שער הריאל האיראני שוב חזר להיות שיחת היום

מדברים על שער הריאל

בזמן האחרון שוב כולם מדברים על שער הריאל האיראני שממשיך להתרסק.

יש המייחסים זאת למתיחות הקשורה לחיסול קציני משמרות המהפכה וחלאות נוספים בבניין הצמוד לשגרירות איראן בדמשק, ולפי השלט בשער הכניסה לבניין, זה היה בניין השייך לשירות הקונסולרי האיראני בסוריה, ושבפועל שימש את משמרות המהפכה, וכמובן מוסיפים כמה מילים על הנקמה האיראנית הצפויה.

לא מזמן, לאחר השבת השחורה של ה 7 באוקטובר 23 היו מי שייחסו את נפילת שער הריאל מול הדולר למלחמה של ישראל בארגוני המחבלים הפלסטינים בעזה, ובהם חביביה של איראן, חמאס וגא”פ, ובפברואר שנה שעברה, היו מי שייחסו את התרסקות הריאל מול הדולר למתיחות זו או אחרת.

Iran's currency problem roots from China, UAE – expert

 

אבל על איזה שער מדברים?
בואו ננסה לעשות סדר וננסה להבין על מה מדובר כשמדברים על שער הריאל. כתבתי לכם לא פעם על המטבע האיראני (רשימה חלקית ראיתם בערוץ, בפוסט אליו היה מצורף מסמך זה) ואזכיר שצריך להבין שבאיראן יש יותר משער אחד לריאל, יש את השער הרשמי של הבנק המרכזי של איראן, שנקבע ב 2018 ולפיו שער ריאל עומד על 42 אלף ריאל לדולר, ומשמש כשער בסיס לעסקאות יבוא מוגבלות של מוצרים חיוניים.

יש את את השער הרשמי של המערכת המשולבת של מסחר במטבעות (سامانه نظام یکپارچهٔ معاملات ارزی = Foreign Exchange Management Integrated System) או בקיצור פלטפורמת NIMA (سامانه نیما = NIMA system) שהחלה לפעול ב 2018, שנועדה לשמש יבואנים ויצואנים, ואת הבנקים, ולחייבם להשתמש בכל העסקאות בשער NIMA, שלה שער חליפין גבוה בהרבה מהשער הרשמי (שער NIMA עומד היום על 406,489 ריאל לדולר) ולמעשה נמצאת מאפריל 2018 ועד היום, בתהליך הטמעה והחלפת המערכת הקודמת של שערי החליפין לעסקאות יצוא ויבוא – מערכת SANA (שבה שער הריאל עומד כיום על 435,686 ריאל לדולר) ואציין ששערי מערכת SANA אינם מוכרים כיום ולא מדווחים במערכות הגלובליות וגם לא נמצאים במאגרי המידע של IFS = ה International Financial Statistics של קרן המטבע הבינלאומית (IMF).

ויש כמובן גם את שערי המט”ח של השוק החופשי, שאינו מוגבל ע”י המשטר, שהוא השער האמיתי את אצל סוחרי המט”ח ברחוב האיראני, שעומד בטהראן ברגע כתיבת שורות אלה על 653.5 אלף ריאל לדולר.

אז כשמדברים על שער הריאל, צריך להבין שהתייחסות לשער הרשמי של המשטר באיראן, צריכה להיות כמו להתייחסות לשער הרשמי של הלירה הלבנונית או הלירה הסורית.

כמו באיראן, גם בלבנון וסוריה יש למטבע המקומי שערים רשמיים שונים לצרכים שונים (לסוחרים, ליבוא / יצוא דלק וכד’) ואין קשר בין השער הרשמי לבין המציאות ולשער האמיתי ברחוב, שכולם במדינות האלה מתייחסים אליו.

אציין שהצורך להכנסת מערכת NIMA ב 2018 שבין היתר נועדה לרכז את המרת המט”ח במערכת החוץ בנקאית ובכך להגביר את הפיקוח והבקרה על שוק המט”ח, וכמובן לעזור בכך לייצב את שער הריאל, עוד הרבה לפני נפילות שער הריאל לאחר פרישת ארה”ב תחת ממשל טרמפ, במאי 2018 מהסכם הגרעין עם איראן (JCPOA) והמערכת הופעלה בפברואר 2018 כפיילוט עם מספר משתמשים קטן, ובאפריל 2018 הוכרזה רשמית וביולי 2018 החלו לחייב את הבנקים והסוחרים לעבור להשתמש במערכת.

