשמיים באיראן אמרו כי טהראן לא ייחדה קבוצה מסוימת, אלא בחרה להציף באופן נרחב את האזור ברובים ובתחמושת.

אפשון אוסטובר, פרופסור חבר לענייני ביטחון לאומי בבית הספר לתארים מתקדמים בחיל הים ומומחה לצבא האיראני, אמר כי איראן מתמקדת בגדה המערבית מכיוון שהיא הבינה שהגישה לעזה תהיה מוגבלת בעתיד הנראה לעין.

הוא הוסיף: “הגדה המערבית באמת צריכה להיות הגבול הבא שאיראן תחדור אליו ותפרוס נשק, כי אם היא תוכל לעשות זאת, הגדה המערבית תהפוך לבעיה גדולה כמו עזה, אם לא גדולה יותר”.

פתח, הפלג הפלסטיני השולט ברשות הפלסטינית ובחלק גדול מהגדה המערבית, האשים בשבוע שעבר את איראן בניסיון “לנצל” את הפלסטינים לאינטרסים שלה על ידי הפצת כאוס באזור. אנשי פתח אמרו שהם לא יאפשרו ניצול   “המטרה הקדושה שלנו ודם עמנו” על ידי איראן.

אנליסטים אמרו שרוב כלי הנשק שהוברחו היו נשק קל כמו אקדחים ורובי סער. איראן גם מבריחה אמצעי לחימה מתקדמים, לפי גורמים אמריקאים וישראלים.

גורמים ישראלים אמרו כי כלי הנשק הללו כוללים טילים נגד טנקים וררנ”טים, שעפים במהירות וקרוב לקרקע.

إسرائيل تتحدث عن إحباط تهريب أسلحة للضفة الغربية من إيران | أخبار | الجزيرة  نت

דרך סוריה לירדן ולבנון

גורמים ישראלים, איראנים ואמריקאים אמרו כי איראן, בשיתוף עם בעלות בריתה החמושות ורשתות פליליות קיימות, משתמשת בשני נתיבים עיקריים כדי להעביר נשק לגדה המערבית.

הגורמים הסבירו כי באחד הנתיבים, חמושים הנתמכים על ידי איראן וגורמים איראניים, מעבירים נשק מסוריה לירדן. גורמים איראנים הוסיפו כי משם הם מועברים בגבול למבריחים בדואים הלוקחים את הנשק לגבול עם ישראל.

שני גורמים אמריקאים ציינו כי הנתיב השני, הקשה יותר, עובר בירדן ומעביר נשק מסוריה ללבנון. משם מוברחים כלי נשק רבים לגדה המערבית.

עיקר העבודה בתיאום נתיב ההברחה נעשית על ידי פעילים איראנים מכוח קודס, כך אמרו שני בכירים איראנים המזוהים עם משמרות המהפכה.

האמריקנים ושני הגורמים הישראלים אמרו כי שורה של תקיפות בסוריה לפני שבוע כוונו לשתי יחידות של המודיעין האיראני המעורבים בהברחות. יחידה אחת, המכונה דיוויזיה 4000, נמצאת בפיקוח ישיר של משמרות המהפכה. היחידה השניה, מדור 18840, מנוהלת על ידי כוח קודס.

الأقباط متحدون - إسرائيل تعلن احباط تهريب أسلحة إيرانية إلى الضفة الغربية

קרדיט: סוריה טי וי    קרדיט לתמונות: מכס ירדן