How Iran's Elections Sent the Rial Into Freefall - YouTube

קרדיט: רשתות חברתיות

 

מילה על רכבת ההרים של הריאל האיראני
כמו בכל מקום אחר בעולם, כמובן שלאירועים חיצוניים יש השפעה על התנהלות שוק המט”ח באיראן, כפי שראינו לאחר יציאת ארה”ב מהסכם JCPOA שמשער של מעט מעל 60 אלף ריאל לדולר במאי 2018, הריאל קרס לרמה של 190 אלף ריאל לדולר ב 27 בספטמבר 18, ולאחר מכן המשיך להיות תנודתי ולא יציב תקופה ארוכה, ובכל זאת ארשה לעצמי לומר שיש סיבות נוספות למתיחות בגלל חשש ממלחמה או סנקציות נגד איראן, או אירוע חיצוני אחר.

כשמסתכלים על מה שקורה באיראן, ורואים מהלכים שונים ומשונים של ממשלת איראן, אפשר לקבל תובנות נוספות, שיכולות להסביר את נפילת שער הריאל שרואים מדי פעם בנקודת זמן זו או אחרת, ואת אובדן הערך של המטבע האיראני לאורך השנים, ואמנם גם למתיחות וחשש ממלחמה או סנקציות יש משקל, אבל גם להתנהלות ממשלת משטר המולות יש בעיני השפעה גדולה על שער הריאל.

כדוגמה אפשר לראות את התנודות בשער הריאל במערכות הבחירות באיראן, ובתקופת מחאות והפגנות, ואזכיר את התרסקות הריאל בעקבות מחאת החופש והקריאה להחלפת המשטר (הידועה במערב כמחאת החיג’אב) שמשער 316.7 אלף ריאל לדולר ב 15 בספטמבר 2022, יום לפני שבריוני המשטר רצחו את מהסא אמיני, והגיע ל 440 אלף ב 28 בדצמבר 22, ולמחרת הוחלף נגיד הבנק המרכזי האיראני, ואחת מהמטרות העיקריות שהוגדרו לו, הייתה ייצוב המטבע האיראני.

הפעולה הראשונה שעשה הנגיד החדש מוחמד רזא פרזין (محمدرضا فرزین = Mohammad Reza Farzin) יומיים לאחר שנכנס לתפקיד, הייתה לקבע את שער החליפין של פלטפורמת NIMA על 285 אלף ריאל לדולר, למשך לפחות שנה אחת.

 

ואם אתם תוהים מה קרה לאחר כניסתו של נגיד הבנק החדש והפעולות שעשה לייצב את שער הריאל, אז אספר לכם שבתחילה הריאל התחזק, ואף הגיע לרגע לפחות מ 400 אלף ריאל לדולר, ואז התרסק והגיע לשער של 584 אלף ריאל לדולר, ושוב ירד ל 438 אלף, ועלה ל 549.5 אלף וירד ל 504 אלף, ועלה ל 557 אלף, ואז ירד ב 11 ביוני שעבר ל 471 אלף ריאל לדולר, וזינק ל 508.5 אלף, והמשיך לעלות ולרדת, כשברוב המקרים השוק מגיב לאירועים פנימיים ולהתנהלות המשטר.

כאמור, גם באוקטובר 23 היה אפשר לראות תנודות בשער הריאל, שעלה מ 498 אלף ריאל לדולר ב 6 באוקטובר, ל 530 אלף ריאל לדולר ב 9 באוקטובר, וסביר להניח שקפיצה זו נבעה מהטבח שביצעו ארגוני המחבלים הפלסטינים ב7 באוקטובר והחשש של שוק המט”ח האיראני מפני הדרדרות למלחמה אזורית, וב 21 באוקטובר ירד השער ל 501.5 אלף ריאל לדולר.

ואז ב 28 באוקטובר עלה הריאל ל 520.5 אלף, והעליה הזו לא קשורה לעזה או לאירוע חיצוני אחר, אלא לאישור תקנת מט”ח חדשה, שמחייבת את יצואני מזוט ומוצרי נפט אחרים, לעבור להשתמש בעסקאות בשער חליפין של פלטפורמת NIMA במקום השער בפלטפורמת SANA, ואוסיף שמהלך זה גרם להתייקרות המזוט המשמש בין היתר להפעלת מנועי אוניות ודודי הסקה אחרים, מה שהוביל להתייקרות התובלה הימית מאיראן, וגם לתנודות בשער הריאל.

אפשר להניח שאת הקריסה הנוכחית של שער הריאל, ניתן יהיה לייחס לשילוב גורמים פנימיים וחיצוניים המשפיעים על הסנטימנט בקרב סוחרי המטבע האיראנים, וראינו תנודה גם בתחילת מרץ, ואז שוב החלה מגמת עלייה באמצע מרץ, ושוב החלה עלייה נוספת ב 31 במרץ, שאז הגיע שער הריאל ל 613.5 אלף ריאל לדולר, בזמן שחיסול צדיקי משמרות המפכה וחלאות אחרים בבניין הקונסוליה האיראנית בדמשק, היה ב 1 באפריל, שאז כבר ראינו עלייה ל 622 אלף ריאל, והריאל ממשיך להתרסק והגיע היום אצל חלפני טהראן, ל 654.5 אלף ריאל לדולר.

Iranian / Persian Currency and Coins - Online Gallery of Iranian Currency

קרדיט: פארס נט

 

מילה לסיום
אומר שלנסות לשייך נפילה בשער מטבע, במיוחד כשמדובר בריאל האיראני, לגורם חיצוני אחד, עלול להיות פשטני למדי, ובמקרים רבים יכול לפספס את התמונה הגדולה והמורכבת יותר מאשר גורם אחד שגרם למפולת, וגם כאשר מדובר מגורם חיצוני משמעותי ביותר, כמו פרישת ארה”ב מהסכם הגרעין עם איראן שאליו התלוו סנקציות, היו גם גורמים נוספים שתרמו את תרומתם לנפילת הריאל.

ואוסיף שבעוד שיש מחוץ לאיראן מי שתולים את התרסקות הריאל בגורם חיצוני זה או אחר, מעניין לקרוא את מה שיש לאיראנים להגיד, כשהם מאשימים את ממשלת משטר המולות בקריסת הריאל והרס המדינה והפיכתם ליותר ויותר עניים, בזמן שהמשטר מוציא יותר ויותר מיליארדים על תוכניות חלל, ומשלוח אמל”ח וכסף לארגוני הטרור המופעלים על ידו באזורנו, ומימון עבריינים במדינות העולם לרדיפת גולים איראנים המוגדרים מתנגדי משטר.

רבים מהאיראנים מאשימים את המשטר שכאשר החליט נגיד הבנק המרכזי האיראני לקבע את שער החליפין במערכת NIMA (כאמור עשה זאת בסוף בדצמבר 2022, יומיים לאחר שנכנס לתפקידו) ומאז הפער בין שער NIMA לשער השוק החופשי הלך והתרחב, והחריף את אי היציבות של המטבע האיראני והשוק, אף יותר מאשר קודמו ש”איחד” שערי מטבע בתגובה לפרישת ארה”ב מהסכם JCPOA והסנקציות שממשל טרמפ הטיל על איראן.

האיראנים שהמשטר דרדר לעוני מחפיר אומרים שהניהול הכושל של המשטר, כולל ניסיונות הזרמת דולרים לשוק המט”ח האיראני, במטרה לייצב את שער הריאל הקורס, התבררו כמו דברים רבים אחרים בהתנהלות המשטר, לא כדבר חכם, ושגרמו יותר נזק מאשר תועלת, ושלמרות כל הבטחות ראיסי לייצב את שער החליפין ואת הכלכלה האיראנית המתדרדרת, הריאל ממשיך להתרסק והם, האיראנים, הפכו ליותר עניים שלא יכולים לפרנס את משפחתם ורבים איבדו את בתיהם.

אציע לכם לקרוא בערוץ פוסטים ומאמרים נוספים על המטבע האיראני, וכאמור בתחילת המסמך, צירפתי מספר קישורים לפרסומי עבר בערוץ בפוסט שאליו צורף מסמך זה.

As the Rial's Value Drops, Pressure on the Raisi Government Grows - Gulf  International Forum

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון    קרדיט לתמונות: גולף אינטרנשיונל פורום